Middelen
5.1 Regionale energiestrategie | Rekening 2023 | Begroting 2024 ontwerp | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 6.548 | 6.104 | 7.471 | 4.693 | 2.777 |
Baten | -2.117 | -2.758 | -3.082 | -1.939 | -1.143 |
Saldo | 4.431 | 3.346 | 4.389 | 2.754 | 1.634 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan effect op: | |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Energietransitie | 177 | 0 | 177 |
2. SPUK Tijdelijke regeling capaciteit energie en klimaat | 201 | 0 | 201 |
3. SPUK Naderingsdetectie windmolens | 901 | 836 | 66 |
4. SPUK Schadeloosstelling sanering windmolens | 792 | 0 | 792 |
5. Subsidieregeling netcongestie | 923 | 923 | 0 |
6. SPUK Verduurzamen Vastgoed I en II | 42 | 0 | 42 |
7. Lening DE-on | -338 | -338 | 0 |
Overige kleine verschillen | 79 | 50 | 29 |
Totaal lasten | 2.777 | 1.471 | 1.307 |
Baten | |||
2. SPUK Tijdelijke regeling capaciteit energie en klimaat | -201 | 0 | -201 |
4. SPUK Schadeloosstelling sanering turbine | -792 | 0 | -792 |
6. SPUK Verduurzamen Vastgoed I en II | -127 | 0 | -127 |
Overige kleine verschillen | -23 | 0 | -23 |
Totaal baten | -1.143 | 0 | -1.143 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Energietransitie
Binnen het programma 'Energietransitie' is er op de diverse onderdelen een onderbesteding van in totaal € 0,18 mln. Niet alle opdrachten van energie hebben geleid tot uitgaven in 2024, omdat een deel van de opdrachten over het einde van het jaar doorlopen. Externe factoren als niet ingevulde vacatures en netcongestie hebben ertoe geleid dat opdrachten niet voor het einde van het jaar zijn afgerond.
2. SPUK Tijdelijke regeling capaciteit energie en klimaat
Van het ministerie van EZK is een meerjarige specifieke uitkering ontvangen. Doel van deze uitkering is
gedurende de uitkeringsperiode 2023-2025 de capaciteit (bemensing) te vergroten bij decentrale overheden
voor de uitvoering van het klimaat- en energiebeleid. De specifieke uitkering ‘Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE)’ bedraagt voor Flevoland in totaal voor drie jaar € 2,4 mln. (2023 € 0,7 mln., 2024 € 0,7 mln. en 2025 € 1,0 mln.). De in aanmerking komende kosten voor deze regeling zijn verantwoord op deze post, waardoor zowel aan de lasten- als aan de batenkant (SPUK) een
afwijking van € 0,201 mln. is ontstaan. Per saldo is het effect nihil. Het restantbedrag uit 2024 blijft beschikbaar voor de jaren 2025/2026.
3. SPUK Naderingsdetectie windmolens
Het ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) heeft een specifieke uitkering toegekend om lichthinder bij bestaande windturbines te verminderen door het subsidiëren van naderingsdetectiesystemen. Op basis van deze regeling heeft de provincie een subsidieregeling opgesteld, waarbij zowel het ministerie als de provincie elk maximaal 20% van de kosten vergoedt die windparkexploitanten maken voor de installatie van deze naderingsdetectiesystemen.
Bij de vaststelling van de Zomernota 2023 op 19 juli 2023 hebben PS € 1,5 mln. uit de 'Brede Bestemmingsreserve' beschikbaar gesteld voor ‘obstakelverlichting windmolens’.
De daadwerkelijke subsidieaanvragen van de windparkexploitanten waren echter aanzienlijk lager dan oorspronkelijk verwacht. De in aanmerking komende kosten voor deze regeling zijn verantwoord onder deze post, wat heeft geleid tot een afwijking van € 0,07 mln. aan zowel de lasten- als de batenkant (SPUK). Door de lagere subsidieaanvraag is er bovendien een onderbesteding op het Flevolandse deel.
Per saldo is het effect nihil. Het resterende bedrag van de SPUK en een gelijk bedrag uit het oormerk 'Naderingsdetectie' blijven beschikbaar voor de jaren 2025/2026.
4. SPUK Schadeloosstelling sanering windmolens
Voor de sanering van windturbines in het windpark Zeewolde ontvangt provincie Flevoland jaarlijks een
voorschot van het ministerie van EZK in de vorm van een specifieke uitkering. De specifieke uitkering wordt
aangewend voor betalingen aan eigenaren of opstalverleners. De onderneming Windpark Zeewolde
heeft met hen een overeenkomst gesloten over de sanering van één of meer windturbines of voor schadeloosstellingen in verband met onteigeningsprocedures op grond van de onteigeningswet ten behoeve van de sanering van windturbines in windpark Zeewolde. De aanvraag van Windpark Zeewolde is in 2024 lager dan het ontvangen voorschot, waardoor zowel aan de lasten- als aan de batenkant (SPUK) een afwijking van € 0,79 mln. is ontstaan. Per saldo is het effect nihil. Het restantbedrag van de SPUK blijft beschikbaar voor latere jaren.
5. Subsidieregeling netcongestie
Op 18 juni 2024 hebben GS de' Nadere regels oplossingen netcongestie voor bedrijven en de gebouwde omgeving 2024 – 2030' voor provincie Flevoland vastgesteld, evenals de (deel)subsidieplafonds.
Het volledige subsidieplafond is in 2024 op de begroting gezet. Echter, door een lager aantal subsidieaanvragen is er sprake van onderbesteding op dit budget. De niet-bestede middelen blijven beschikbaar in de' Brede Bestemmingsreserve' en de reserve 'Duurzame Energie' gedurende de looptijd van deze subsidieregeling (tot en met 31 december 2029).
6. SPUK Verduurzamen Vastgoed I en II
Sinds 2021 kunnen kleine maatschappelijk vastgoedeigenaren gebruikmaken van advies en ondersteuning bij de verduurzaming van hun gebouwen via het ontzorgingsprogramma binnen de provincie. Hiervoor heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) middelen beschikbaar gesteld aan de provincies via specifieke uitkering I en II.
De onderbesteding op dit budget is grotendeels te verklaren door een lager aantal aanmeldingen dan waarmee bij het opstellen van de begroting rekening was gehouden. Dit heeft geleid tot een afwijking aan zowel de lasten- als de batenkant. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.
De regeling specifieke uitkering ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed loopt af op 31 december 2024. De niet-bestede middelen, ter hoogte van € 0,36 mln., worden teruggestort aan het Rijk.
7. Lening DE-on
Als gevolg van de toename van het negatieve eigen vermogen van EEF, door hogere lasten en lagere renteopbrengsten, is de voorziening 'Oninbare leningen' verhoogd met € 0,34 mln. ten laste van het oormerk ‘Achtervang lening EEF' in de 'Brede Bestemmingsreserve'. De hoogte van de voorziening is gelijk aan het negatieve eigen vermogen van EEF op geprognosticeerde balansdatum 31 december 2025 van € 3,1 mln.