|
---|
6.3.1 De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd ten behoeve van het goed kunnen functioneren van onze samenleving.
Doel (2023-2027)
6.3.1 De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd ten behoeve van het goed kunnen functioneren van
onze samenleving.
Doelrealisatie
Oplossingen van de knelpunten in de bereikbaarheid van provincie Flevoland zijn voorbereid .
Resultaten 2024
- Rondweg Lelystad-Zuid (Laan van Nieuw Land en Verlengde Westerdreef): de voorbereidingen voor de planologische inpassing zijn vervolgd. De contractvoorbereiding en de voorbereidingen voor een realisatieovereenkomst zijn opgestart en zo goed als gereed. Er zijn oplossingen gevonden voor de benodigde (tijdelijke) compensatie- en mitigatieopgaven. Wij werken hierbij nauw samen met de gemeente Lelystad.
- Doorfietsroute Almere-Lelystad: we hebben de ruimtelijke ordening procedure voorbereid en het ontwerp verder uitgewerkt. Dit hebben we gedaan in overleg met de betrokken partijen Nationaal Park Nieuw Land, Staatsbosbeheer, gemeente Almere en gemeente Lelystad. In december 2024 zijn, conform de Omgevingswet, het ontwerp Omgevingsplan en bijbehorende vergunningen ingediend bij de gemeente Lelystad.
- Spuiweg (Ontsluitingsweg) Urk: in 2024 hebben we de planologische procedure opgestart in nauwe samenspraak met de gemeenten Urk en Noordoostpolder. Inmiddels is het voorkeursalternatief vastgesteld waarna er is begonnen met de uitwerking van de mogelijke varianten.
- N307 Houtribweg: we hebben een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Lelystad gesloten voor de realisatie van doorstromingsmaatregelen op de N307 om de komst van bedrijven met veel vrachtverkeer op Flevokusthaven mogelijk te maken.
6.3.2 De kwaliteit van onze wegen is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de verkeersveiligheidverbeteren.
Doel (2023-2027)
6.3.2 De kwaliteit van onze wegen is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de verkeersveiligheid
verbeteren.
Doelrealisatie
We hebben de kwaliteit van onze wegen op peil gehouden volgens de vastgestelde kwaliteitsniveaus .
Resultaten 2024
- Er is uitvoering gegeven aan de in 2024 geplande projecten van het 'Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur' (MBVI). Over de voortgang van deze projecten is gerapporteerd middels de halfjaarlijkse 'Voortgangsrapportage Regioprojecten'.
- Op 29 mei 2024 hebben PS het 'Strategisch Uitvoerings Programma - Beheer en onderhoud infrastructurele kapitaalgoederen 2024-2027' (SUP 3.0) vastgesteld. In het SUP 3.0 staan de inhoudelijke en financiële kaders voor het beheer en onderhoud aan de provinciale infrastructuur.
- Het 'MBVI 2025' is vastgesteld, met daarin opgenomen de programmering voor de periode 2025 - 2029.
- Wij werken samen met gemeenten aan de uitvoering van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). Het ministerie heeft de provincie en gemeente voor bijna 100% de SPV-subsidie regeling tweede tranche Flevoland toegekend, ten gunste van de uitvoering van het verhogen van de verkeersveiligheid. Gewerkt is aan een regionaal uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid in het kader van de SPV, tevens noodzakelijk voor de aanvraag van de SPV-gelden derde tranche. De landelijke verkeersveiligheidscampagnes zijn uitgevoerd waaronder de campagnes: Mono, BOB, snelheid, fietsverlichting, De kinderen gaan weer naar school en doortrappen voor ouderen. Regionaal is ingezet op de campagne: landbouwverkeer en fietsers, modder op de weg en het dragen van de fietshelm.
- Maatregelen zijn uitgevoerd op 80- en 100-km/u wegen om deze veiliger te maken. Deze maatregelen zijn in combinatie uitgevoerd met niet-jaarlijks onderhoud van de provinciale wegen waaronder de aanpassing van de Biddingringweg (eerste fase) en aanpassingen Ganzenweg ter hoogte van de aansluiting met Gooiseweg.
- Markerwaarddijk: we hebben in samenspraak met gemeenten en de provincie Noord-Holland en RWS een pre-verkenning uitgevoerd voor de verkeersveiligheidsmaatregelen op de Markerwaarddijk. De pre-verkenning is de input voor de technische verkenning en uitwerking Markerwaarddijk.
- Langs provinciale wegen zijn stukken grond in eigendom van provincie Flevoland oneigenlijk in gebruik genomen. Dit is onwenselijk en daarom worden in samenspraak met bewoners afspraken gemaakt over het gebruik van deze zogenoemde beheerstroken dan wel het terugvorderen van deze stroken. In 2024 is (van de ongeveer 100 dossiers) circa 70% aangeschreven en zijn eerste gesprekken gevoerd.
- Het afgelopen jaar hebben we het Programma ‘Groot onderhoud Bruggen en Sluizen' afgerond. In het programma zijn in zes jaar tijd 13 bruggen en 11 sluizen gerenoveerd en zijn 2 nieuwe bruggen gekoppeld aan de bediencentrale. In 2024 zijn nog enkele nazorgprojecten voorbereid welke in 2025 worden uitgevoerd.
- 'Meerjarenprogramma Oevermaatregelen': Het projectteam heeft samen met de aannemer en het ingenieursbureau het ontwerp voor de eerste 11 kilometer uitgewerkt en de bijbehorende vergunningen - benodigd voor de uitvoering die in 2025 zal starten - ingediend.
- In 2024 hebben we bijgedragen aan het Nationaal Dataportaal Wegverkeer als co-financier en mede-opdrachtgever. We hebben ons contract vernieuwd om zowel onze wegverkeerstellingen centraal te ontsluiten en we hebben nieuwe permanente fietstelpunten aangelegd via de raamovereenkomst met het NDW.