Middelen
8.1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | Rekening 2023 | Begroting 2024 ontwerp | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 51 | 9.173 | 1.209 | 5 | 1.204 |
Baten | -213.562 | -213.567 | -249.595 | -253.327 | 3.733 |
Saldo | -213.511 | -204.394 | -248.385 | -253.322 | 4.937 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan effect op: | |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Onvoorziene uitgaven | 140 | 0 | 140 |
2. Stelpost NB ongeoormerkt | 582 | 0 | 582 |
3. Stelpost onzekerheden | 400 | 0 | 400 |
Overige kleine verschillen | 82 | 0 | 82 |
Totaal lasten | 1.204 | 0 | 1.204 |
Baten | |||
4. Rentebaten | 464 | 0 | 464 |
5. Provinciefondsuitkering | 642 | 0 | 642 |
6. Motorrijtuigenbelasting | 1.144 | 0 | 1.144 |
7. Decentralisatieuitkeringen | 1.546 | 0 | 1.546 |
Overige kleine verschillen | -62 | 0 | -62 |
Totaal baten | 3.733 | 0 | 3.733 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Onvoorziene uitgaven
Jaarlijks is in de begroting een bedrag geraamd voor onvoorziene uitgaven. Hiervan is in 2024 geen gebruik gemaakt .
2. Stelpost 'Nieuw beleid'
Mutaties in deze begroting met effect op de begrotingsruimte, bijvoorbeeld als gevolg van autonome ontwikkelingen of verwerking van het coalitieakkoord, zijn verrekend met de stelpost 'Nieuw Beleid'. Een nadere specificatie en toelichting is opgenomen in onderdeel 'IV Financiële begroting'.
3. Stelpost 'Onzekerheden'
Jaarlijks wordt in de begroting een stelpost 'Onzekerheden' opgenomen. De gedragslijn is dat bij de start van het begrotingsjaar een bedrag van € 0,8 mln. beschikbaar is op deze stelpost, welk bedrag jaarlijks oploopt met € 0,4 mln. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar hoofdstuk 1.1 van de financiële begroting. Het verschil wordt veroorzaakt door de vrijval van de stelpost ten gunste van de stelpost 'Nieuw beleid'.
4. Ontvangen (rente)vergoeding schatkistbankieren
In boekjaar 2024 zijn er veel voorschotten van bijvoorbeeld specifieke uitkeringen ontvangen, hetgeen heeft geleid tot een relatief gemiddeld hoge stand van de liquide middelen. Vanuit de regeling schatkistbankieren decentrale overheden wordt er over het rekening-courant saldo een daggeldrente vergoed. Door een stabiele hoge rentestand gecombineerd met een hoog batig saldo zijn de renteopbrengsten € 0,4 mln. hoger dan geraamd.
5. Provinciefondsuitkering
De raming in het financieel kader was gebaseerd op de septembercirculaire Provinciefonds 2024. De omvang van de opbrengsten is toegenomen, wat blijkt uit de decembercirculaire 2024. Deze circulaire kan vanwege de publicatiedatum niet meer als begrotingswijziging worden voorgelegd. Het verschil komt door de toename van het provinciefonds zelf. Daar hebben wij als provincie geen invloed op.
6. Motorrijtuigenbelasting
De opbrengsten uit opcenten MRB zijn in 2024 € 1,1 mln. hoger dan de begroot. De belangrijkste reden daarvan is dat het aantal belastbare voertuigen minder snel is afgenomen dan onze raming. Daarnaast neemt het gewicht per voertuig (gemiddeld) toe, bijvoorbeeld als gevolg van de elektrificatie, waardoor de opbrengst per voertuig toeneemt.
Er is nog een onzekerheid over de opbrengsten van de opcenten motorrijtuigenbelasting (MRB). Halverwege april 2025 werden we door het IPO geïnformeerd dat er een verschil is geconstateerd tussen de ontvangen afdrachten en de werkelijke opbrengsten. Wij hebben eerder vragen gesteld aan de Belastingdienst over de opbrengsten 2024. De Belastingdienst gaf destijds aan dat er een verschuiving was over de laatste maanden in 2024, maar geen financiële afwijking op het totaal. Nu blijkt er toch een fout te zijn gemaakt door de Belastingdienst in de berekening van 2024, wat heeft geleid tot te hoge afdrachten. Ook de afdrachten voor 2025 zijn niet betrouwbaar. Tijdens een overleg tussen IPO en de Belastingdienst op 7 mei 2025 werd gemeld dat de afwijking waarschijnlijk tussen de 2 à 3% ligt en geen effect heeft op de verdeelsleutel tussen provincies. De finale berekening van de Belastingdienst moet nog gevalideerd worden door de Auditdienst Rijk (ADR), waardoor er nu nog geen zekerheid is over de werkelijke inkomsten. We onderkennen wel een risico dat de opbrengst lager zal zijn.
7. Decentralisatieuitkeringen
In de decembercirculaire 2024 zijn 5 nieuwe decentralisatieuitkeringen opgenomen voor de provincie, met een totale omvang van € 1,5 mln. Dit zijn nieuwe financiële middelen die niet waren voorzien, maar wel als opbrengst verantwoord moeten worden in de jaarrekening.