Naast de hiervoor beschreven financiële risico’s zijn er ook bestuurlijk relevante niet-financiële risico’s te identificeren. Bij het opstellen van de Jaarrekening 2024 zijn deze opnieuw geïnventariseerd.
Beheer grote grazers/dierenwelzijn |
---|
De Oostvaardersplassen zijn een internationaal vogelnatuurreservaat. In de Oostvaardersplassen leven ook grote grazers (heckrunderen, konikpaarden en edelherten) ten dienste van het vogelnatuurreservaat. Staatsbosbeheer is als eigenaar van de Oostvaardersplassen belast met de uitvoering van het beheer, waaronder het beheer van de grote grazers. GS zijn – met inachtneming van de regelgeving - verantwoordelijk voor het beleid ten aanzien van dierenwelzijn van de grote grazers.
GS voeren het Beleidskader Beheer Oostvaardersplassen uit, dat in juli 2018 door PS is vastgesteld. Vanaf 2018 zijn – conform het beleidskader – veel stappen gezet en is gewerkt aan de afronding en implementatie van de kortetermijnmaatregelen (zoals deze in het beleidskader zijn opgenomen en in 2018/2019 in gang zijn gezet): de reset van de grote grazers, het realiseren van beschutting en de moeras-reset.
Via populatiebeheer en/of uitnemen van dieren wordt het aantal Grote Grazers op de gewenste doelstand gehouden. Er lopen nog wel diverse juridische procedure gericht op de grote grazers en inzake (fysieke) maatregelen in het gebied. Regulier beheer van de aantallen grote grazers blijft wel van toepassing vanwege de jaarlijkse aanwas. Afhankelijk van het beschikbare voedselaanbod in de winter en hoe de winter zich ontwikkelt, kan het onderwerp bijvoeren en de aandacht voor deze procedures mogelijk weer leiden tot maatschappelijke onrust. Dit kan leiden tot imagoschade voor het gebied, Staatsbosbeheer en de provincie.
Het uitvoeren van de wetenschappelijke review van het beleid in de Oostvaardersplassen is in 2024 in gang gezet en zal in 2025 verder invulling krijgen. De review is erop gericht en heeft als doel antwoord te geven op de volgende onderdelen, inclusief uitgewerkte voorstellen op adviezen die mogelijk voortkomen uit de review:
- op welke wijze is in de uitvoering invulling gegeven aan het beleid? Is dit conform het beleidskader Oostvaardersplassen? Dit is breder dan alleen de grote grazers, maar gaat ook om de andere opgenomen onderdelen;
- op welke wijze zijn de verschillende adviezen uit het beleidskader opgepakt en ingevuld? Is opvolging gegeven aan de adviezen en hoe is dat gedaan? Zo niet, wat zijn daarvan de redenen;
- heeft het gevoerde beleid ook het gewenste resultaat opgeleverd? Zijn er resultaten waarneembaar welke toe te schrijven zijn aan de genomen maatregelen uit het beleidskader?
Kans | Impact |
---|---|
20% | matig |
De onderstaande beheersmaatregelen zijn/worden (onder meer) getroffen:
- provincie Flevoland zorgt ervoor dat de communicatie ten aanzien van het beleid helder, volledig, tijdig en juist is en wordt afgestemd met Staatsbosbeheer, die communiceert over het beheer;
- er wordt voortvarend gewerkt aan de verdere implementatie van de nog resterende maatregelen uit het beleidskader;
- er is door Staatsbosbeheer een meerjarenplan voor het beheer van het Oostvaardersplassengebied (op basis van het beleidskader) vastgesteld.
Informatievoorziening |
---|
Zowel op het gebied van privacy (AVG) en informatieveiligheid kunnen zich incidenten voordoen met een gevolg voor de reputatie en dataveiligheid (vertrouwelijke/geheime informatie) van de provincie.
Kans | Impact |
---|---|
30% | Groot |
Beheersmaatregelen
Hier wordt verwezen naar de beheersmaatregelen genoemd onder financiële risico’s.
Voorzieningenniveau provincie Flevoland |
---|
Op dit moment wordt er gewerkt aan een ‘voorzieningenmonitor’. De opzet hiervan is om inzichtelijk te maken hoe het voorzieningenniveau ervoor staat in Flevoland, maar om ook een ijkpunt te hebben richting een verdubbeling van het aantal inwoners in de provincie in 2050. Het is een geleidelijk proces waarin gekeken wordt welke voorzieningen het eerst ‘ingeladen’ kunnen worden en hoe er gefaseerd opgeschaald kan worden. Als er besloten wordt met referentiegemeenten te gaan werken, kunnen wij vergelijken in hoeverre het niveau afwijkt van andere regio’s in Nederland.
De monitor moet helpen inzichtelijk te maken hoe groot de achterstand in Flevoland is ten aanzien van verschillende voorzieningen (sociaal, cultureel of zorg). En in hoeverre dit afwijkt van andere regio’s in Nederland of wellicht vergelijkbaar is met bepaalde regio’s. Vervolgens zullen er bestuurlijk keuzes gemaakt moeten worden over een acceptabel of gewenst voorzieningenniveau. Op basis van een geobjectiveerd beeld kan vervolgens een risicoprofiel worden opgesteld en eventuele beheersmaatregelen geformuleerd.
Lelystad Airport |
---|
Een eventueel verder uitstel of afstel van de besluitvorming over de openstelling van Lelystad Airport leidt tot risico voor Flevoland. Daarnaast zal het een nadelige invloed hebben op de economische groei in de provincie. Verwezen wordt verder naar programma 3.