Programmaverantwoording

Goede Bereikbaarheid en Infrastructuur

Een goede bereikbaarheid is een basisvoorwaarde voor de (economische) ontwikkeling van een samenleving. Voor Flevoland geldt dit in het bijzonder, gelet op de afhankelijkheid van werkgelegenheid op het vaste land. Het gaat dan met name om de schakelfunctie in de stedendriehoek Amsterdam – Almere – Utrecht, de as Alkmaar – Zwolle en de verbinding met de noordelijke regio's. De provincie is verantwoordelijk voor provinciaal mobiliteitsbeleid, aanleg, beheer en onderhoud van provinciale infrastructuur en voor regionaal openbaar vervoer. Voor goede bereikbaarheid zijn we echter ook in belangrijke mate afhankelijk van het Rijk en medeoverheden binnen en rondom Flevoland.

Programma Mobiliteit en Ruimte
Op 13 juli 2022 is het programma 'Mobiliteit en Ruimte' (hierna PMR) vastgesteld met als beoogd effect een slim, schoon en solide mobiliteitssysteem gericht op het realiseren van een veilige en duurzame mobiliteitsketen om van deur tot deur en weer terug te reizen. Binnen het PMR is een belangrijke rol toebedeeld aan Smart Mobility door vormen van innovatieve mobiliteit te verbinden met de meer traditionele mobiliteit om zo een mobiliteitstransitie in Flevoland te realiseren. Het PMR is integraal opgenomen in het ‘Omgevingsprogramma Flevoland’. Met het PMR zijn de provinciale doelen uit de Mobiliteitsvisie 2030 nader uitgewerkt in nieuwe maatschappelijke opgaven. Deze zijn vervolgens verbonden met de doelstellingen en activiteiten van partners en vertaald in tal van provinciale activiteiten. GS hebben hiervoor een integraal uitvoeringskrediet ter beschikking gekregen en leggen jaarlijks verantwoording af aan PS over de voortgang van de investeringen via een kredietoverzicht, als bijlage bij de programmabegroting.

Infrastructuurprojecten

Infrastructuur is een wettelijke taak van onze provincie. Deze kerntaak bestaat uit volgende onderdelen:

  • aanleg en onderhoud van (vaar)wegen, fietspaden, bruggen en sluizen;
  • calamiteitenmanagement en gladheidsbestrijding op de provinciale infrastructuur;
  • vergunningverlening (bijvoorbeeld evenementen en aanleggen/verleggen van kabels en leidingen).

De instandhouding van onze infrastructuur en kleinere projecten is geregeld via het ‘Meerjarenprogramma Beheer en onderhoud en Vervangingsinvesteringen Infrastructuur (MBVI)'.

Voor het borgen en verbeteren van de externe bereikbaarheid en Rijksinfrastructuur werken wij met Rijk en medeoverheden samen in het Rijk-Regioprogramma 'Samen Bouwen aan Bereikbaarheid' (SBAB) en met de regio Zwolle. Dit gaat onder andere over de IJmeerverbinding, de A27 Eemnes-Zeewolde, de N50 en de A6 (Almere – Lelystad). In het BO-MIRT 2024 zijn belangrijke afspraken met het Rijk gemaakt om de bereikbaarheid van Flevoland en met name de woningbouwlocaties te borgen.

Lelylijn
In het Hoofdlijnenakkoord heeft de regeringscoalitie afgesproken de aanleg van de Lelylijn voort te zetten. De reservering hiervoor, van € 3 miljard, is blijven staan. Het onderzoek naar de Lelylijn is onderdeel van het Deltaplan Noordelijk Nederland, waarin wordt gekeken op welke wijze de economische structuur in noordelijk Nederland versterkt kan worden door betere OV-infrastructuur en extra woningbouw . In 2024 is het MIRT-onderzoek afgerond en besproken in het BO-MIRT. PS zijn hierover geïnformeerd. De realisatiekosten van de Lelylijn liggen fors hoger dan de gereserveerde 3 miljard. Doordat er nog onvoldoende zicht is op financiering, kan niet gestart worden met de vervolgstap naar een MIRT-verkenning. Wel is afgesproken om een Masterplan Lelylijn op te stellen, waarin ook de mogelijke financieringsopties nader worden bekeken. Met de drie noordelijke provincies vindt regelmatig afstemming plaats. Met name voor de bereikbaarheid van noordelijk Flevoland is de aanleg van deze lijn cruciaal.

Openbaar vervoer

In 2024 hebben de concessieverleners (Gedeputeerde Staten van de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel) van de nieuwe concessie IJssel-Vecht 2023-2035 stevige interventies moeten uitvoeren vanwege onvoldoende presteren van de nieuwe vervoerder. Door personeelstekorten liep de rituitval in het eerste kwartaal in Flevoland op richting de 15%. Daarom hebben de concessieverleners besloten om per 14 april 2024 de dienstverlening met ruim 10% af te schalen. Via regelmatige bestuurlijke overleggen is gecontroleerd of de uitvoeringskwaliteit weer op niveau kwam en of de personeelstekorten werden opgelost. Per december 2024 kon de aangeboden dienstregeling weer worden gereden.

Met gemeente Almere is veel overleg gevoerd over een nieuwe delegatie voor de periode 2028-2037.

Maatschappelijk effect

Maatschappelijk effect

Flevoland is goed bereikbaar, zowel voor regionaal, inkomend als uitgaand verkeer en via openbaar vervoer. Vlotte en veilige bereikbaarheid draagt bij aan de economie en aan de deelname van Flevolanders aan het maatschappelijke leven.

Effect van ons beleid

De bereikbaarheid van Flevoland (ook via het openbaar vervoer) is op een duurzame manier verbeterd, waardoor betere randvoorwaarden zijn ontstaan voor wonen, werken en recreëren.

Programmaonderdelen en doelen

Lasten

x € 1.000
Begroot € 84.278
Gerealiseerd € 79.756
Afwijking € 4.522
Deze pagina is gebouwd op 05/21/2025 11:17:52 met de export van 05/21/2025 11:14:49