Middelen
6.2 Ontwikkeling en innovatie mobiliteit | Rekening 2023 | Begroting 2024 ontwerp | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.890 | 7.324 | 3.341 | 2.306 | 1.035 |
Baten | -1.970 | 0 | -390 | -486 | 96 |
Saldo | 2.920 | 7.324 | 2.951 | 1.820 | 1.131 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan effect op: | |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Smart Mobility | 525 | 525 | 0 |
2. Vervoersmanagement | 188 | 188 | 0 |
3. Organisatiekosten PBM | 127 | 127 | 0 |
4. Voorverkenningen | 122 | 122 | 0 |
Overige kleine verschillen | 73 | 73 | 0 |
Totaal lasten | 1.035 | 1.035 | 0 |
Baten | |||
1. Smart Mobility | 108 | 108 | 0 |
Overige kleine verschillen | -12 | -12 | 0 |
Totaal baten | 96 | 96 | 0 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. en 5. Smart Mobility
De begrotingspost 'Smart Mobility' onderschrijdt het begrotingssaldo met € 0,63 mln. Enerzijds omdat de voorgenomen planning om de mobiliteitstransitie in Flevoland vorm te geven te ambitieus blijkt. We zien dat de mobiliteitstransitie meer tijd vraagt doordat het Rijk worstelt met richting geven en structurele bekostiging, gemeenten niet toekomen aan innovatie, marktpartijen zonder bestendige overheid te veel onzekerheid ervaren om te investeren en human capital onder druk staat in deze nichemarkt. In triple helix verband samen ontwikkelen versterkt de levensvatbaarheid van businesscases voorbij de pilotfase. Anderzijds omdat door voornoemde worsteling kansen op nieuwe vormen van samenwerking ontstaan die het delen van ontwikkelkosten mogelijk maken. In lijn met onze ambitie en in aansluiting op het coalitieakkoord wordt voorgesteld om voor de mobiliteitstransitie meer tijd te nemen. Het totaal budgettair voordeel als gevolg van de onderschrijding binnen de begrotingspost is gestort in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'.
2. Vervoersmanagement
Ten laste van dit budget zijn de lasten in het kader van vervoersmanagement, waaronder het beïnvloeden van de keuze van verkeersmodaliteit, verantwoord. Gedurende 2024 is het budget met € 0,19 mln. onderschreden, voornamelijk omdat de stelpost voor mobiliteitsmanagementprojecten niet is aangewend. Het budgettair voordeel is gestort in de bestemmingsreserve ‘Mobiliteit’.
3. Organisatiekosten PBM
De begrotingspost 'Organisatiekosten PBM' onderschrijdt het begrotingssaldo met € 0,12 mln. Deze onderschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door het feit dat het budget voor de provinciale bijdrage aan de Nationale Agenda Laadinfrastructuur van € 0,08 mln. niet nodig is gebleken als gevolg van een hogere rijksbijdrage. Het totaal budgettair voordeel als gevolg van de onderschrijding binnen de begrotingspost is gestort in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'.
4. Voorverkenningen
Het budget 'Voorverkenningen' is aangewend voor het vooronderzoek van situaties op de provinciale wegen. Het betreft een stelpost binnen het beleidsthema 'Mobiliteit', waarvan het gebruik van jaar tot jaar fluctueert. Door samenwerking met andere overheidspartners konden kosten worden gedeeld (doorbelast). Dit budgettair voordeel is gestort in de bestemmingsreserve ‘Mobiliteit’.