|
---|
3.2.1 Uit de gebiedsontwikkeling die samenhangt met de opening van luchthaven Lelystad Airportvoor groothandelsverkeer, is maximaal rendement voor de regionale economie behaald, waarbij wij een goede inpassing in de leefomgeving bewaken.
Doel (2023-2027)
3.2.1 Uit de gebiedsontwikkeling die samenhangt met de opening van luchthaven Lelystad Airport
voor groothandelsverkeer, is maximaal rendement voor de regionale economie behaald,
waarbij wij een goede inpassing in de leefomgeving bewaken.
Doelrealisatie
In 2024 is er nog geen duidelijk gekomen over de opening van Lelystad Airport voor groot handelsverkeer. Wel heeft het Kabinet aangegeven tot besluitvorming te willen komen. Daardoor zijn ook de werkgelegenheidseffecten nog niet behaald. Wel zijn er stappen gezet naar een toekomstbestendige luchthaven en is het eerste deel van Lelystad Airport Businesspark bijna afgerond.
Resultaten 2024
- In 2024 hebben we via gerichte gesprekken en werkbezoeken aan Lelystad Airport en brieven aan het Rijk gezamenlijk met de regiopartijen aangedrongen op spoedige duidelijkheid voor de regio over de openstelling van Lelystad Airport. Door defensie is aangegeven dat voor de stationering van de F35 Lelystad Airport in beeld is.
- Wij hebben het monitoring en evaluatieprogramma geactualiseerd voor de luchthaven gericht op de onderdelen voor de provincie (geluidinformatienetwerk, voedselveiligheid, economie en werkgelegenheid).
- Er is in NOVEX Schipholregio-verband inbreng geleverd op het ontwerpen van naderingsroutes voor Schiphol, gericht op het beperken van de hinder door vliegverkeer boven Flevoland.
- Er is samen met de gebiedspartners onderzoek gedaan naar de kansen voor elektrisch vliegen op Lelystad Airport en het realiseren van concrete projecten en is de provincie lid geworden van de Electric Flying Connection om vanuit onze rol bij te dragen aan de ontwikkeling van elektrisch vliegen vanaf Lelystad Airport.
- In de aandeelhoudersvergaderingen met Omala is gesproken over de toekomst rond het bedrijventerrein en de organisatie. Inmiddels is het overgrote deel van het bedrijventerrein (fase 1) uitgegeven.
- Door beperkte inzet van de gemeente Lelystad heeft nog geen besluitvorming over de tweede fase van Lelystad Airport Businesspark plaatsgevonden. Inmiddels is het traject weer opgestart.
- We namen deel aan bestuurlijke overleggen met het Rijk, de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) en de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Lelystad (CROlL). Op initiatief van provincie Flevoland is in de BRS afgesproken dat er onderzoek volgt naar de rol die Lelystad Airport kan spelen om hinder op Schiphol te verminderen .
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
Uitstel van de opening van de luchthaven voor groothandelsverkeer vertraagt de ontwikkeling van het bedrijventerrein en activiteiten op het gebied van leefbaarheid, economie, opleidingen en kennisontwikkeling. Wij zetten in op zo spoedig mogelijke besluitvorming over openstelling voor groothandelsverkeer vanuit het belang van de regio.
3.2.2 Het versterken van de leefbaarheid, duurzaamheid en economische netwerkvorming in het gebiedop en rondom Lelystad Airport en Lelystad Airport Businesspark (LAB). Daardoor wordt de inpassingvan Lelystad Airport in de omgeving geborgd, de overlast beperkt en kunnen kansen worden benut.
Doel (2023-2027)
3.2.2 Het versterken van de leefbaarheid, duurzaamheid en economische netwerkvorming in het gebied
op en rondom Lelystad Airport en Lelystad Airport Businesspark (LAB). Daardoor wordt de inpassing
van Lelystad Airport in de omgeving geborgd, de overlast beperkt en kunnen kansen worden benut.
Doelrealisatie
In 2024 is de leefbaarheid rondom Lelystad Airport door middel van een aantal projecten verbeterd. Onder andere zijn er subsidies verstrekt voor het voorkomen van hinder op woningen en zijn er subsidies verstrekt ter verbetering van de biodiversiteit.
Resultaten 2024
- We coördineerden de uitvoering van het 'Luchthavenfonds'. Door dit fonds werd de omgeving via subsidies en concrete projecten (uitgevoerd door provincie of een gebiedspartner) gesteund op het gebied van leefbaarheid, duurzaamheid en economische netwerkvorming.
- We voerden de tot in 2025 lopende subsidieregeling voor de aanpassing van woningen uit om hinder van de huidige luchthaven te beperken en we ondersteunen via subsidies organisaties in het gebied om kansen te benutten. Het merendeel van de in deze regeling beschikbare subsidie is in 2024 verstrekt. Verder subsidieerden we activiteiten van een aantal partijen in het gebied via het Luchthavenfonds op het gebied van biodiversiteit, leefbaarheid en innovatie .
Risico's en beheersmaatregelen
Uitstel van de opening van de luchthaven voor groothandelsverkeer vertraagt de ontwikkeling van het bedrijventerrein en activiteiten op het gebied van leefbaarheid, economie, opleidingen en kennisontwikkeling. Wij zetten in op zo spoedig mogelijke besluitvorming over openstelling voor groothandelsverkeer vanuit het belang van de regio .
3.2.3 De samenhang en samenwerking van het binnendijkse bedrijventerrein en het buitendijksgelegen haventerrein is geoptimaliseerd, zodat de sociaal-economische potentie wordt benut,vraag en aanbod op elkaar aansluiten en vervoer over water een aantrekkelijk alternatief is voorvervoer over de weg. Tevens heeft Flevokust Haven een positie in het netwerk van binnenhavens.
Doel (2023-2027)
3.2.3 De samenhang en samenwerking van het binnendijkse bedrijventerrein en het buitendijks
gelegen haventerrein is geoptimaliseerd, zodat de sociaal-economische potentie wordt benut,
vraag en aanbod op elkaar aansluiten en vervoer over water een aantrekkelijk alternatief is voor
vervoer over de weg. Tevens heeft Flevokust Haven een positie in het netwerk van binnenhavens.
Doelrealisatie
Het jaar 2024 stond in het teken van het in ondererfpacht uitzetten van terreindeel A van Flevokust Haven. De onderhandelingen bevinden zich in de slotfase. Door de verdere ontwikkeling gedurende 2024 van het binnendijkse bedrijventerrein met bedrijven in opbouw zoals Jysk en Beststellers, maar ook door samenwerking met bedrijven uit de regio is de buitendijkse Flevokust haven intensief gebruikt en aantrekkelijk als locatie voor vervoer over water .
Resultaten 2024
- Gedurende 2024 is terreindeel A verpacht aan diverse bedrijven voor de op en overslag van goederen. Tevens heeft een openbare aanbesteding in 2024 plaatsgevonden om dit terreindeel voor langere periode te verpachten. Intentie is dit begin 2025 te formaliseren.
- Gedurende 2024 heeft de provincie de haven geëxploiteerd aan CTU voor terreindeel B. Daarnaast is het reguliere beheer en onderhoud uitgevoerd aan de haven.
- Medio 2024 is met de gemeente Lelystad een overeenkomst gesloten om diverse infrastructurele aanpassingen aan te brengen aan de N307 gedurende de aankomende jaren om de bereikbaarheid van en naar Flevokust Haven te borgen.
3.2.4 Door de ontwikkeling van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland, innovatieveontwikkelingen en versterking van het maritieme onderwijs heeft het maritieme cluster Urk de mogelijkheid om door te groeien tot een internationaal toonaangevend maritiem centrum.
Doel (2023-2027)
3.2.4 Door de ontwikkeling van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland, innovatieve
ontwikkelingen en versterking van het maritieme onderwijs heeft het maritieme cluster Urk
de mogelijkheid om door te groeien tot een internationaal toonaangevend maritiem centrum.
Doelrealisatie
Het maritieme cluster op Urk is in 2024 versterkt en heeft zich verder geprofessionaliseerd. Zowel op het gebied van clustersamenwerking, innovatie en internationalisering zijn mooie resultaten geboekt. De start van de realisatiefase van de MSNF was helaas niet in 2024 .
Resultaten 2024
- De aanbesteding van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (MSNF) is voorbereid. Dit heeft te maken met het afronden van integriteitsonderzoeken en het daarmee samenhangend aanscherpen van de privaatrechtelijke overeenkomsten. Het nog niet starten van de aanbesteding van de MSNF brengt risico’s met zich mee (zie risico’s en beheersmaatregelen).
- We hebben in goede samenwerking met het Rijk en regiopartijen uitvoering gegeven aan de 'Regio Deal Noordelijk Flevoland' – onderdeel Maritiem Cluster Urk.
- We hebben het cluster Urk maritime versterkt en verder geprofessionaliseerd. Mede door de inzet van een ‘boegbeeld’ en een business developer is het ledental van het cluster gestegen van 25 naar ruim 40. De samenwerking binnen het cluster is verbeterd (onder andere gezamenlijke bezoeken aan onderzoeksinstellingen, gezamenlijk werken aan innovatieve schepen, gezamenlijke aanvraag voor innovatiesubsidie).
- Er is overeenstemming met ROC Firda dat het trainingscentrum op een tijdelijke locatie gerealiseerd kan worden, zodat deze later op een permanente locatie op Port of Urk (nabij de MSNF) geïntegreerd kan worden. In 2024 is samen met ROC Firda en gemeente Urk – als doorontwikkeling van de maritieme campus - een verkenning gestart naar de haalbaarheid van een ‘innovation and business campus’ op het gebied van Seafood en Maritieme industrie op Urk. Er is subsidie verleend aan ROC Firda voor een practoraat op het gebied van seafood.
- De realisatie van de verbreding en verdieping van de sluizen en vaargeul bij Kornwerderzand staat onder druk vanwege sterk gestegen kosten. Samen met de regiopartijen en het Rijk wordt naar een integrale oplossing gezocht.
- De goede bereikbaarheid van Port of Urk wordt geborgd door de aanleg van een tweede ontsluitingsweg vanaf de A6 naar Urk. De voorbereidingen hiervan zijn in 2024 gestart.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
De economische en financiële ontwikkelingen en technologische eisen vanuit emissiebeperking leiden tot substantieel hogere prijzen en minder beschikbare opdrachtnemers. Dit levert een risico op dat de aanbestedingsprocedure niet succesvol kan worden doorlopen en dat er niet gegund kan worden. In het businessplan voor de MSNF is een risicoreservering opgenomen.
3.2.5 De vorming van het Mobiliteit Infrastructuur Test Centrum (MITC) is in 2026 gerealiseerd:Aan het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en de Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW) is de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) toegevoegd op de locatie in Marknesse en de testbaan met MITC-faciliteiten is operationeel. Het nieuwe rijvaardigheidscentrum van dePolitieacademie is gerealiseerd. De campus vormt het hart van het MITC. Er is een krachtig, breed cluster van bedrijven betrokken en het MITC faciliteert cross-sectorale samenwerking tussenbedrijfsleven, onderwijs-, kennis- en onderzoeksinstellingen complementair aan bestaande automotive en smart mobility-clusters. We zetten onze betrokkenheid voort en benutten de kansenen mogelijkheden van het MITC voor verduurzaming, innovatie en onderwijs. De bestaandeconvenanten met onderwijspartijen worden verder uitgebouwd.
Doel (2023-2027)
3.2.5 De vorming van het Mobiliteit Infrastructuur Test Centrum (MITC) is in 2026 gerealiseerd:
Aan het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en de Duits-Nederlandse
Windtunnels (DNW) is de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) toegevoegd op de locatie in Marknesse
en de testbaan met MITC-faciliteiten is operationeel. Het nieuwe rijvaardigheidscentrum van de
Politieacademie is gerealiseerd. De campus vormt het hart van het MITC. Er is een krachtig, breed
cluster van bedrijven betrokken en het MITC faciliteert cross-sectorale samenwerking tussen
bedrijfsleven, onderwijs-, kennis- en onderzoeksinstellingen complementair aan bestaande
automotive en smart mobility-clusters. We zetten onze betrokkenheid voort en benutten de kansen
en mogelijkheden van het MITC voor verduurzaming, innovatie en onderwijs. De bestaande
convenanten met onderwijspartijen worden verder uitgebouwd.
Doelrealisatie
In 2024 is het bestemmingsplan voor het MITC onherroepelijk geworden en zijn de voorbereidingen voor de realisatie getroffen. Daarnaast is een start gemaakt met de doorontwikkeling.
Resultaten 2024
In 2024 zijn met inzet van de provincie de volgende doelen gerealiseerd:
- De beroepen tegen het bestemmingsplan voor het MITC zijn in de zomer van 2024 ingetrokken, waardoor het bestemmingsplan definitief is geworden en kan worden gerealiseerd. Daarnaast zijn er onderlinge afspraken gemaakt in de zakelijke overeenkomsten en is de grond verworven;
- Partners hebben afspraken gemaakt over betrokkenheid tijdens realisatie, zodat partners goed zijn aangehaakt bij de verschillende deelprocessen;
- De RDW heeft de aanbesteding voor realisatie gepubliceerd in het najaar van 2024 en in afstemming hiermee is het proces tot realisatie van de provinciale rotonde opgestart, als nieuwe ontsluiting op de Repelweg.
- Na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan is in de tweede helft van 2024 een uitwerking van de doorontwikkeling gemaakt, zodat de kansen worden benut:
- samen met MITC-partners en kennis- en onderwijsinstellingen, zijn op basis van het Birch- rapport stappen gezet richting een concrete programmering op kennis, onderwijs en onderzoek;
- samen met de MITC-partners is inhoud gegeven aan de doorontwikkeling van het MITC, door concreter te maken welke bedrijvigheid, programmering en faciliteiten bijdragen aan de gewenste doorontwikkeling;
- samen met de MITC-partners zijn in de tweede helft van 2024 de gezamenlijke faciliteiten uitgewerkt, onder andere de Digicity en het campusgebouw;
- op basis van deze uitwerking wordt in 2025 een voorstel gedaan aan PS voor de besteding van de tweemaal € 3 mln. voor de doorontwikkeling.
- De gerealiseerde windtunnel voor de automotive van de DNW is officieel op 10 december 2024 geopend.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
De provincie is niet verantwoordelijk voor de realisatie van het MITC, met uitzondering van de aansluiting van de toegangsweg op de Repelweg. Voor de doorontwikkeling worden afspraken gemaakt over wie er verantwoordelijk is voor welk onderdeel . Daardoor is het financiële risico beperkt.