|
---|
7.1.1 De mogelijkheden om, in samenwerking met andere overheden, de belangenbehartiging van provincie Flevoland te versterken zijn benut. De commissaris van de Koning kan zijn ambt metinbegrip van de rijkstaken adequaat uitvoeren.
Doel (2023-2027)
7.1.1 De mogelijkheden om, in samenwerking met andere overheden, de belangenbehartiging van
provincie Flevoland te versterken zijn benut. De commissaris van de Koning kan zijn ambt met
inbegrip van de rijkstaken adequaat uitvoeren.
Doelrealisatie
Onze internationale, nationale en regionale samenwerking heeft geholpen om doelen sneller en effectiever te bereiken. Samen met andere overheden en partners vormen wij een onmisbare schakel in een netwerksamenleving waarin complexe vraagstukken alleen in samenwerking met partners kunnen worden aangepakt. Door bestuurlijk en ambtelijk samen te werken met partijen heeft Flevoland steun gekregen in de vorm van geld, mankracht en politieke steun. Deze samenwerking heeft ervoor gezorgd dat belangrijke provinciale thema's op de agenda zijn geplaatst en dat aanvragen voor fondsen en subsidies succesvol zijn ingediend. Flevoland wordt gezien als een gelijkwaardige gesprekspartner. Flevoland betrekt haar partners actief en wordt actief betrokken bij plannen en besluitvorming die aansluiten bij onze ambities .
Resultaten 2024
- We ontwikkelden een ‘gereedschapskist’ met instrumenten voor participatie.
- Tijdens twee inspiratiesessies is in 2024 met PS gesproken over diverse participatie-instrumenten en participatiemethoden die aan de provinciale ‘gereedschapskist’ kunnen worden toegevoegd, zoals het burgerberaad en deep democracy. Die gereedschapskist blijft altijd in ontwikkeling. Zo is in 2024 gewerkt aan het in gebruik nemen van een online participatieplatform en zijn de eerste ervaringen opgedaan. Een digitaal platform waarop meerdere participatietrajecten tegelijk aangeboden kunnen worden. Bijvoorbeeld openbaar, aan een breed publiek of juist besloten aan een gerichte groep mensen. Het platform biedt tal van mogelijkheden hoe vraagstukken voorgelegd kunnen worden. Het online platform is een laagdrempelige manier van participatie voor veel doelgroepen en kan aanvullend ingezet worden samen met andere participatie-instrumenten.
- Het uitdaagrecht beleid is eind 2024 in concept opgesteld wordt in het tweede kwartaal van 2025 door PS behandeld. Bij de implementatie van het uitdaagrecht speelt tijdige communicatie naar de samenleving, maatschappelijke organisaties en (bewoners)initiatieven een belangrijke rol.
- In 2024 hebben we samen met andere Flevolandse overheden deelgenomen aan het Netwerk voor participatie en verbinding, met als doel kennisuitwisseling rond participatie.
- In 2024 is het nieuwe participatiebeleid vastgesteld.
- In 2024 is gestart met de voorbereiding van een nieuwe participatieverordening door het inhuren van een externe expert, die dit proces in 2025 samen met interne en externe belanghebbenden verder zal brengen.
- In 2024 is een begin gemaakt met aanpassing van het format van de college- en statenvoorstellen. Het format voor het statenvoorstel in overleg met de griffie. Hierin worden onder andere de alternatieven inzichtelijk gemaakt. Implementatie van de aangepaste formats vindt plaats in 2025.
Veiligheid
- We hebben voortbordurend op het crisisplan voor de organisatie een meerjarig oefen- en opleidingsplan vastgesteld. De uitvoering daarvan is in 2024 aanbesteed en gegund. Het gaat om het trainen en oefenen van bestuur en organisatie voor de komende vier jaar. De crisisorganisatie is inmiddels op sterkte en bestaat uit zo’n veertig mensen die direct betrokken zijn. Er is een crisiscommunicatieplan opgesteld en communicatiemensen zijn getraind in het doen van crisiscommunicatie.
- We hebben een rijksherendag georganiseerd op Urk. Naast het ontmoeten van elkaar is er stil gestaan bij de zogenaamde schokken in de samenleving, bijzondere vormen van crises en het antwoord daarop van crisispartners en bestuurders (denk aan voedselschaarste door grote problemen met biodiversiteit).
- Wij hebben de commissaris ondersteund in zijn portefeuille veiligheid in de kring van commissarissen. Zo hebben wij een onder andere een kringbrede reactie voorbereid op de preconsultatie van de Wet op de Veiligheidsregio’s.
- Wij hebben uitvoering gegeven aan het besluit beveiligingsmaatregelen dat voortkomt uit het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. Bij drie bestuurders is een veiligheidsscan uitgevoerd en zijn er aanbevelingen gedaan.
Integriteit
- De gedragscode integriteit commissaris van de Koning en gedeputeerden provincie Flevoland 2024 is vastgesteld door PS.
- Er is een integriteitsonderzoek gedaan in het kader van de benoeming van een nieuwe gedeputeerde.
Kabinet van de commissaris
- We hebben twee procedures doorlopen voor een nieuwe burgemeester voor de gemeenten Urk en Zeewolde. Op Urk is de nieuwe burgemeester in oktober gestart en in Zeewolde start deze begin 2025. Er zijn daarnaast in 2024 twee procedures voor herbenoeming gestart.
- De commissaris heeft twee formele ambtsbezoeken afgelegd aan Dronten en Zeewolde. Daarnaast heeft de commissaris tientallen werkbezoeken afgelegd aan bedrijven (onder andere A-ware, ASM, Wageningen Bioveterinary Research) en maatschappelijke organisaties (zoals Windesheim, de bibliotheken, brandweer Flevoland). Het kabinet van de CdK bereidt deze bezoeken inhoudelijk voor.
- De commissaris heeft diverse hoogwaardigheidsbekleders ontvangen en begeleid, waaronder ZM de Koning, de Minister-President, de ambassadeur van Amerika, een delegatie van Italië.
- We hebben geadviseerd bij 68 Koninklijke onderscheidingen die zijn uitgereikt in provincie Flevoland. Er zijn drie Koninklijke predicaten voorbereid. Twee hofleverancier en een Koninklijk. Twee zijn door de commissaris uitgereikt in 2024 en de derde wordt begin 2025 uitgereikt.
- De cdK is voorzitter van het Cultuurfonds en het Han Lammersfonds. Hij heeft de Lelyprijs en de beurs van het Han Lammersfonds uitgereikt. Het Cultuurfonds Flevoland heeft 74 projecten ondersteund met een totaalbedrag van € 0,35 mln. De Lelyprijs is toegekend aan Strictly Live, een Stichting die evenementen en festivals organiseert voor jongeren. De Han Lammersbeurs is toegekend aan Stanley Fletcher die studeert aan de Herman Brood Academie.
- Er zijn het afgelopen jaar 17 (bemiddelings)verzoeken, gericht aan de commissaris van de Koning, behandeld.
- Op 1 augustus 2024 is het lustrumjaar 80 jaar vrijheid gestart. Vanuit de subsidieregeling 80 jaar vrijheid Flevoland zijn 9 aanvragen gehonoreerd. Hiermee is het totale subsidiebedrag van € 0,1 mln. volledig benut. Het gaat bijvoorbeeld om het organiseren van een concert, het uitbrengen van een boek of een educatief project voor Flevolandse basisscholen.
- Wij hebben een bijdrage geleverd aan de organisatie van het Bevrijdingsfestival Flevoland, de provinciale herdenking van Keti Koti en de provinciale Indië herdenking in het Bos der Onverzettelijken in Almere.
- We hebben onze regionale netwerken onderhouden en gestimuleerd, om de ontwikkeling van Flevoland in brede zin te bevorderen.
- We hebben de governance van de Strategische Agenda Flevoland (SAF) definitief ingericht en daarmee de Rijk-regio samenwerking bestuurlijk en ambtelijk ingeregeld. Regelmatig wordt over de voortgang van de uitvoering van de SAF gerapporteerd. In de Bestuurlijke Pijleroverleggen vanuit de SAF hebben we als regionale bestuurders de Uitvoeringsagenda van de SAF verder uitgewerkt, geprioriteerd en dwarsverbanden aangebracht: wat hebben we nodig om op integrale te bouwen aan de Flevolandse samenleving. Met de diverse ministeries wordt de uitwerking van de SAF aan de hand van deze pijlers stapsgewijs vormgegeven. Ook hebben we de besluitvormingsprocessen doorlopen van de MRA Agenda 2025-2028 en de ‘Meerjarige Agenda Regio Zwolle’ voor de jaren 2024-2028. In de laatste regio heeft Flevoland een duidelijker en grotere rol ingenomen.
- We dragen actief bij aan de samenwerking binnen de Regio Zwolle. Dit doen we vanuit de propositie ‘Consider It DUN!’ in nauwe samenwerking met Dronten, Urk en Noordoostpolder.
- In het kader van de nieuwe Meerjarige Agenda (2024 – 2028) van de Regio Zwolle hebben de provincies in het samenwerkingsverband in 2024 een duidelijker positie gekregen In de nieuwe governancestructuur is provincie Flevoland beter vertegenwoordigd dan voorheen. Zo hebben sinds afgelopen jaar onze bestuurders zitting in het Algemeen Bestuur en de Stuurgroep Ruimte. Ook de ambtelijke en bestuurlijke samenwerking met de DUN-gemeenten is ten opzichte van vorig kalenderjaar verder verstevigd. Er is een subregio gerealiseerd waarbij het Flevolands belang ook door burgemeesters of wethouders van Dronten, Urk en Noordoostpolder uniform uitgedragen wordt. De propositie 'Consider it DUN’, die in eind november gepresenteerd en overhandigd is aan de voorzitter van Regio Zwolle, vormt hierbij het collectieve vertrekpunt. Provincie Flevoland is de initiatiefnemer en regisseur geweest met betrekking tot de gezamenlijk opgestelde propositie. ‘Consider it DUN’ kan gezien worden als een logische afgeleide van de Strategische Agenda Flevoland. Provincie Flevoland, Dronten, Urk en Noordoostpolder hebben zich als eerste partners binnen de Regio Zwolle op deze wijze collectief georganiseerd en gepresenteerd.
- In 2024 hebben we ambtelijk en bestuurlijk deelgenomen aan de verschillende werkgroepen, ambtelijke en bestuurlijke adviescommissies van IPO.
- In 2024 heeft provincie Flevoland zich actief beziggehouden met lobby en public affairs om de belangen van de provincie beter te vertegenwoordigen op nationaal en Europees niveau. Er werden verschillende strategieën ontwikkeld om de zichtbaarheid en invloed van Flevoland te vergroten. Dit omvatte het versterken van netwerken en relaties met andere overheden en organisaties. Door deze inspanningen kon Flevoland effectiever inspelen op regionale uitdagingen en kansen, en werd er gewerkt aan het bevorderen van de economische en sociale ontwikkeling van de provincie. In 2024 organiseerde provincie Flevoland het Flevo Event, gericht op lobby en public affairs. Dit evenement bracht verschillende belanghebbenden samen, waaronder beleidsmakers, bedrijven en maatschappelijke organisaties, om te discussiëren over belangrijke regionale kwesties en samenwerkingsmogelijkheden. Het doel was om de belangen van Flevoland beter te vertegenwoordigen en te bevorderen op nationaal niveau. Tijdens het evenement werden strategieën besproken om de zichtbaarheid en invloed van de provincie te vergroten, en werd er gewerkt aan het versterken van netwerken en relaties met andere overheden en organisaties.
7.1.2 Doelen van onze inspanningen zijn het beïnvloeden van aanstaande Europese maatregelen met een zo gunstig (of zo min mogelijk negatief) effect voor Flevoland en het verbinden van Flevolandse investeringsprojecten aan Europese financiering.
Doel (2023-2027)
7.1.2 Doelen van onze inspanningen zijn het beïnvloeden van aanstaande Europese maatregelen
met een zo gunstig (of zo min mogelijk negatief) effect voor Flevoland en het verbinden van
Flevolandse investeringsprojecten aan Europese financiering.
Doelrealisatie
Door de krachten te bundelen met partners, andere overheden en organisaties in Europa en nationaal, hebben we onze doelen sneller en sterker kunnen bereiken. Door goede afstemming met partijen in de regio, Den Haag en Europa, hebben we de provinciale belangen in Brussel kunnen behartigen, en worden deze gesteund door andere provincies, Europese regio’s en de Europese instellingen. Provincie Flevoland is erin geslaagd om belangrijke onderwerpen in Brussel over de toekomst van Europese financiering op de agenda te zetten, en aanvragen voor subsidies kunnen nu succesvol worden ingewilligd. Flevoland wordt gezien als een gelijkwaardige gesprekspartner in Europa en meer specifiek bij het Europees Comité van de Regio’s en is actief betrokken bij plannen en beslissingen die aansluiten bij onze ambities.
Resultaten 2024
- We hebben een gedegen inwerkprogramma gemaakt voor de Europa gedeputeerde in het bijzonder en het gehele college, inclusief een werkbezoek aan Brussel in het voorjaar. In oktober hebben we een tweede werkbezoek voor het college georganiseerd tijdens de Europese Week voor Regio’s en Steden.
- We hebben PS geïnformeerd met twee beeldvormende sessies (10 januari en 4 september), de
(mede-)organisatie van een online Masterclass voor Statenlidnu, een werkbezoek tijdens de Europese Week van de regio’s en een reader met de lobby prioriteiten van provincies. Verder was er lezing door columniste en schrijfster Caroline de Gruyter. Dit stelt statenleden beter in staat om hun kaderstellende en controlerende rol met betrekking tot lobbyactiviteiten te vervullen.
- We zijn in 2024 lid geworden van het netwerk ERRIN, waardoor we het Europese netwerk van de provincie uitbreiden met (partners uit) verschillende Europese regio’s op onderwerpen als woningbouw, digitalisering, waterstof, klimaatmitigatie, maritiem en transport. Dit netwerk kan kansrijke provinciale projecten helpen om een internationaal consortium te vormen. Internationale samenwerking is voor thematische fondsen als Horizon Europe, Erasmus+, I3, Digital Europe en het Single Market Programme een vereiste om voor financiering in aanmerking te komen.
- We hebben actief bijgedragen aan de belangenbehartiging met alle provincies en het IPO in het Huis Nederlandse Provincies basis van een gezamenlijke lobbyagenda op de onderwerpen klimaat en energie, regionale economie & digitalisering (waarvan Flevoland de trekker is), agrofood, duurzame en gezonde leefomgeving, circulaire economie en mobiliteit. Voor de Randstadprovincies (Samenwerking Regio Randstad) is in 2024 een coördinator geworven om een activiteitenplan 2025 te ontwikkelen in samenwerking met de provincie. De MRA heeft een pilot gestart met een vertegenwoordiger in Brussel.
- We hebben bijgedragen aan de rapportage (elke twee jaar) van het HNP over de inzet van alle provincies.
- We hebben samen met het IPO en de andere provincies een gezamenlijke lobbyagenda 2024 opgesteld.
- Voor agrofood hebben we het provinciaal belang ingebracht in het concept IPO -lobbystandpunt over de toekomst van het Europese gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) na 2028.
- Op milieugebied hebben we ons ingezet voor uitvoerbare wetgeving op het gebied van water, bodem en luchtkwaliteit, bijvoorbeeld bij de behandeling van de Europese bodemmonitoringsrichtlijn en het voorstel voor een Europees verbod op PFAS (en bij IPO aangedrongen op het maken van een positiebepaling).
- Met betrekking tot klimaat en Energie hebben we bij de Europese Commissie aandacht gevraagd voor de haalbaarheid van de aankomende tussentijdse klimaatdoelen voor 2040 en de noodzaak van een Europese aanpak van netcongestie. In de lobby voor behoud van Europese financieringsprogramma’s hebben we actief gepleit voor een gebiedsgerichte aanpak. Voor digitalisering zijn in 2024 geen nieuwe EU-wetsvoorstellen uitgekomen. De nadruk lag op implementeren in Nederlandse wetgeving van eerder van gestelde EU-regels. Om helderheid te krijgen over de nieuwe EU-kaders is een werkbezoek georganiseerd rond de Europese dimensie van digitale economie.
- Flevoland is sinds 2023 mede-oprichter van het netwerk ESRA (European Semiconductor Regions Association). We hebben in ESRA-verband gepleit voor uitvoerbare EU-ambities en kaders en steun voor het stimuleren van de halfgeleiderindustrie inclusief het mkb. We hebben met andere regio’s tijdens een ESRA conferentie in Dresden informatie uitgewisseld over het opzetten van een regionaal kenniscluster op gebied van halfgeleiders.
- Via het netwerk European Regions for Innovation in Agriculture Food and Forestry (ERIAFF) hebben we Flevolandse innovaties op gebied van plantaardig eiwit in de kijker gezet tijdens de jaarvergadering in Finland. ERIAFF heeft als doel de integratie van Europese beleidsmaatregelen te bevorderen die innovatie in landbouw, voedsel en bosbouw stimuleren. Het helpt de prestaties van het Europees Innovatiepartnerschap voor Productiviteit en Duurzaamheid in de Landbouw te verbeteren door als facilitator op te treden voor informatiestromen en relaties tussen belanghebbenden in de EU. Flevoland is trekker van de ERIAFF Plant Based werkgroep waarin met buitenlandse regio’s mogelijkheden verkend worden voor Europese financiering.
- We hebben de Marine Resources Group van de Noordzeecommissie van de Conference of Peripheral and Maritime Regions (CPMR) benut om onze innovaties op visserijgebied te tonen. De voorzitter van de Noordzee commissie heeft een bezoek gebracht aan Urk. In samenwerking met de gemeente Urk zijn de visserijbelangen in Europa vertegenwoordigd door deelname aan de CPMR Visserij werkgroep waar Flevolandse belangen zijn ingebracht in het CPMR-standpunt over het Europees Visserijfonds na 2027.
- We hebben over de thematische fondsen geïnformeerd, geadviseerd en gesignaleerd bij projectideeën, concrete projecten en op basis van thematiek voor collega’s uit het provinciehuis, bij Horizon Flevoland en bij partners uit de provincie. Denk hierbij aan onderwerpen als energie-infrastructuur, waterstof, energiehubs, energieopslag, klimaat, circulaire bouw, biobased bouwen, digitale economie, digitale innovatie, smart mobility, voedsel en agrofood. Deze structuur heeft bijvoorbeeld geleid tot het opzetten van een projectaanvraag met internationale partners op het gebied van maritieme samenwerking binnen het Erasmus+ programma.
- In het kader van de lobby over het Cohesiebeleid zijn we in gesprek gegaan met Europese instellingen en werkten we samen in netwerken zoals de Cohesion Alliance, waarbij Flevoland met name aandacht vraagt voor Investeringsfondsen in de volgende programmaperiode vanaf 2027. Flevoland heeft namens de twaalf provincies de gesprekken hierover met het rijk gevoerd om te komen tot een gezamenlijke inzet. Het rijk heeft alle provinciale prioriteiten overgenomen in een paper dat door de Europa-gedeputeerde van Flevoland is overhandigd aan de vice-president van de Europese Commissie verantwoordelijk voor regionaal beleid en hervormingen.
7.1.3 Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur en het voorkomen en tegengaan van ondermijning.
Doel (2023-2027)
7.1.3 Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur en het voorkomen en tegengaan van
ondermijning.
Doelrealisatie
In 2024 zijn we halverwege de looptijd van de programma’s Interreg en Kansen voor West III. We liggen goed op koers en verwachten dat beide programma’s aan het eind van de looptijd volledig zijn uitgenut.
Resultaten 2024
- We hebben samen met de gemeenten een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor het bestuurlijk toezicht (IBT) van de provincie op de gemeenten opgesteld.
- De provincie heeft toezicht uitgeoefend op de gemeenten, de gemeenten zijn via de toezichtsbrieven daarvan op de hoogte gesteld, waar nodig is het toezichtsregime aangepast.
- We hebben een concept van de beleidsnota verbonden partijen opgesteld; deze wordt in het eerste kwartaal 2025 in besluitvorming gebracht.
- Samen met de Flevolandse gemeenten en het RIEC hebben we de ambities van de Flevolandse Norm 2.0 opgesteld. Daarbij zijn ook partners als de politie, het OM en het Waterschap betrokken. Voor deze partners zijn ambities opgenomen. Daarnaast zijn er onder meer ambities die zien op het hebben van een intern meldpunt voor vragen / signalen over ondermijning en het zo optimaal mogelijk gebruik maken van de toepassingsmogelijkheden van de Wet Bibob. Begin 2025 stellen de colleges van de gemeenten en van de provincie de Flevolandse Norm 2.0 vast.
- We hebben ons samen met de provincies Utrecht en Noord-Holland en het RIEC Midden-Nederland ingezet voor een financiële bijdrage van de drie provincies voor de realisatie van een gezamenlijk trainingscentrum weerbaarheid en ondermijning in Midden-Nederland. Met als doel het ondersteunen van de partners (bijvoorbeeld gemeenten) bij de aanpak van georganiseerde/ ondermijnende criminaliteit in de provincie.
- We hebben financieel bijgedragen aan de subsidie op basis van de PPS regeling human capital aan het ROC van Flevoland voor de publiek-private samenwerking House of Safety. Een subsidie gericht op het toekomstbestendig maken van de veiligheidssector door middel van een gezamenlijk Kenniscentrum House of Safety in de Metropool regio Amsterdam – Flevoland.
- Ook in 2024 hebben we het instrument van de Wet Bibob breder ingezet; we hebben vijftien Bibob onderzoeken uitgevoerd en twee adviesaanvragen aan het Landelijk Bureau Bibob gedaan.
- Daarnaast hebben we de procesafspraken Bibob met de omgevingsdiensten OFGV en ODNZKG herijkt en de samenwerking versterkt (bijvoorbeeld Bibob toelichting).
- We hebben Bibob trainingen voor onder andere gemeenten (financieel) gefaciliteerd.
- We hebben deelgenomen aan de uitvoering van een data protection impact assessment (DPIA) van het Bibob proces om inzicht te krijgen in het privacy risico van de gegevensverwerking in het proces.