Middelen
2.2 Natuur | Rekening 2023 | Begroting 2024 ontwerp | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 30.930 | 25.232 | 28.260 | 20.058 | 8.201 |
Baten | -9.492 | -6.564 | -6.291 | -3.469 | -2.822 |
Saldo | 21.438 | 18.667 | 21.969 | 16.589 | 5.380 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan effect op: | |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Natura 2000 | 628 | 628 | 0 |
2. Uitvoeringskosten | 101 | 101 | 0 |
3. Beleidsontwikkeling / project SMP | 101 | 91 | 10 |
4. Oostvaardersplassen / juridische kosten | 115 | 0 | 115 |
5. Beheer agrarisch natuurbeheer | -167 | -167 | 0 |
6. Flevoland Natuurinclusief / Invasieve exoten | 290 | 40 | 250 |
7. Flevoland Natuurinclusief / Programma Natuur | -335 | -335 | 0 |
8. Flevoland Natuurinclusief / Biodiversiteit | 480 | 480 | 0 |
9. Flevoland Natuurinclusief / Bossenstrategie | 471 | 471 | 0 |
10. Flevoland Natuurinclusief / Vermaatschappelijking | 94 | 94 | 0 |
11. Gebiedsgerichte aanpak stikstof | 288 | 288 | 0 |
12. Transitie Landelijk Gebied | 3.358 | 769 | 2.589 |
13. Nieuwe natuur | 500 | 500 | 0 |
14. Uitvoeringskosten POP3 + cofinanciering | 711 | 711 | 0 |
15. Top-up Waterprogramma | 103 | 103 | 0 |
16. GLB | 1.248 | 748 | 500 |
Overige kleine verschillen | 215 | 117 | 98 |
Totaal lasten | 8.201 | 4.639 | 3.563 |
Baten | |||
7. Flevoland Natuurinclusief / Programma Natuur | 344 | 0 | 344 |
12. Transitie landelijk gebied | -2.772 | 0 | -2.772 |
17. IBP Vitaal Platteland | -236 | 0 | -236 |
18. Cofinanciering GLB | -200 | -200 | 0 |
Overige kleine verschillen | 42 | 0 | 42 |
Totaal baten | -2.822 | -200 | -2.622 |
x € 1.000, - = nadeel
Toelichting
1. Natura 2000
Provincie Flevoland is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Natura 2000 beheerplannen binnen haar grondgebied. Provincie Overijssel is trekker van het Natura 2000 beheerplan Wieden - Weerribben. Provincie Flevoland is hiervoor mede bevoegd gezag vanwege het Vollenhovermeer, dat onderdeel is van het Natura 2000 gebied de Wieden. In dit beheerplan is een maatregel opgenomen voor de uitvoering van herstelmaatregelen voor het leefgebied van de grote karekiet in het Vollenhovermeer, verwachte uitvoering in 2024. De uitvoering van deze maatregel is vertraagd vanwege uitloop van andere herstelmaatregelen in het gebied. De maatregelen zullen nu naar verwachting in 2025 worden uitgevoerd. Dit heeft geleid lagere kosten dan begroot in 2024. De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de reserve 'Beheer en Ontwikkeling natuur'.
2. Uitvoeringskosten
Jaarlijks verrekend BIJ12 haar BTW-positie onder de deelnemende provincies. Voor 2024 heeft dit geleid tot een hogere teruggave dan geraamd. Daarnaast is er een niet voorziene restitutie ontvangen over 2022/2023. De niet bestede middelen zijn gestort in de reserve 'Beheer en Ontwikkeling natuur'.
3. Beleidsontwikkeling Natuur / project NIP / SMP
Eind 2022 zijn via het provinciefonds middelen beschikbaar gesteld voor het 'Nationaal Isolatieprogramma' (NIP) voor het nemen van maatregelen voor natuurinclusief isoleren. In 2024 is het ecologisch onderzoeksrapport naar vleermuisvriendelijke na-isolatie opgeleverd, is subsidie aan Landschapsbeheer Flevoland voor advies aan particulieren verlengd en heeft een symposium plaatsgevonden. Niet alle begrote middelen zijn uitgegeven, omdat nog onvoldoende gebruik is gemaakt van de subsidie die is verleend aan Landschapsbeheer Flevoland. De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de reserve 'Beheer en Ontwikkeling natuur'.
4. Oostvaardersplassen / juridische procedures
In 2024 zijn de kosten voor het voeren van juridische procedures beperkt gebleven. Ook hebben er geen onderzoeken plaatsgevonden. Hierdoor is het budget niet volledig besteed.
5. Beheer Agrarisch natuurbeheer
De landelijke herijking (ophoging) van de tarieven binnen het agrarisch natuurbeheer heeft geleid tot hogere kosten dan begroot. De provincie is hiervoor gecompenseerd door het Rijk via het provinciefonds (septembercirculaire). Deze ontvangen middelen (€ 0,29 mln.) zijn gestort in de reserve 'Beheer en Ontwikkeling natuur'. De hogere kosten ten opzichte van de begroting zijn onttrokken aan dezelfde reserve.
6. Flevoland Natuurinclusief / Invasieve exoten
In het 'Uitvoeringsprogramma invasieve exoten Flevoland 2022-2026' is een financieel kader voor € 0,25 mln. aan beschikbare middelen vastgesteld. Vanuit het coalitieakkoord is € 0,25 mln. extra vrijgemaakt voor dit beleidsterrein invasieve exoten. Deze extra beschikbare middelen vielen afgelopen jaar niet onder dit financiële kader, maar zullen in het nieuwe Uitvoeringsprogramma vanaf 2026 worden meegenomen waarmee onder andere de subsidieregeling uitgebreid kan worden.
7. Flevoland Natuurinclusief / Programma Natuur
Provincie Flevoland heeft in 2022 een specifieke uitkering (SPUK) ontvangen voor de uitvoering van het 'Programma Natuur'. De uitvoeringstermijn loopt tot eind 2026. Een groot deel hiervan wordt uitgegeven aan subsidiëring van meerjarige projecten van tbo's. Uit de financiële voortgangsrapportage van december is gebleken dat in 2024 voor € 0,34 mln. meer aan kosten is gemaakt dan oorspronkelijk geprogrammeerd voor deze jaarschijf. Hier staat een hogere bijdrage van het Rijk tegenover (SPUK). Over de gehele projectperiode blijven de projecten binnen de begroting.
8. Flevoland Natuurinclusief / Biodiversiteit
Een aantal verwachte subsidieaanvragen van gemeenten, stichtingen en tbo's heeft vertraging opgelopen. Daarnaast zijn de kosten lager uitgevallen op basis van de financiële voortgang op verstrekte subsidies. De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de reserve 'Flevoland Natuurinclusief'.
9. Flevoland Natuurinclusief / Bossenstrategie
In 2024 is veel ingezet op onderzoek en revitalisatie van bossen. Hiervoor zijn financiële middelen benut vanuit de SPUK van het 'Programma Natuur'. Deze projecten lopen tot 2030. Verder is in 2024 veel ingezet op beleidsvorming en processen om beschikbare ruimte voor projecten te zoeken. Dit heeft geleid tot geringe kosten ten laste van de provinciale middelen beschikbaar voor de bossenstrategie.
De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de reserve 'Flevoland Natuurinclusief'.
10. Flevoland Natuurinclusief / Vermaatschappelijking
In 2024 is er een subsidieregeling vermaatschappelijking natuur opgesteld. Vanaf begin september konden organisaties een aanvraag indienen voor deze regeling. De aanvraagtermijn voor de regeling loopt per boekjaar tot 1 oktober. Hierdoor hebben organisaties weinig tijd gehad om gebruik te maken van de subsidieregeling en is er nog geld in de subsidiepot blijven zitten. De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de reserve 'Flevoland Natuurinclusief'.
11. Gebiedsgerichte aanpak stikstof
Het budget 'Gebiedsgerichte aanpak Stikstof' is niet volledig besteed omdat een deel van kosten gerelateerd aan stikstof kon worden verantwoord als uitvoeringskosten transitie landelijk gebied waarvoor een specifieke uitkering is ontvangen. De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de ‘Brede Bestemmingsreserve’.
12. Transitie landelijk gebied
Voor 2024 zijn de, van het Rijk, ontvangen specifieke uitkeringen voor provinciale versnellingsgelden transitie landelijk gebied begroot maar niet besteed. De gelden zijn beschikbaar gesteld maar de technische uitvoerbaarheid van de regeling blijkt in de praktijk lastig.
De provincie heeft aan de gebiedspartners gevraagd aan welke maatregelen het meest behoefte is om de transitie daadwerkelijk te versnellen. Deze bottom-up benadering vergt extra tijd. Hierdoor is zowel bij de lasten als de baten in 2024 een onderbesteding ontstaan. De uitkeringen zijn niet gebonden aan besteding binnen één boekjaar en blijven beschikbaar als 'vooruitontvangen doeluitkering'. De aankomende jaren zal uitvoering worden gegeven aan besteding van deze specifieke uitkeringen.
Daarnaast is budget overgeheveld in 2024 voor dekking van uitvoeringskosten transitie landelijk gebied ter hoogte van € 0,8 mln. In 2024 is alsnog een specifieke uitkering van het Rijk ontvangen voor de uitvoeringskosten zodat een deel van het provinciale budget hiervoor niet nodig is gebleken.
13. Nieuwe natuur
Het 'Programma Nieuwe Natuur' is financieel eind 2023 afgewikkeld waardoor zowel het budget procesgeld Nieuwe Natuur als het programmageld Nieuwe Natuur niet is besteed in 2024. De middelen blijven beschikbaar in de reserve 'Flevoland Natuurinclusief'.
14. Uitvoeringskosten PO3 + cofinanciering
In 2024 zijn we gestart met de afronding van POP 3 en is er € 5,1 mln. betaald aan POP3 projecten. Hiervan bedroeg de provinciale bijdrage € 1,5 mln., en zal verdere afronding van POP3 projecten in 2025 plaats gaan vinden. De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de reserve ‘POP’.
15. Top-Up waterprogramma
Binnen het GLB Top-Up waterprogramma lopen diverse projecten door naar 2025. Hierdoor is het budget Top-Up waterpogramma in 2024 niet volledig besteed. De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de ‘Brede Bestemmingsreserve’.
16. GLB
Het college van GS heeft de programmering van GLB vastgesteld en daarbij de verplichte provinciale co-financiering beschikbaar gesteld. Er zijn in 2024 nog nagenoeg geen GLB-projecten afgewikkeld waardoor dit budget alleen voor uitvoeringskosten is ingezet en nog niet voor cofinanciering. De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de reserve ‘GLB’.
17. IBP Vitaal Platteland
Voor het 'Interbestuurlijk Programma (IBP) Vitaal Platteland' hebben wij een specifieke uitkering van het Rijk ontvangen waarmee wij subsidies hebben verstrekt. De realisatie van deze baten en lasten is afhankelijk van de voortgang welke gerapporteerd wordt door de subsidieontvangers. Dit is in 2024 minder geweest dan provinciaal is begroot.
18. Cofinanciering GLB
Doordat er in 2024 nog nagenoeg geen provinciale cofinanciering GLB is verstrekt, is er ook nog geen regionale cofinanciering ontvangen.