Programmaonderdelen en doelen

Middelen tabel Relatie met de productenrealisatie

Middelen

6.2 Ontwikkeling en innovatie mobiliteit

Rekening 2023

Begroting 2024 ontwerp

Begroting 2024 na wijziging

Rekening 2024

Verschil

Lasten

4.890

7.324

3.341

2.306

1.035

Baten

-1.970

0

-390

-486

96

Saldo

2.920

7.324

2.951

1.820

1.131

x € 1.000

Waardoor wijkt het af

Verschil

Waarvan effect op:

Lasten

Reserve

Rekening-

saldo

1. Smart Mobility

525

525

0

2. Vervoersmanagement

188

188

0

3. Organisatiekosten PBM

127

127

0

4. Voorverkenningen

122

122

0

Overige kleine verschillen

73

73

0

Totaal lasten

1.035

1.035

0

Baten

1. Smart Mobility

108

108

0

Overige kleine verschillen

-12

-12

0

Totaal baten

96

96

0

x € 1.000, - = nadeel

Toelichting

1. en 5. Smart Mobility
De begrotingspost 'Smart Mobility' onderschrijdt het begrotingssaldo met € 0,63 mln. Enerzijds omdat de voorgenomen planning om de mobiliteitstransitie in Flevoland vorm te geven te ambitieus blijkt. We zien dat de mobiliteitstransitie meer tijd vraagt doordat het Rijk worstelt met richting geven en structurele bekostiging, gemeenten niet toekomen aan innovatie, marktpartijen zonder bestendige overheid te veel onzekerheid ervaren om te investeren en human capital onder druk staat in deze nichemarkt. In triple helix verband samen ontwikkelen versterkt de levensvatbaarheid van businesscases voorbij de pilotfase. Anderzijds omdat door voornoemde worsteling kansen op nieuwe vormen van samenwerking ontstaan die het delen van ontwikkelkosten mogelijk maken. In lijn met onze ambitie en in aansluiting op het coalitieakkoord wordt voorgesteld om voor de mobiliteitstransitie meer tijd te nemen. Het totaal budgettair voordeel als gevolg van de onderschrijding binnen de begrotingspost is gestort in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'.
2. Vervoersmanagement
Ten laste van dit budget zijn de lasten in het kader van vervoersmanagement, waaronder het beïnvloeden van de keuze van verkeersmodaliteit, verantwoord. Gedurende 2024 is het budget met € 0,19 mln. onderschreden, voornamelijk omdat de stelpost voor mobiliteitsmanagementprojecten niet is aangewend. Het budgettair voordeel is gestort in de bestemmingsreserve ‘Mobiliteit’.
3. Organisatiekosten PBM
De begrotingspost 'Organisatiekosten PBM' onderschrijdt het begrotingssaldo met € 0,12 mln. Deze onderschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door het feit dat het budget voor de provinciale bijdrage aan de Nationale Agenda Laadinfrastructuur van € 0,08 mln. niet nodig is gebleken als gevolg van een hogere rijksbijdrage. Het totaal budgettair voordeel als gevolg van de onderschrijding binnen de begrotingspost is gestort in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'.
4. Voorverkenningen
Het budget 'Voorverkenningen' is aangewend voor het vooronderzoek van situaties op de provinciale wegen. Het betreft een stelpost binnen het beleidsthema 'Mobiliteit', waarvan het gebruik van jaar tot jaar fluctueert. Door samenwerking met andere overheidspartners konden kosten worden gedeeld (doorbelast). Dit budgettair voordeel is gestort in de bestemmingsreserve ‘Mobiliteit’.

Deze pagina is gebouwd op 05/21/2025 11:17:52 met de export van 05/21/2025 11:14:49