Programmaonderdelen en doelen

Middelen tabel Relatie met de productenrealisatie

Middelen

6.3 Infrastructuur

Rekening 2023

Begroting 2024 ontwerp

Begroting 2024 na wijziging

Rekening 2024

Verschil

Lasten

32.282

35.111

37.861

35.832

2.029

Baten

-1.213

-474

-474

-805

331

Saldo

31.068

34.637

37.387

35.027

2.360

x € 1.000

Waardoor wijkt het af

Verschil

Waarvan effect op:

Lasten

Reserve

Rekening-

saldo

1. Gladheidsbestrijding

-96

0

-96

2. Jaarlijkse onderhoud

-869

-569

-300

3. Boscompensatie/droogteschade

237

237

0

4. Bijdragen aan gemeenten

662

662

0

5. Kapitaallasten

1.951

1.804

147

Overige kleine verschillen

144

0

144

Totaal lasten

2.029

2.135

-106

Baten

1. Gladheidsbestrijding

91

0

91

6. Jaarlijkse onderhoud

240

0

240

Totaal baten

331

0

331

x € 1.000, - = nadeel

Toelichting
1. Gladheidsbestrijdingen
De gladheidsbestrijding heeft een overschrijding van € 0,09 mln. Dit is grotendeels het gevolg van de areaalgroei. In het seizoen 2024/2025 was er tevens sprake van een lichte stijging in het aantal strooibeurten. Provincie Flevoland strooit ook voor derden (gemeenten en collega provincies). De kosten hiervoor worden doorberekend. In het budget staat hier geen bedrag voor begroot, omdat niet goed te voorspellen is hoeveel strooibeurten er zullen worden verricht. Per saldo (lasten -/- baten) bedraagt de overschrijding nagenoeg nihil.
 2. Jaarlijks onderhoud – lasten
Aan de lastenkant is sprake van een overschrijding van afgerond € 0,87 mln. De belangrijkste oorzaken zijn (× € 1,0 mln.):   

  1. Onderhoud bruggen en sluizen   € 0,54
  2. Gas, water en licht         € 0,16            
  3. Dagelijks onderhoud         € 0,17               

-------

Totaal overschrijding            € 0,87

Hieronder is een toelichting uiteengezet op de overschrijding:

A. Onderhoud bruggen en sluizen
De overschrijding van € 0,54 mln. is met name het gevolg van aanvullende werkzaamheden na afronding van het programma 'Groot Onderhoud Bruggen en Sluizen' (GOBS) die niet in de scope van het project zaten en daarnaast was er sprake van onvoorspelbare storingen en onvoorziene werkzaamheden op het correctief-, en preventieve onderhoud.
B. Gas, water en licht
In 2024 was er sprake van prijsstijgingen van energie. Ook in 2024 zijn de prijzen van energie nog altijd hoog. Provincie Flevoland beschikt over een variabel contract voor haar energie. In 2024 was dan ook sprake van een overschrijding van € 0,16 mln.
C. Dagelijks onderhoud
De overschrijding van € 0,17 mln. is voor een belangrijk deel het gevolg van dat ten aanzien van sierbeplanting de aanbesteding hoger en er meer extra onderhoud uitgevoerd is, dan verwacht werd.

3. Boscompensatie/droogteschade
PS heeft voor de jaren 2022 en 2023 een extra budget toegekend voor de aanpak van boscompensatie/droogteschade. Het deel hiervan wat betrekking had op Jaarlijks Onderhoud bedroeg € 0,24 mln. De afgelopen 2 jaar zijn er geen uitgaven geweest op dit onderdeel omdat er nog geen geschikte herplantlocatie is gevonden. Dit bedrag zal naar verwachting in 2025 worden besteed aan aanpak van Boscompensatie/droogteschade.
4. Bijdragen aan gemeenten
De begrotingspost 'Bijdragen aan gemeenten' onderschrijdt het begrotingssaldo met een bedrag van € 0,66 mln. Subsidieverstrekkingen uit hoofde van de Nadere regels Verkeer & Vervoer vinden projectmatig plaats. Uitnutting van dit budget is afhankelijk van de mate waarin gemeenten gebruik wensen te maken van het per gemeente gereserveerde subsidieplafond en de mate van gemeentelijke realisatie/voortgang van gesubsidieerde prestaties gedurende het (boek)jaar. Het totaal budgettair voordeel als gevolg van de onderschrijding binnen de begrotingspost is gestort in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit', waarvan de besteding (ter dekking van de lasten samenhangend met te realiseren activiteiten en prestaties door gemeenten) gedeeltelijk in volgende jaren zal plaatsvinden.
5. Kapitaallasten
Het budgettair voordeel als gevolg van de onderschrijding binnen de begrotingspost 'Kapitaallasten' (deel ontwikkelinvesteringen, € 0,14 mln.) is gestort in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit', ter dekking van de kapitaallasten in volgende jaren.
6. Jaarlijks onderhoud – baten
Aan de batenkant is sprake van een overschrijding van € 0,24 mln. De belangrijkste oorzaak is gelegen in de schade-uitkeringen. De schade-uitkeringen zijn afhankelijk van gehonoreerde schadeclaims. Dit bedrag valt niet goed te voorspellen. In veel gevallen is het schadejaar en het uitkeringsjaar niet gelijk aan elkaar.

Deze pagina is gebouwd op 05/21/2025 11:17:52 met de export van 05/21/2025 11:14:49