Programmaverantwoording

Economie

Door de woningbouwopgave wordt een sterke groei van het aantal inwoners voorzien. Het bevorderen van de werkgelegenheid in Flevoland is essentieel voor een betere woon-werk balans voor Flevolanders nu en in de toekomst. Dat mensen in de omgeving passend werk kunnen vinden waarmee ze een stabiel inkomen kunnen verdienen is namelijk een belangrijke voorwaarde voor een goed bestaan en draagt bij aan de brede welvaart.

In dit hoofdstuk staan de belangrijkste activiteiten beschreven die bijdragen aan de economische versterking van Flevoland. Onder andere het stimuleren van de werkgelegenheid door innovatie, internationalisering en groei van het mkb, de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, het toekomstbestendig maken van het bedrijfsleven, de ruimtelijk-economische ontwikkeling en economische gebiedsontwikkeling.

Economische ontwikkeling: Investeren in de kapitalen van de toekomst  
De Economische Visie 2030 ‘Investeren in de kapitalen van de toekomst’ geeft aan dat, om als regio een evenwichtige groei door te maken, een investering in de regionale economie van belang is om het aantal banen te laten groeien voor een betere woon-werkbalans, het onderwijs beter te laten aansluiten op de arbeidsmarkt, bedrijven te helpen toekomstbestendig te worden, de beschikbare ruimte voor economische ontwikkelingen regionaal goed af te stemmen en samen met de Flevolandse gemeenten het economisch profiel van Flevoland verder uit te werken.

Vanuit het 'Economisch programma 2023-2028' wordt daarom gewerkt in vier programmalijnen. Deze worden hieronder kort toegelicht.

Verdienvermogen mkb richt zich op het versterken van het Flevolandse mkb (midden- en kleinbedrijf). Het mkb is de motor van de Flevolandse economie. Groei van bedrijven en vestiging van nieuwe bedrijven zorgt voor een toename van het aantal banen.

Menselijk en sociaal kapitaal richt zich op de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt in brede zin. Knelpunten op het gebied van human capital maken het voor bedrijven moeilijk om te innoveren en te groeien en zijn belemmerend voor de economische ontwikkeling van de regio.

Toekomstbestendig bedrijfsleven richt zich op digitalisering en verduurzaming van het bedrijfsleven. Als bedrijven daar niets mee doen is hun businessmodel niet houdbaar (duurzaam) naar de toekomst toe. Dat zien wij als een bedreiging voor hun voortbestaan.

Ruimtelijk-economische ontwikkeling richt zich op zorgvuldig en toekomstbestendig ruimtegebruik voor werklocaties. Ook de ruimte in Flevoland wordt schaars, niet alles kan overal.

Economische gebiedsontwikkeling  
De ontwikkeling van Amsterdam Lelystad Airport, Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (MSNF), het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC) Marknesse en Flevokust Haven zijn economische gebiedsontwikkelingen waaraan we in 2024 gewerkt hebben. Met lef en in samenwerking met onze partners maken we onze ruimtelijk-economische ambities waar. Dit doen we met aandacht voor: ‘Fysieke ontwikkeling’, ‘Innovatie’ en ‘Talent’.  
 
Lelystad Airport (LA), Ontwikkelingsmaatschappij Airport Lelystad Almere (OMALA), het bedrijventerrein Lelystad Airport Businesspark (LAB) en de overslaghaven Flevokust Haven zijn van bovenregionaal belang en versterken de economische structuur van de regio. Door deze ontwikkelingen ontvouwt zich een krachtig logistiek knooppunt in de regio. In 2024 is gestart met de voorbereiding van een eventuele uitbreiding van het LAB terrein waar een andere profilering voor zal gelden. Ook is dit van belang voor de economie van Nederland en de Metropoolregio Amsterdam (MRA), omdat deze regio een belangrijke schakel vormt tussen West- en Oost-Nederland en het achterland (onder andere Duitsland). 
 
Met het Rijk en regiopartijen hebben we in de ‘Regio Deal Noordelijk Flevoland’ langs de lijnen ‘Fysieke ontwikkeling’, ‘Innovatie’ en ‘Talent’ afspraken gemaakt over de versterking van het Maritieme Cluster op Urk én de ontwikkeling van een MITC in Marknesse.

Om bedrijven in de maritieme sector in Noordelijk Flevoland vast te houden en uitbreidingsmogelijkheden te bieden gaan we de nieuwe MSNF realiseren. Daarnaast is gewerkt aan versterking/professionalisering van het cluster Urk Maritime en is er samen met ROC Firda en gemeente Urk gestart met een haalbaarheidsstudie voor een ‘business and innovation campus’ op het gebied van seafood en maritieme techniek op Urk.

In de Noordoostpolder wordt het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC) ontwikkeld door aan het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en de Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW) de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) en de Politie toe te voegen. Er ontstaat op en rond het MITC een krachtig, breed cluster van bedrijven en kennisinstellingen die zich met innovaties op het vlak van slimme, duurzame en veilige mobiliteit bezighouden. Het MITC faciliteert de samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs-, kennis- en onderzoeksinstellingen, als toevoeging aan bestaande automotive en smart mobility-clusters.

Maatschappelijk effect

Maatschappelijk effect

Het economisch, menselijk, sociaal en natuurlijk kapitaal van Flevoland is versterkt; voor een brede welvaart nu en later.

Effect van ons beleid

Het ondernemersklimaat en de verdiencapaciteit van Flevoland zijn versterkt en de kansen van circulariteit en duurzaamheid worden benut. Het ondernemers- en vestigingsklimaat en daarmee samenhangend arbeids- en opleidingsaanbod zijn versterkt.
Ondernemers hebben betere toegang tot stimuleringsregelingen voor innovatie, verduurzaming, circulariteit, digitalisering, internationaal ondernemen en tot financiering. Binnen de arbeidsmarktregio Flevoland werken onderwijs, arbeidsmarkt en bedrijfsleven gezamenlijk aan (grote) arbeidsmarktvraagstukken en duurzame inzetbaarheid van (toekomstige) werknemers en werkzoekenden. Samen met een duurzame en toekomstbestendige ruimtelijk-economische ontwikkeling zorgt dit voor een regio met een sterke economische structuur, waarin het blijvend goed werken, wonen, leren en recreëren is.

Programmaonderdelen en doelen

Lasten

x € 1.000
Begroot € 16.141
Gerealiseerd € 10.318
Afwijking € 5.823
Deze pagina is gebouwd op 05/21/2025 11:17:52 met de export van 05/21/2025 11:14:49