|
---|
8.1.1 Wij staan voor een financieel gezonde provincie met een transparante en structureelsluitende begroting. Daarbij passen we de financiële afspraken uit het Coalitieakkoord2023-2027 “Toekomst voor het nieuwe land” toe.
Doel (2023-2027)
8.1.1 Wij staan voor een financieel gezonde provincie met een transparante en structureel
sluitende begroting. Daarbij passen we de financiële afspraken uit het Coalitieakkoord
2023-2027 “Toekomst voor het nieuwe land” toe.
Doelrealisatie
We werken continu aan een transparante en structureel sluitende begroting. Echter het meerjarenperspectief is – hoewel licht verbeterd - nog niet rooskleurig (tekorten vanaf 2027) en vraagt de komende perspectiefnota’s om aandacht. De financiële afspraken uit het Coalitieakkoord 2023-2027 “Toekomst voor het nieuwe land” vormen daarvoor nog steeds ons uitgangspunt .
Resultaten 2024
- De financiële positie is in 2024 licht verbeterd. Het in de begroting 2024 aangekondigde dekkingsplan om de structurele financiële positie te verbeteren zal – zoals aangekondigd bij de begrotingsbehandeling in november – onderdeel uitmaken van de Perspectiefnota 2026-2029.
- We volgen de ontwikkelingen rond het provinciefonds en nieuw belastinggebied nauwlettend en behartigen de belangen van Flevoland. In 2024 adviseerde de Raad voor het openbaar bestuur over de herverdeling van het Provinciefonds en betrok daarbij de second opinion (COELO) die door ons werd ingebracht. Het resultaat is dat het nieuwe verdeelmodel niet zondermeer kan worden ingevoerd en dat er nog belangrijke aanpassingen nodig zijn (waarvan we denken dat die gunstiger zijn voor Flevoland).
- Bij de vaststelling van de Programmabegroting 2024 hebben de PS middels een motie aan GS de opdracht gegeven om te werken met SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden) geformuleerde doelen in de programmabegroting. Tevens werd verzocht om logische indicatoren te verbinden aan de SMART-geformuleerde doelen, zodat PS kunnen volgen of en in welke mate deze doelen zijn behaald. Bij het opstellen van de Programmabegroting 2025 is een eerste invulling gegeven aan deze motie. De programmabegroting is concernbreed en integraler dan voorheen voorbereid. Als basis is het raamwerk van doelen, de doelenboom uit de Programmabegroting 2024, gebruikt. Deze nieuwe aanpak biedt de mogelijkheid om aan te sluiten bij de doelen en indicatoren van de ‘Monitor Brede Welvaart’, die voor Flevoland in ontwikkeling is. De indicatoren zijn raadpleegbaar op de website van 'Feitelijk Flevoland'.
- We hebben de Legesverordening (tarieventabel) en de Verordening op de opcenten Motorrijtuigenbelasting (MRB) geactualiseerd. De afspraken in het Coalitieakkoord 2023-2027 hebben we gebruikt als uitgangspunt (over kostendekking en tariefstijging) .
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
Om de structurele financiële positie te verbeteren zullen – zoals aangekondigd bij de begrotingsbehandeling in november – maatregelen nodig zijn. Deze zullen onderdeel uitmaken van de Perspectiefnota 2026-2029.