Middelen
6.1 Openbaar vervoer | Rekening 2023 | Begroting 2024 ontwerp | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 41.106 | 36.470 | 43.077 | 41.618 | 1.459 |
Baten | -8.845 | -2.336 | -1.996 | -2.064 | 69 |
Saldo | 32.261 | 34.134 | 41.081 | 39.553 | 1.527 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan effect op: | |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Openbaar streekvervoer | 1.404 | 1.404 | 0 |
Overige kleine verschillen | 55 | 55 | 0 |
Totaal lasten | 1.459 | 1.459 | 0 |
Baten | |||
Overige kleine verschillen | 69 | 69 | 0 |
Totaal baten | 69 | 69 | 0 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Openbaar streekvervoer
De begrotingspost 'Openbaar streekvervoer' onderschrijdt het begrotingssaldo met een bedrag van € 1,4 mln. Deze onderschrijding wordt veroorzaakt doordat voor een bedrag van € 0,95 mln. decentralisatie-uitkeringen van het Rijk is ontvangen, waarvoor in 2024 nog geen passende besteding heeft plaatsgevonden. Daarnaast heeft in 2024 een gewijzigde subsidieverlening aan EBS plaatsgevonden in verband met exploitatie van de concessie IJssel-Vecht. Daarin is, vooruitlopend op latere subsidievaststelling, rekening gehouden met het over 2024 door DOVA lager vastgestelde indexcijfer dan waar bij initiële subsidieverlening van werd uitgegaan. Daarnaast zijn de exploitatieopbrengsten voor EBS hoger dan geprognosticeerd (onder andere door Rijkscompensatie SOV / motie Krul). Hierdoor komt het contractueel recht op compensatie van reizigersopbrengsten ten laste van provinciale middelen te vervallen. Het volledig budgettair voordeel als gevolg van onderschrijding van deze begrotingspost is gestort in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'.