Programmaonderdelen en doelen

Middelen tabel Relatie met de productenrealisatie

Middelen

6.1 Openbaar vervoer

Rekening 2023

Begroting 2024 ontwerp

Begroting 2024 na wijziging

Rekening 2024

Verschil

Lasten

41.106

36.470

43.077

41.618

1.459

Baten

-8.845

-2.336

-1.996

-2.064

69

Saldo

32.261

34.134

41.081

39.553

1.527

x € 1.000

Waardoor wijkt het af

Verschil

Waarvan effect op:

Lasten

Reserve

Rekening-

saldo

1. Openbaar streekvervoer

1.404

1.404

0

Overige kleine verschillen

55

55

0

Totaal lasten

1.459

1.459

0

Baten

Overige kleine verschillen

69

69

0

Totaal baten

69

69

0

x € 1.000, - = nadeel

Toelichting

1. Openbaar streekvervoer
De begrotingspost 'Openbaar streekvervoer' onderschrijdt het begrotingssaldo met een bedrag van € 1,4 mln. Deze onderschrijding wordt veroorzaakt doordat voor een bedrag van € 0,95 mln. decentralisatie-uitkeringen van het Rijk is ontvangen, waarvoor in 2024 nog geen passende besteding heeft plaatsgevonden. Daarnaast heeft in 2024 een gewijzigde subsidieverlening aan EBS plaatsgevonden in verband met exploitatie van de concessie IJssel-Vecht. Daarin is, vooruitlopend op latere subsidievaststelling, rekening gehouden met het over 2024 door DOVA lager vastgestelde indexcijfer dan waar bij initiële subsidieverlening van werd uitgegaan. Daarnaast zijn de exploitatieopbrengsten voor EBS hoger dan geprognosticeerd (onder andere door Rijkscompensatie SOV / motie Krul). Hierdoor komt het contractueel recht op compensatie van reizigersopbrengsten ten laste van provinciale middelen te vervallen. Het volledig budgettair voordeel als gevolg van onderschrijding van deze begrotingspost is gestort in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'.

Deze pagina is gebouwd op 05/21/2025 11:17:52 met de export van 05/21/2025 11:14:49