|
---|
1.1.1 We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten en waterschap, en nemen vanuit onze (gezamenlijke) doelen ook actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten deprovinciegrenzen zoals MRA, Regio Zwolle en EHPZ.
Doel (2023-2027)
1.1.1 We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten en waterschap, en nemen
vanuit onze (gezamenlijke) doelen ook actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de
provinciegrenzen zoals MRA, Regio Zwolle en EHPZ.
Doelrealisatie
We hebben constructief samengewerkt in Samen maken we Flevoland, MRA, Regio Zwolle, EHPZ en het IJsselmeergebied.
Resultaten 2024
- We zijn betrokken bij alle versnellingstafels (lokaal, regionaal, bovenregionaal en landelijk en anticiperen daarbij op onze nieuwe wettelijke taken vanuit de aankomende Wet versterking regie volkshuisvesting.
- We hebben subsidiebeschikkingen afgegeven voor de flexibele schil regeling. Middels deze regeling kunnen gemeenten extra kennis en mankracht inhuren om te ondersteunen bij de versnelling van het bouwtempo. Gemeenten Almere, Lelystad en Dronten maken hier gebruik van. Vanaf 2026 wordt deze specifieke regeling vervangen door een Realisatiestimulans, waarbij gemeenten rechtstreeks een bedrag krijgen per in het jaar daarvoor opgeleverde woning.
- Er is gestart met een monitor voor woningbouwprojecten ('Woningmakers'). Deze monitor geeft actueel inzicht in de publiek-private bouwplannen voor de toekomst. Deze monitoring wordt vanaf 1 juli 2025 verplicht. Wij lopen daar dus al op vooruit.
- De Flevolandse woonmonitor is online gezet en is dus hiermee voor iedereen toegankelijk en te gebruiken. (Dashboard - Wonen - Flevoland ) .We blijven de monitor continu verbeteren en aanvullen.
- In oktober 2024 is de Monitor Brede Welvaart in Flevoland opengesteld op www.feitelijkflevoland.nl ). De Monitor Brede Welvaart in Flevoland geeft een beeld van hoe het met de provincie, gemeenten en haar inwoners gaat.
- Het onderzoek van Goudappel Coffeng naar de bereikbaarheid van Flevoland bij het toevoegen van 100.000 woningen is gereed. Met dit onderzoek wordt zichtbaar dat er een samenhang is tussen de driehoek woningbouw/inwonersgroei - ontwikkeling werkgelegenheid – bereikbaarheid die belangrijk is voor de Brede Welvaart.
- In oktober vond de eerste groene bouwvergadering plaats. Doel van de bijeenkomst was om met alle Flevolandse gemeenten en de provincie een gezamenlijk beeld te creëren rond stedelijke vergroening. Daarnaast werden bouwplannen uit de Woondeals gekoppeld aan de bossenstrategie.
- We hebben een extern bureau opdracht gegeven om de actuele en toekomstige woningbehoefte binnen Flevoland in kaart te brengen. Dit vormt ook input voor het provinciale volkshuisvestingsprogramma dat na invoering van de Wet versterking regie volkshuisvesting verplicht wordt.
- We hebben met externe deskundigheid een symposium over wooncoöperaties voorbereid, dat in Q1 2025 zal plaatsvinden.
- We nemen actief deel in het Nationaal Groeifonds project 'Toekomstbestendige Leefomgeving' en zijn medeverantwoordelijk voor werkpakket 2 Van Land tot Pand (vlas en stro) en werkpakket 8: Living Lab Almere Pampus.
- In 2024 is het Nationaal Kenniscentrum Biobased Bouwen (NKBB) opgericht en het heeft zich in het Natural Pavilion in Almere gevestigd. Het kenniscentrum stelt zich tot doel om biobased bouwen tot de norm te maken. Het centrum biedt (praktijk)kennis om biobased bouw op te schalen onder doelgroepen door de kennisbehoefte in kaart te hebben, nieuwe vragen voor gerichter onderzoek te presenteren en kennis over biobased bouw (digitaal) te documenteren en te actualiseren.
- Het Convenant Toekomstbestendig Bouwen is in oktober 2024 geactualiseerd naar versie 2.0, gelanceerd op een nationaal congres. Het convenant helpt bij het integreren van duurzaamheidsambities in de woningbouwopgave.
- In 2024 hebben we een Aanjaagteam gecreëerd dat Flevolandse partners ondersteunt in toekomstbestendig bouwen. C-creators coördineren het innemen en uitzetten van kennisvragen.
- Binnen Flevoland is met ‘Samen maken we Flevoland’ verder gebouwd aan de samenwerking met de Flevolandse gemeenten en het waterschap. In dit netwerk blijven we investeren. In mei 2024 is de Governance SAF vastgesteld. Deze is in samenwerking met het Rijk opgesteld.
- In het tweede deel van 2024 is het proces gestart van de actualisatie van de SAF Uitvoeringsagenda 2026/2027. De gezamenlijke Flevolandse overheden zijn met elkaar en met het Rijk in gesprek over het actualiseren van bestaande uitvoeringsafspraken en om nieuwe afspraken toe te voegen. Gezamenlijk werken we aan vitale steden en dorpen, goed wonen in een gezonde leefomgeving en voorzieningen voor een dynamische samenleving.
- In 2024 is er door PS de startnotitie voor de nieuwe Omgevingsvisie vastgesteld, en zijn door GS de te hanteren sturingsprincipes hierop vastgelegd. Vervolgens zijn er vier scenario's gepresenteerd. Op basis van deze scenario's is een eerste participatieronde gehouden met maatschappelijke partijen en met inwoners.
- Governance Rijk – Regio Strategische Agenda Flevoland is opgesteld en vastgesteld.
- Opstart van het actualiseren van de Uitvoeringsagenda SAF in nauwe samenwerking met onze medeoverheden en het Rijk. Waarbij groei gaat bijdragen aan kwaliteit en het versterken van de betrokkenheid van maatschappelijke partners.
- Op basis van de SAF en het 'Ruimtelijk Voorstel' vanuit Flevoland in het kader van het programma 'Novex' is gestart een 'Ruimtelijk Arrangement' met het Rijk op te stellen. Hierbij gebruiken wij een regionaal afgestemde 'Regionale Investeringsagenda' op basis waarvan met het Rijk verdere afspraken gemaakt worden over benodigde investeringen of regelruimte ten behoeve van de door Rijk en regio gewenste ruimtelijke ontwikkelingen.
- In 2024 is gestart met het opstellen van een Ruimtelijk Arrangement in overleg met het Rijk. We zorgen hiermee voor een goede inbedding van Flevolandse belangen bij de 'Nota Ruimte' die het Rijk in 2025 gaat opstellen.
- We geven integraal en met onze gebiedspartners uitvoering aan het programma 'Landschap van de Toekomst', als onderdeel van andere beleidsvelden/trajecten.
- We geven samen met de betrokken medeoverheden uitvoering aan het Regioarrangement EHPZ.
1.1.2 We richten ons instrumentarium en onze manier van werken in, passend bij de intentie van deOmgevingswet.
Doel (2023-2027)
1.1.2 We richten ons instrumentarium en onze manier van werken in, passend bij de intentie van de
Omgevingswet.
Doelrealisatie
In 2024 is verder gewerkt aan het inrichten van het instrumentarium en werkwijze voor het werken conform de Omgevingswet.
Resultaten 2024
- De startnotitie voor de voorbereiding van de nieuwe Omgevingsvisie is vastgesteld. Conform de startnotitie werken we tegelijkertijd ook aan de voorbereiding van de inrichting van het gehele beleidshuis (de combinatie van Omgevingsvisie, Omgevingsprogramma’s en de Omgevingsverordening) voor de sturing op de fysieke leefomgeving in Flevoland. Met het vaststellen van de startnotitie is de uitwerking van de ruimtelijke puzzel opgenomen in het proces van de Omgevingsvisie.
- Er zijn Samenwerkingsafspraken tussen GS en PS voor de Omgevingswet vastgesteld. Na de inwerkingtreding van de wet is er een aantal bevoegdheden verschoven van PS naar GS (bijvoorbeeld Omgevingsprogramma). De samenwerkingsafspraken geven invulling aan hoe PS betrokken dan wel geïnformeerd wordt bij besluiten die GS nemen.
- De Omgevingsverordening provincie Flevoland is herzien en is er een tweetal delegatiebesluiten genomen (provinciale omgevingsverordening Flevoland resp. geluidproductieplafonds Flevoland). Met de wijzigingsverordening en de delegatiebesluiten is gezorgd dat de provinciale regelgeving voor de fysieke leefomgeving actueel is en blijft.
- In het 'Platform Omgevingswet Flevoland' zijn ambtelijke werkafspraken gemaakt voor de uitvoering (onder andere advisering in de keten) en is een structureel managementoverleg toegevoegd om praktijkervaringen met elkaar te delen en waar nodig knelpunten te adresseren en op te lossen.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
De Omgevingswet is nu een jaar in werking en nog in ontwikkeling. Door de verschillende overlegstructuren zowel intern als extern blijven we op de hoogte van signalen en ontwikkelingen met betrekking tot het werken met de wet.
1.1.3 We leveren onze bijdrage aan de landelijke woningbouwopgaven, waarbij we niet alleen focussen opaantallen woningen, maar werken aan een evenwichtige volwaardige, leefbare en duurzamegebiedsontwikkeling in Flevoland.
Doel (2023-2027)
1.1.3 We leveren onze bijdrage aan de landelijke woningbouwopgaven, waarbij we niet alleen focussen op
aantallen woningen, maar werken aan een evenwichtige volwaardige, leefbare en duurzame gebiedsontwikkeling in Flevoland.
Doelrealisatie
Zoals in de tweede voortgangsrapportage is toegelicht, die in januari 2025 aan PS is gestuurd, zijn alle in het Plan van Aanpak opgenomen 19 acties conform planning uitgevoerd. We moeten alleen constateren dat de beoogde versnelling van het bouwtempo nog niet wordt gehaald. Dit is naar verwachting pas vanaf 2026 het geval.
Resultaten 2024
- We sturen op basis van de afgesloten Woondeals op de afspraken om versneld voldoende en voldoende betaalbare woningen te bouwen in Flevoland. We hebben de bouwmonitor verbeterd.
- We ondersteunen de gemeenten met inzet van flexibele schil middelen en inbreng van kennis en maken met hen keuzes met welke (financiële) ondersteuning de versnelling van het bouwtempo gestimuleerd wordt.
- We hebben een eerste Flevolandse monitor Brede Welvaart gepubliceerd en op basis daarvan hebben we een inwonerspeiling uitgevoerd.
- We hebben partners geactiveerd om projectideeën in te dienen voor de Regiodeal Nieuw Land, pijler Innovatiehub Bouwen.
- We hebben geholpen om een Nationaal Kenniscentrum Biobased Bouwen op te richten, dat in Almere (Natural Pavilion) gevestigd is.
- We zijn gestart met de voorbereiding van een regionaal actieplan Wonen, Welzijn, Zorg. Dit biedt tevens een kader voor de lokale en regionale woonzorgvisies die met de wet versterking regie volkshuisvesting verplicht worden. W e geven uitvoering aan de monitoring en de uitvoering van projecten als 'Arbeidsmigranten' en 'Woonwensen 55plussers'. Speciale aandacht hierbij gaat uit naar het onderzoek Wonen en Zorg, waarbij levensloopbestendig wonen voorop staat.
- We bevorderen via aanjaagteams kennis in de regio door extra inzet op de specifieke thema’s 'biobased bouwen/houtbouw' en 'wonen & zorg' en we helpen gemeenten en woningcorporaties bij de vertaling van ambities in concrete projecten.
1.1.4 We werken met gemeenten en Rijk aan evenwichtige stedelijke ontwikkeling van zowel Lelystad en Almere, die bijdraagt aan Flevoland als aantrekkelijke provincie om te wonen, werken en leven. De internationale concurrentiepositie van de Noordvleugel van de Randstad is verbeterd door verdereontwikkeling van Almere, waarbij de woningbouwopgave van Almere is bepaald en er zicht is oprealisatie en cofinanciering van de IJmeerverbinding.
Doel (2023-2027)
1.1.4 We werken met gemeenten en Rijk aan evenwichtige stedelijke ontwikkeling van zowel Lelystad en
Almere, die bijdraagt aan Flevoland als aantrekkelijke provincie om te wonen, werken en leven.
De internationale concurrentiepositie van de Noordvleugel van de Randstad is verbeterd door
verdere ontwikkeling van Almere, waarbij de woningbouwopgave van Almere is bepaald en er zicht is
op realisatie en cofinanciering van de IJmeerverbinding.
Doelrealisatie
In 2024 is het 'Jaarprogramma Fonds Verstedelijking Almere 2024' uitgevoerd. Daarnaast is het 'Meerjarenprogramma Fonds Verstedelijking Almere 2025-2029' vormgegeven.
Resultaten 2024
- In 2024 is het 'Meerjarenprogramma Fonds Verstedelijking 2025' vormgegeven en is de routing tot vaststelling voorbereid.
- Het 'Jaarprogramma Fonds Verstedelijking Almere 2024' is uitgevoerd.
- Het 'Jaarprogramma Fonds Verstedelijking Almere 2025' is vastgesteld.