In dit onderdeel worden aanvullende financiële kengetallen weergegeven, zoals voorgeschreven door het BBV. Deze kengetallen maken inzichtelijk in welke mate de provincie over voldoende financiële ruimte beschikt om structurele en incidentele lasten te kunnen dekken of opvangen. Gezien hun karakter maken ze onderdeel uit van de financiële diagnose van de provincie. Vanwege de uniform voorgeschreven berekeningswijze kunnen de waarden desgewenst worden vergeleken met die van andere provincies.
Tabel 2.6: Financiële kengetallen BBV (in %) | |||
---|---|---|---|
Rekening 2023 | Begroting 2024 ontwerp | Rekening 2024 | |
Netto Schuldquote | -24% | 18% | -40% |
Netto Schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | -35% | 9% | -49% |
Solvabiliteitsratio | 77% | 81% | 75% |
Kengetal grondexploitatie | 0% | 0% | 0% |
Structurele exploitatieruimte | 6% | 4% | 13% |
Opcenten | 97% | 94% | 98% |
Netto schuldquote en netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
Dit kengetal weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van de provincie ten opzichte van de eigen
middelen. Het geeft daarmee aan in hoeverre de provincie in staat is haar schulden terug te betalen (hoe
lager, hoe beter). De netto schuldquote van provincie Flevoland bedraagt 40% negatief in 2024. Doordat de
provincie geen netto schuld heeft (vorderingen zijn hoger dan schulden), is het percentage negatief. Na
correctie voor de verstrekte leningen ligt het percentage op 49% negatief. Het percentage is iets hoger dan voorgaand jaar.
Solvabiliteit
De solvabiliteit is de verhouding van het eigen vermogen (reserves) ten opzichte van het totale vermogen,
uitgedrukt in een percentage. Dit weerspiegelt de mate waarin de provincie in staat is aan haar financiële
verplichtingen te voldoen. Hoe hoger de solvabiliteitsratio hoe groter deel van de activa gefinancierd is met
eigen middelen. Voor provincie Flevoland is het solvabiliteitspercentage nagenoeg gelijk gebleven met 75%. De
oorzaak hiervan ligt met name in zowel een toename van het eigen vermogen als een toename van de
vlottende passiva als gevolg van vooruit ontvangen doeluitkeringen in 2024. De vooruit ontvangen
doeluitkeringen hebben betrekking op rijksbijdragen of bijdragen van derden die voor een specifiek doel zijn
ontvangen. Deze dienen of nog te worden besteed aan het specifieke doel dan wel te worden terugbetaald.
Grondexploitatie
In het kengetal voor grondexploitatie dienen gronden te worden opgenomen die als ‘voorraad’ bouwgronden
op de balans zijn opgenomen. Dit om inzicht te geven in de terug te verdienen boekwaarde van de gronden bij
verkoop of exploitatie. Provincie Flevoland voert zelf geen bouwgrondexploitatie uit. Het kengetal heeft
daarom de waarde 0. De gronden van provincie Flevoland die op de balans staan, zijn overeenkomstig de
verslaggevingsregels opgenomen als materiële vaste activa. Deze zijn gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs,
welke lager is dan de huidige marktwaarde.
Structurele exploitatieruimte
Voor de beoordeling van het structurele en reële evenwicht van de begroting wordt onderscheid gemaakt
tussen structurele en incidentele lasten. Bij incidentele lasten of baten gaat het om eenmalige zaken die zich
gedurende maximaal drie jaar voordoen. Voorbeelden van structurele baten zijn de algemene uitkering en de
inkomsten uit de motorrijtuigenbelasting. Bij structurele lasten gaat het om de lasten die worden gemaakt
voor het uitvoeren van structureel/meerjarig beleid, om bedrijfsvoerings- en kapitaallasten. Stortingen in en
onttrekkingen aan reserves zijn in beginsel incidenteel en hebben alleen een structureel karakter wanneer ze
bedoeld zijn om structurele lasten te dekken of wanneer de reserve een egaliserende functie of een
financieringsfunctie voor investeringen heeft. Uit het kengetal (13%) blijkt dat de structurele baten in 2024 hoger waren dan de structurele lasten.
Opcenten
Dit kengetal is het percentage opcenten dat de provincie heft ten opzichte van het landelijk gemiddelde
percentage. Het geeft aan hoeveel relatieve ruimte de provincie heeft om de inkomsten uit de opcenten te
verhogen om zo de structurele baten te verhogen (onbenutte belastingcapaciteit ten opzichte van het
landelijk gemiddelde). Uit het percentage blijkt dat de hoogte van de opcenten van de provincie relatief dicht
bij het gemiddelde ligt. Een nadere toelichting is opgenomen in de paragraaf 'Lokale heffingen'.