Programmaonderdelen en doelen

Middelen tabel Relatie met de productenrealisatie

Middelen

7.1 Bestuur

Rekening 2023

Begroting 2024 ontwerp

Begroting 2024 na wijziging

Rekening 2024

Verschil

Lasten

3.544

3.143

4.131

4.099

32

Baten

-195

-27

-447

-412

-35

Saldo

3.349

3.116

3.684

3.687

-3

x € 1.000

Waardoor wijkt het af

Verschil

Waarvan effect op:

Lasten

Reserve

Rekening-

saldo

1. Nationale ombudsman

107

0

107

2. Ondermijning

307

-200

507

3. Monitor van Flevoland

150

0

150

4. Openbare orde en veiligheid

90

0

90

5. Bestuurlijke vernieuwing

200

0

200

  6. (Inter)nationale samenwerkingsverbanden

86

0

86

  7. Voorziening 'APPA'

-1.366

0

-1.366

  8. Overige kleine verschillen

458

51

407

Totaal lasten

32

-149

181

Baten

Overige kleine verschillen

-35

0

-35

Totaal baten

-35

0

-35

x € 1.000, - = nadeel

Toelichting

1. Nationale ombudsman
Uit onderzoek bij de Flevolands gemeenten blijkt dat vijf Flevolands gemeenten bij de Nationale Ombudsman zijn aangesloten en dat Almere is aangesloten bij de Gemeenschappelijke regeling ombudsman metropool Amsterdam. Er is momenteel geen Flevolandse ombudsman. Gezien de situatie bij de gemeenten, en in het bijzonder ook de goede naam en goede bekendheid / zichtbaarheid van de Nationale Ombudsman is het voor de hand liggend om bij de Nationale Ombudsman te blijven. Er is vanuit de praktijk geen aanleiding gebleken voor het oprichten van een Flevolandse ombudsman. Dit is ook zo besloten in de PS op 11 december 2024, beslispunt 5 bij de vaststelling verordening rechtsbescherming provincie Flevoland. Het onderzoek is uitgevoerd door eigen personeel, hierdoor zijn de beschikbaar gestelde middelen (€ 0,15 mln.)  grotendeels niet besteed.
2. Lagere lasten voor openbare orde en ondermijning
Het Rijk heeft in totaal € 0,4 mln. beschikbaar gesteld voor het vergroten van de slagkracht van gemeenten tegen ondermijnende invloeden. Van het totale bedrag was er € 0,2 mln. geraamd voor boekjaar 2024. De daadwerkelijke uitvoering van deze activiteiten ligt met name bij gemeenten en samenwerkingsverbanden. De aanpak van ondermijning is complex en vraagt om gezamenlijke aanpak en inzet. In 2024 zijn verkennende stappen gezet en wordt er momenteel met de gemeente concreet onderzocht hoe deze middelen het beste kunnen worden besteed. De niet bestede Rijksmiddelen worden toegevoegd aan een specifiek oormerk binnen de 'Brede Bestemmingsreserve'. Het overige verschil wordt verklaard door lagere advocatenlasten in het kader van Bibob onderzoeken en een geramde bijdrage (€ 0,075 mln.) aan het Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC) welke is uitgesteld naar boekjaar 2025.
3. Monitor van Flevoland
In 2024 is veel (voor)werk verricht richting het ontwikkelen van ‘losse’ monitors per thema (waaronder; het ophalen van de juiste gegevens, analyse en onderzoek, bouwen en mogelijkheden tot visualiseren). Er is echter een grote wens om een meer integralere beeld inzichtelijk te maken, gezien een monitor een plek is waar thema’s en opgaven samen kunnen komen en tot (nieuwe) inzichten kunnen leiden. Hetgeen zeker van belang voor een thema als bijvoorbeeld brede welvaart. Het ontwikkelen van deze meer bredere monitor raakt vele aspecten: er is capaciteit voor nodig, software, onderzoek, analyse, bouwen etc. Na deze ontwikkelfase komt de fase dat het mogelijk is deze gegevens steeds beter met elkaar te verbinden. We hebben als organisatie het afgelopen jaar met name stappen gezet in de ontwikkeling van de systematiek en opbouw van de monitor (ontwikkelfase). Deze fase kon (deels) uit bestaande budgetten worden gedekt en daarnaast is het alloceren van de juiste capaciteit nog een aandachtspunt. Deze oorzaken hebben geleid tot een lagere besteding dan geraamd. Voor boekjaar 2025 zijn er concrete opdrachten uitgezet om de monitor verder vorm te geven.
4. Openbare orde en veiligheid
Er zijn in 2024 een zestal crisisoefeningen uitgevoerd, waarbij een deel operationeel en een deel bestuurlijk. Daarnaast zijn er trainingen georganiseerd voor communicatieadviseurs en de ondersteuningsteams. Tijdens deze sessies is er veel informatie en inzichten opgehaald. Deze informatie vraagt nog om verdere uitwerking en door vertaling binnen de organisatie, hetgeen tijd en capaciteit vergt. De beschikbare personele capaciteit kon in 2024 (tijdelijk) niet volledig worden ingezet. Een andere verklaring is dat de bijdrage van het RIEC over boekjaar 2024 onder een ander budget is verantwoord. Dit heeft ertoe geleid dat ondanks er veel kennis en kunde is opgedaan de geraamde budgetten voor openbare orde en veiligheid en de samenhangende opleidingen niet volledig zijn benut.
5. Het programma 'Bestuurlijke vernieuwing'
Het programma 'Bestuurlijke vernieuwing' heeft in 2024 de in voorgaande jaren gestarte investeringen verder geïntensiveerd. In 2024 is het Participatiebeleid Flevoland vastgesteld door PS. Dit participatiebeleid biedt richtlijnen, een stappenplan en beoogt de ontwikkeling van kennis en instrumenten om meer eenduidigheid te bereiken. Het beleid bevond zich in 2024 voornamelijk in de ontwikkelfase, hetgeen ertoe heeft geleid dat er minder kosten zijn gemaakt dan geraamd. Begin 2025 is er een strategische adviseur aangesteld die het participatiebeleid verder door zal vertalen naar een uitvoeringsagenda.
6. (inter)nationale samenwerkingsverbanden
De omvang van de jaarlijkse bijdragen door provincie Flevoland voor verschillende nationale en internationale samenwerkingsverbanden is jaarlijks ongeveer van gelijke omvang. Door deze samenwerkingen heeft de provincie een stem en kunnen we de belangen van Flevoland vertegenwoordigen. Voor boekjaar 2024 is er sprake van een lagere besteding in vergelijking tot voorgaand jaar en de raming, dit doordat voor enkele specifieke samenwerkingen er (tijdelijk) een lagere bijdrage is gevraagd. Dit heeft te maken met bijvoorbeeld het ontbreken van specifieke projecten en de verwerking van overlopende posten.
7. Voorziening 'APPA' Jaarlijks wordt op balansdatum de voorziening 'APPA' (pensioenen (oud) GS-leden) herijkt.
Een externe pensioenuitvoerder stelt op basis van actuariële berekeningen de omvang van de toekomstige verplichtingen vast. Het verschil tussen de boekwaarde van de voorziening en de actuariële berekening is de vrijval of storting waarmee de voorziening muteert. Voor 2024 is de storting € 1,5 mln. (geraamd € 0,3 mln.). Dit financiële gevolg wordt met name veroorzaakt door de rekenrente, welke in 2024 werd beïnvloed door de stijgende inflatie.
8. Overige kleine verschillen
Het restant aan verschillen is een optelling van een groot aantal kleinere verschillen. De belangrijkste hierin zijn een onderbesteding (€ 0,05 mln.) van de geraamde advieskosten door het instellen (1 november 2023) en inwerken (boekjaar 2024) van de (nieuwe) commissaris van de Koning. Een lagere besteding voor het budget 'Vieren en herdenken' (€ 0,05 mln.) en internationale activiteiten van het bestuur en GS (€ 0,05 mln.). Alsmede een lagere besteding in product 'Gedeputeerde Staten' (€ 0,173 mln.) door met name lager uitbetaalde wachtgelden (€ 0,05 mln.) en een lagere fiscale compensatie voor de bijtelling van de dienstauto (€ 0,05 mln.).

Deze pagina is gebouwd op 05/21/2025 11:17:52 met de export van 05/21/2025 11:14:49