|
---|
6.1.1 OV is een aantrekkelijk alternatief voor de auto.Op een aantal verbindingen moet het gebruik van het openbaar vervoer meer groeien dan hetautogebruik en de reistijdverhouding niet verslechteren.
Doel (2023-2027)
6.1.1 OV is een aantrekkelijk alternatief voor de auto.
Op een aantal verbindingen moet het gebruik van het openbaar vervoer meer groeien dan het
autogebruik en de reistijdverhouding niet verslechteren.
Doelrealisatie
In de concessie IJssel-Vecht zijn twee nieuwe rechtstreekse buslijnen gekomen die gezorgd hebben voor een comfortabelere en/of snellere reistijd: Lelystad - Urk: geen overstap meer bij de Domineesweg: en Urk - Nagele - Kampen: een besparing van 20 minuten op de reistijd .
Resultaten 2024
Er zijn twee nieuwe buslijnen gaan rijden: de rechtstreekse lijn Urk-Lelystad en de lijn Urk-Kampen via Nagele. De introductie van de productformule ‘ snelRRReis’ op zes buslijnen, waar het OV als aantrekkelijk alternatief voor de auto wordt gepresenteerd, kon deels van start gaan. De buslijnen rijden al wel maar nog niet met het nieuwe toegezegde materieel en de bijbehorende ‘branding’. De marketing voor deze productformule zal starten zodra de nieuwe bussen worden ingezet.
- Mede door onze inzet is de dienstregeling van NS binnen Flevoland in december 2024 is uitgebreid met meer intercity’s en nieuwe (internationale) bestemmingen.
- Het Rijk heeft besloten dat de invoering van PHS-SAAL opschuift van 2030 naar 2033, waarbij er op dit moment nog veel onduidelijk is over de maakbaarheid van het dienstregelingsmodel.
- Het voorgenomen proefbaanvak ERTMS vindt mede dankzij de stevige Flevolandse lobby definitief niet plaats op de Hanzelijn. Dit voorkomt veel hinder voor reizigers in onze regio. Het project 'ERMTS' staat onder druk, in 2025 verwachten we duidelijkheid over de gevolgen hiervan voor Flevoland.
- Op het BO-MIRT 2024 is afgesproken dat er in 2025 een bestuurlijk overleg wordt georganiseerd om een duidelijk perspectief voor extra treinen tussen Schiphol en Lelystad ten behoeve van de woningbouwopgave langs de corridor.
- In 2024 is gestart met een projectopdracht voor een onderzoek naar een ontwikkelpad voor een busverbinding Almere – ‘t Gooi - Utrecht (Science Park). Dit gebeurt samen met gemeente Almere en provincies Noord-Holland en Utrecht. Begin 2025 wordt de projectopdracht afgerond waarna deze kan worden geagendeerd voor de Landsdelige OV en spoortafel.
- Provincie Flevoland is een van de betrokken partijen bij de uitwerking van de Lelylijn. De onderzoeken (eindrapportages 'zicht op de Lelylijn' en 'ontwikkelperspectief Lelylijn') zijn afgerond en in het BO MIRT 2024 geweest. In het BO-MIRT is geconstateerd dat de Lelylijn meerwaarde heeft, maar er nog onvoldoende zicht op financiering. Daarom start er nu geen MIRT-verkenning, maar zal eerst worden gewerkt aan een Masterplan Lelylijn. Hierin wordt onder andere gekeken naar mogelijke financieringsbronnen en worden een aantal stationslocaties verder uitgewerkt.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
Via een actief beheer van de concessie IJssel-Vecht monitoren we de rijtijden van het openbaar vervoer. Waar nodig gaan we met wegbeheerders in gesprek om de doorstroming van het OV te bevorderen.
Een risico is de snelheidsverlagingen op wegen waardoor ook de reistijden in het OV kunnen toenemen. Het OV-bedrijf en de wegbeheerders overleggen of er maatregelen mogelijk zijn om de reistijdverlenging zo klein mogelijk te houden.
6.1.2 Ontsluiten van (nieuwe) ruimtelijk-economische ontwikkelingenHet OV moeten meegroeien met de groei van Flevoland, waarbij we in gebieden met een lageOV-bezettingsgraad inzetten op vormen van deelvervoer, zoals ‘Mobility as a Service’.
Doel (2023-2027)
6.1.2 Ontsluiten van (nieuwe) ruimtelijk-economische ontwikkelingen
Het OV moeten meegroeien met de groei van Flevoland, waarbij we in gebieden met een lage
OV-bezettingsgraad inzetten op vormen van deelvervoer, zoals ‘Mobility as a Service’.
Doelrealisatie
In 2024 is de introductie van het buurtbusproject in Dronten goed verlopen. Daarmee is een groter deel van Dronten bereikbaar met het OV. Ook is er meegewerkt aan onderzoeken voor de (OV)-ontsluiting van nieuwe woningbouwlocaties zoals voor Lelystad Zuiderhage en Almere Pampus .
Resultaten 2024
- De introductie van het buurtbusproject in Dronten is voorspoedig verlopen. Gemiddeld maken maandelijks ruim 3000 reizigers gebruik van deze mobiliteitsoplossing.
- We hebben meegewerkt aan onderzoeken naar de (OV)-bereikbaarheid van nieuwe woningbouwontwikkeling, zoals bijvoorbeeld voor Lelystad Zuid Zie hiervoor paragraaf 6.2 ontwikkeling en innovatie mobiliteit.
- Er is een onderzoek voorbereid om in 2025 in gesprek te gaan met inwoners in het landelijk gebied (de zeer kleine kernen) waarvan wij verwachten dat zij een bereikbaarheidsprobleem ervaren: ouderen, mensen met een beperking en jongeren zonder rijbewijs.
- Met de concessiehouder hebben GS nieuwe afspraken gemaakt over het beschikbaar houden van de voertuigen en het verlengen van de afspraken voor de concessie Airport-Express. Wanneer Lelystad Airport opengaat voor vakantievluchten zal de uitvoering van deze concessie van start gaan .
6.1.3 Vraaggericht, betaalbaar en dekkend OV-netwerk met goede uitvoeringskwaliteitLogisch OV-netwerk, met goede haltevoorzieningen en knooppunten.
Doel (2023-2027)
6.1.3 Vraaggericht, betaalbaar en dekkend OV-netwerk met goede uitvoeringskwaliteit
Logisch OV-netwerk, met goede haltevoorzieningen en knooppunten.
Doelrealisatie
Sinds eind 2024 rijdt in de concessie IJssel-Vecht weer de volledige dienstregeling en komt de uitvoeringskwaliteit weer dicht bij de afgesproken besteksnormen. Verder hebben we stappen gezet richting een nieuw 'Tarievenhuis Oost' (2024) en om te komen tot aantrekkelijke OV-knooppunten en een logisch OV-netwerk dat aansluit bij de vraag .
Resultaten 2024
- De nieuwe concessie IJssel-Vecht is van start gegaan. Zoals in de inleiding opgemerkt liet de uitvoeringskwaliteit in dit eerste concessiejaar nog sterk te wensen over. De drie opdrachtgevers (Gelderland, Overijssel en Flevoland) hebben stevig bijgestuurd. Het uitgangspunt was: liever minder maar betrouwbaar openbaar vervoer dan OV met een slechte uitvoeringskwaliteit. De nieuwe buslijn Urk-Kampen werd ook tijdelijk stilgelegd. De rituitval verminderde sterk maar bleef nog boven de norm.
- De inspanningen van de vervoerder om extra chauffeurs te werven hadden uiteindelijk wel het gewenste effect. Vanaf medio december kon de aangeboden dienstregeling weer worden gereden en was de rituitval gedaald tot dicht bij de norm.
- In Almere is de gemeente gedelegeerd opdrachtgever voor het openbaar vervoer. Gemeente Almere heeft daar gezorgd voor een goed OV-aanbod. De concessie Fryslân heeft per december 2024 een nieuwe vervoerder gekregen. Dat betekent dat ook de buslijn Emmeloord-Lemmer-Drachten-Groningen van vervoerder wisselde. Voor deze lijn geeft provincie Flevoland een vergoeding aan provincie Friesland.
- De gerealiseerde laadlocaties voor OV-bussen in Nagele en bij Lelystad Airport voldoen. In afwachting van de beschikbaarheid van voldoende energie op de optimale laadlocaties (in Lelystad en Emmeloord) blijven deze tijdelijke locaties in gebruik.
- Er zijn nieuwe abonnementen voor OV-reizigers ontwikkeld. Het aanbod voor de reiziger blijft aantrekkelijk en vereenvoudigt sterk. De introductie is in 2025.
- In samenwerking met de gemeente Noordoostpolder is gestart met onderzoek naar het functioneren van het huidige Emmeloord Busstation. Het is de bedoeling dat dit busstation de komende jaren een kwaliteitsverbetering krijgt om zo het OV aantrekkelijker te maken. Het in samenwerking met de gemeente Zeewolde uitgevoerde onderzoek naar mogelijkheden om de reistijden per bus in Zeewolde te versnellen heeft hetzelfde doel.
- Met een subsidie van provincie Flevoland realiseert gemeente Urk een nieuw busstation en nieuwe bushaltes. Ook deze investering zorgt voor snellere busroutes op Urk. De oplevering van deze nieuwe OV-infrastructuur op Urk is vertraagd. De planning is nu dat het begin 2026 klaar is. Gemeente Lelystad is in 2024 gestart met de werkzaamheden aan het stationsgebied Oost (nieuw busstation, een busbaan tot aan de Ziekenhuisweg en de herinrichting van het stationsplein aan de oostzijde) met subsidie van provincie Flevoland. Ook de uitvoering van dit project is vertraagd. Het hele project wordt naar verwachting in 2026 opgeleverd.
- De koers is ingezet om het OV-vangnet om te vormen tot volwaardig OV-flexvervoer (met de merknaam flexRRReis). Dit heeft centraal gestaan bij de aanbesteding voor een nieuw callcenter en een nieuwe vervoerder, waarbij de markt is uitgedaagd om met innovatieve oplossingen te komen voor aantrekkelijk OV-flexvervoer in met name het landelijk gebied. De aanbesteding is succesvol afgerond en de reeds gestarte implementatie moet ervoor zorgen dat per 1 juli 2025 er voor bestaande reizigers een soepele overgang plaatsvindt waarna er geleidelijk ingezet wordt op het bereiken van nieuwe reizigers.
- GS hebben besloten om het convenant Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer Oost te onderteken. Samen met OV-vervoerders, politie en provincies wordt gewerkt aan een veiliger OV door met elkaar te overleggen en informatie te delen over incidenten.
- PS hebben in eerst ingestemd met de hoofdlijnennotitie en later met het ontwerp-delegatiebesluit OV Almere 2028-2037. De verantwoordelijkheid voor het plaatselijk en regionaal OV kan zo tot en met 2037 gedelegeerd blijven aan gemeente Almere. Zodra ook de gemeenteraad en het college van gemeente Almere instemt met het ontwerp-delegatiebesluit kunnen GS het definitieve delegatiebesluit nemen.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
De uitvoeringskwaliteit van de OV-concessie (rituitval, punctualiteit e.d.) wordt maandelijks beoordeeld. Via het concessie-overleg wordt het OV-bedrijf aangesproken op de geleverde kwaliteit. De concessieverleners kunnen boetes opleggen wanneer de kwaliteit te wensen over laat.
6.1.4 Toegankelijk OV ook voor reizigers met een mobiliteitsbeperking80% van de reizigers stapt op bij een halte die voldoet aan de eisen van fysieke toegankelijkheid, 50% stapt op bij een halte die tevens voldoet aan de eisen van visuele toegankelijkheid.
Doel (2023-2027)
6.1.4 Toegankelijk OV ook voor reizigers met een mobiliteitsbeperking
80% van de reizigers stapt op bij een halte die voldoet aan de eisen van fysieke toegankelijkheid,
50% stapt op bij een halte die tevens voldoet aan de eisen van visuele toegankelijkheid.
Doelrealisatie
De fysieke toegankelijkheid van het OV is verbeterd. Eind 2024 waren er van de 841 haltes in Flevoland 221 haltes volledig toegankelijk en 315 haltes deels toegankelijk (haltes die al op hoogte zijn voor rolstoelgebruikers maar niet zijn voorzien van geleidelijnen).
Resultaten 2024
- GS hebben het 'Uitvoeringsprogramma Toegankelijkheid OV 2024 – 2028' voor het Flevolandse OV vastgesteld in lijn met het landelijke 'Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2024 – 2032'. In het Uitvoeringsprogramma staan de acties die provincie Flevoland de komende jaren oppakt om het OV toegankelijker te maken voor reizigers met een mobiliteitsbeperking.
- In Flevoland hebben de Flevolandse wegbeheerders in totaal 31 extra bushaltes volledig toegankelijk gemaakt.
- Provincie Flevoland heeft in kaart gebracht welke haltes nog niet toegankelijk zijn; er zijn gesprekken gevoerd met de gemeenten (wegbeheerders) over de toegankelijkheid van de gemeentelijke bushaltes.