Tabel 1.3: Opbrengst lokale heffingen
Rekening | Begroting | Begroting | Rekening | Verschil | |
Opcenten MRB | 49.043 | 40.400 | 42.350 | 43.494 | 1.144 |
Leges; mandaat OFGV | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Leges; mandaat BIJ12 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Leges; mandaat RDW | 27 | 14 | 14 | 27 | 13 |
Leges; heffing door provincie | 27 | 24 | 24 | 43 | 19 |
Grondwaterheffing | 529 | 470 | 470 | 478 | 8 |
Nazorgheffing | 400 | 400 | 400 | 400 | 0 |
Totaal | 50.026 | 41.308 | 43.258 | 44.442 | 1.1.84 |
x € 1.000 |
Toelichting opcenten MRB
Door mutaties in omvang en samenstelling van het wagenpark (waaronder de toegenomen elektrificering) is
de uiteindelijke opbrengst over 2024 circa € 1,1 mln. hoger dan de begroting (een relatieve afwijking van
2,7%). Dit is het gevolg van een toename van het aantal belastbare voertuigen, ten opzichte van de raming. Omdat de mutatie van het aantal voertuigen in Flevoland sterker was dan (gemiddeld) in andere provincie, heeft dit ook effect op de uitkering uit het provinciefonds. De omvang daarvan is ook ongeveer € 0,5 mln. positief, met effect op de opbrengsten van de algemene uitkering. In totaal is het voordelige financiële effect van de opcenten MRB in 2024 € 1,7 mln.
Er is nog een onzekerheid over de opbrengsten van de opcenten motorrijtuigenbelasting (MRB). Halverwege april 2025 werden we door het IPO geïnformeerd dat er een verschil is geconstateerd tussen de ontvangen afdrachten en de werkelijke opbrengsten. Wij hebben eerder vragen gesteld aan de Belastingdienst over de opbrengsten 2024. De Belastingdienst gaf destijds aan dat er een verschuiving was over de laatste maanden in 2024, maar geen financiële afwijking op het totaal. Nu blijkt er toch een fout te zijn gemaakt door de Belastingdienst in de berekening van 2024, wat heeft geleid tot te hoge afdrachten. Ook de afdrachten voor 2025 zijn niet betrouwbaar. Tijdens een overleg tussen IPO en de Belastingdienst op 7 mei 2025 werd gemeld dat de afwijking waarschijnlijk tussen de 2 à 3% ligt en geen effect heeft op de verdeelsleutel tussen provincies. De finale berekening van de Belastingdienst moet nog gevalideerd worden door de Auditdienst Rijk (ADR), waardoor er nu nog geen zekerheid is over de werkelijke inkomsten. We onderkennen wel een risico dat de opbrengst lager zal zijn.
Toelichting leges OFGV en BIJ12
Conform afspraak wordt aan de gemeenschappelijke regelingen OFGV en BIJ12 een bijdrage verstrekt onder
aftrek van de legesopbrengst. Deze heffing komt daarom niet in de begroting en jaarstukken van de provincie
tot uitdrukking.
Toelichting leges RDW
Van de RDW wordt in het kader van het aan hen gegeven mandaat op grond van artikel 149b 7e lid van de
Wegenverkeerswet 1994 jaarlijks een afdracht ontvangen.
Kostendekkendheid leges in 2024
In onderstaande tabel wordt inzicht gegeven in de kostendekking van de geheven leges in 2024.
Tabel 1.4: Kostendekkendheid leges
Opbrengsten | Kosten | Kosten- | |
3.1 Ontgronden (heffing door OFGV) | 192.713 | 192.713 | 100% |
5.1 Wet Natuurbescherming (heffing door BIJ12) | 12.300 | n.b. | n.b. |
6.1 Wegenverkeerswet 1994 (heffing door RDW) | 27.445 | n.b. | n.b. |
6.1 Wegenverkeerswet 1994 (heffing door provincie) | 0 | 0 | 100% |
6.2 Fysieke leefomgeving (heffing door provincie) | 43.487 | 43.487 | 100% |
Totaal (exclusief heffingen door BIJ12 en RDW) | 275.945 | 236.200 | |
x € 1.000 |
Voor de aan BIJ12 en RDW gemandateerde heffing en inning van leges geldt het tarievenbeleid van BIJ12
respectievelijk RDW, waardoor kostendekkendheid niet bekend is.
Bij de legestarieven die door de provincie worden bepaald kunnen in de praktijk jaarlijks afwijkingen optreden
van de 100% kostendekking, omdat het volume en de complexiteit van vergunningen kan afwijken van de
uitgangspunten bij de gehanteerde tarieven, die gebaseerd zijn op gemiddelden. Hiervan was in 2024 geen
sprake.
Bij de nacalculatie van de tarieven voor de bepaling van de kostendekkendheid over 2024 is gerekend met de
begrote gemiddelde kosten per eenheid (er vindt geen nacalculatie van de werkelijke kosten).