|
---|
4.2.1 Een sterk cultureel klimaat van hoge artistieke waarde, waarvan maker en publiek, maatschappij,economie en ruimtelijke omgeving profiteren.
Doel (2023-2027)
4.2.1 Een sterk cultureel klimaat van hoge artistieke waarde, waarvan maker en publiek, maatschappij,
economie en ruimtelijke omgeving profiteren.
Doelrealisatie
Met de verschillende activiteiten, uitvoering van regelingen en programma's hebben we gewerkt aan een sterk cultureel klimaat .
Resultaten 2024
- We hebben conform het coalitieakkoord het onderzoek in gang gezet waaruit moet blijken in hoeverre de doelstellingen van het fonds kunst- en cultuurbeleid (c.q. Flevolands fonds voor culturele ontwikkeling) zijn gehaald, en/of aanpassing behoeven.
- We hebben met onze ondersteuning van bibliotheken bijgedragen aan het brede aanbod en in het bijzonder aan (het bevorderen van) geletterdheid van kinderen, jongeren en volwassenen.
- We hebben geen initiatief genomen voor een nieuw landschapskunstwerk; er was geen sprake van initiatieven van anderen daartoe en dus ook niet van onze ondersteuning daarbij.
- Door het criterium spreiding te hanteren als onderdeel van verschillende provinciale nadere regels zoals Professionele podiumkunst, Impuls Klassieke muziek en het programma 'Carte Blanche', hebben we bijgedragen aan zoveel mogelijk spreiding van cultuursubsidies over de hele provincie. De innovatieprojecten die voortkomen uit de regeling Innovatiefonds bibliotheekfunctie zijn uitgevoerd in de hele provincie.
- We hebben geen initiatieven genomen of ondersteund voor een nieuw kunstmuseum in Almere.
4.2.2 We geven uitvoering aan de 'Cultuurnota 2021-2024: Flevoland, ruimte voor cultuur', waarbij we eensterk cultureel klimaat van hoge artistieke waarde realiseren, waarvan maker en publiek, maatschappij,economie en ruimtelijke omgeving profiteren.
Doel (2023-2027)
4.2.2 We geven uitvoering aan de 'Cultuurnota 2021-2024: Flevoland, ruimte voor cultuur' , waarbij we een
sterk cultureel klimaat van hoge artistieke waarde realiseren, waarvan maker en publiek,
maatschappij, economie en ruimtelijke omgeving profiteren.
Doelrealisatie
Ook in het vierde en laatste uitvoeringsjaar van de ‘Cultuurnota 2021-2024: Flevoland, ruimte voor cultuur', hebben we bijgedragen aan een sterk cultureel klimaat. Met onder andere de uitvoering van regelingen op het gebied van professionele podiumkunst, talentontwikkeing podiumkunst, Impuls Klassieke muziek, Innovatiefonds Bibliotheekfunctie en het Fonds voor culturele ontwikkeling (twee regelingen, een programma en partnerschap) en de opdrachten aan en begeleiding van (uitvoerings)instellingen op het gebied van cultuureducatie, -participatie, bibliotheken en landschapskunst hebben we gewerkt aan een sterk cultureel klimaat met expliciete aandacht voor spreiding en ondernemerschap.
Resultaten 2024
- We hebben de aparte website met initiatieven, organisaties en producten die te maken hebben met het 'Verhaal van Flevoland' verder verrijkt, ter informatie en inspiratie voor iedereen die geïnteresseerd is in het verhaal of er zelf (creatieve) vorm aan wil geven.
- We hebben uitvoering gegeven aan verschillende nadere regels op het gebied van cultuur, zoals Professionele podiumkunst, Talentontwikkeling podiumkunst, Impuls klassieke muziek, en Innovatiefonds Bibliotheekfunctie. We hebben ook uitvoering gegeven aan de nadere regels 'Versterken & Vernieuwen' en 'Mede mogelijk maken' die tot eind 2024 onderdeel zijn van het Flevolands fonds voor culturele ontwikkeling en aan ons partnerschap bij crowdfund-platform www.voordekunst.nl; we hebben een externe programmamanager aten uitvoering laten geven aan het programma 'Carte Blanche'. Hiermee hebben we eraan bijgedragen dat de beoogde doelgroepen hun aanbod konden produceren en/of presenteren.
- We hebben de cultuureducatieprogramma’s voor voortgezet en primair onderwijs gecontinueerd met het programma 'Cultuur+Plus'. Hierdoor heeft een groot aantal Flevolandse kinderen en jongeren (nader) kennisgemaakt met Flevolandse cultuur en erfgoed.
- Het activiteitenprogramma van Kunstpaviljoen ‘M’ is verder uitgerold in de provincie, waaronder activiteiten op gebied van cultuureducatie. Hiermee is het educatie-aanbod op het gebied van beeldende kunst verrijkt.
- We hebben in het kader van cultuurregio Flevoland onder andere samengewerkt in de voorbereiding van het 'Cultuurconvenant 2025-2028' en de provinciale 'Cultuurnota 2025-2028'. In het cultuurconvenant staan afspraken tussen het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en de provincie/cultuurregio Flevoland en binnen de provincie over de gezamenlijke inzet voor cultuur en erfgoed. Zoals het voortzetten van de impuls voor het versterken en vernieuwen van de culturele infrastructuur en de inzet voor extra middelen voor publieksactiviteiten voor Erfgoedpark Batavialand.
- We hebben in het kader van het participatietraject voor de 'Cultuurnota 2025-2028' met Flevolandse gemeenten en desbetreffende instellingen over tal van onderwerpen gesproken, onder andere over het opstellen van museaal beleid in de komende beleidsperiode. De gesprekken hebben bijgedragen aan de kwaliteit van en draagvlak voor de cultuurnota.
- We hebben de ontwerp- en definitieve cultuurnota voor de periode 2025-2028 geagendeerd in PS; deze is op 11 december 2024 vastgesteld in PS. Met het nieuwe beleid blijven we bijdragen aan het versterken van cultuur in de breedte, langs de routes 'Cultuur maken', 'Cultuur beleven' en 'Cultuur verankeren'.
4.2.3 De bescherming van het Flevolands erfgoed is verstevigd en we bouwen verder aan de beleving vanen de kennis over het Flevolands erfgoed op basis van het 'Erfgoedprogramma'.
Doel (2023-2027)
4.2.3 De bescherming van het Flevolands erfgoed is verstevigd en we bouwen verder aan de beleving van
en de kennis over het Flevolands erfgoed op basis van het 'Erfgoedprogramma'.
Doelrealisatie
In 2024 hebben we met verschillende activiteiten verder gewerkt aan het verstevigen van de bescherming van het Flevolands erfgoed, de beleving ervan vergroot en de kennis erover verder ontwikkeld.
Resultaten 2024
- We hebben de uitvoering van het 'Erfgoedprogramma' doorgezet langs de verschillende erfgoedthema's. Zo is onder andere de archeologische onderzoeksagenda gepubliceerd, de scheepswrakkendatabase en de archeologische monumentenkaart zijn geactualiseerd, er hebben gebiedsateliers plaatsgevonden om handvatten te geven voor de omgang met erfgoed, er is een lespakket paleontologie ontwikkeld, er is een tentoonstelling over de ondergrond in de Oostvaardersplassen gerealiseerd en we hebben de eerste stappen gezet met betrekking tot het implementeren van het 'Right to Challenge’-model.
- We hebben bijgedragen vanuit erfgoed, recreatie en toerisme en natuur aan de doorontwikkeling van Werelderfgoed Schokland en hebben deelgenomen aan de siteholdersgroep. We hebben in 2024 voorbereidingen gemaakt om te komen tot een opdracht voor een destinatiemarketing plan voor Schokland en een opdracht voor een erfgoed-inclusieve ontwerpopgave voor de Schokkerringweg.
- We hebben de eerste stappen gezet in de zoektocht naar hoe het verhaal van de pioniers in de Noordoostpolder en het verhaal van Urk verteld kunnen worden.
- We hebben verdere stappen gezet voor wat betreft de doorontwikkeling van Batavialand.
- De nieuwe invulling van het ‘Steunpunt Archeologie en Monumenten Flevoland’ is bijna gereed en zal in 2025 operationeel gaan.
- We hebben uitvoering gegeven aan de 'Nadere regels erfgoedbeleving en publieksbereik'. Zo hebben we in 2024 de Nadere regels erfgoedbeleving en publieksbereik opgezet en uitgevoerd. Er zijn in totaal acht projecten gehonoreerd die hebben bijgedragen aan het beleefbaar maken van erfgoed in Flevoland.
- We hebben onderzoek gedaan naar hoe we het Verdrag van Faro en immaterieel erfgoed in ons beleid kunnen opnemen.
- Gemeente Urk en provincie Flevoland hebben zich aangesloten bij het Convenant Inzake de Nederlandse Erkenning van de Regionale Nedersaksische Taal. Zodoende willen we stimuleren dat de Nedersaksische taal behouden blijft en willen we het gebruik bevorderen.
- We hebben actief deelgenomen aan het landelijke programma 'Erfgoed & Overheid'.
- We hebben verdere stappen gezet om het interbestuurlijk toezicht op het gebied van erfgoed vorm te geven .
4.2.4 Een succesvolle doorontwikkeling van Batavialand tot een toekomstbestendig Nationaal MaritiemErfgoedpark Batavialand als culturele trekpleister, dat diverse doelgroepen trekt, laagdrempelig is,culturele en ruimtelijke kwaliteit biedt in het hart van het Bataviakwartier, mede door de realisatie vaneen Nationaal Scheepsarcheologisch Depot (NSD), een multifunctioneel entreegebouw, de integratievan de Bataviawerf en het schip de Batavia.
Doel (2023-2027)
4.2.4 Een succesvolle doorontwikkeling van Batavialand tot een toekomstbestendig Nationaal Maritiem
Erfgoedpark Batavialand als culturele trekpleister, dat diverse doelgroepen trekt, laagdrempelig is,
culturele en ruimtelijke kwaliteit biedt in het hart van het Bataviakwartier, mede door de realisatie
van een Nationaal Scheepsarcheologisch Depot (NSD), een multifunctioneel entreegebouw, de
integratie van de Bataviawerf en het schip de Batavia.
Doelrealisatie
In 2024 zijn diverse plannen in samenwerking met onze partners uitgewerkt. Er is onder andere een Ruimtelijk Functioneel Programma opgesteld voor het museum welke financieel getoetst is. Daarnaast is ook de inhoudelijke doorontwikkeling (het museale concept) uitgewerkt. Op basis hiervan is na diverse bezuinigingen en doorrekeningen de business case voor deze gebiedsontwikkeling opgesteld en een bijbehorend voorstel dat eind 2024 is geaccordeerd door GS en is doorgeleid voor besluitvorming door PS begin 2025.
Resultaten 2024
- We hebben in 2024 als bouwheer van de ruimtelijke en bouwkundige ontwikkelingen voor de doorontwikkeling van Batavialand tot een Nationaal Maritiem erfgoedpark Batavialand ons ingezet in samenwerking met gemeente Lelystad, Batavialand, het ministerie van OCW en relevante omgevingspartners om diverse plannen verder uit te werken. Het gaat bijvoorbeeld om bouwexploitatie (voor de bouw en verbouw), gebouwexploitatie (onderhoud & beheer) en een sluitende meerjarenbegroting Batavialand voor de periode na de (ver)bouw vanaf 2028.
- Daarnaast hebben er gedurende 2024 verschillende voorbereidingen plaatsgevonden voor de realisatie; zoals het opstellen van de concept aanbestedingsstukken, het opstellen van een koop- realisatieovereenkomst met de gemeente Lelystad, het komen tot een beeldregieplan onder leiding van de Gemeente Lelystad en in samenwerking met gebiedspartners, etc.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
Stijgende bouwkosten vormen het grootste risico. Hiervoor is financiële ruimte opgenomen binnen het budget. Er wordt gestuurd op voortgang in het project zodat er zo spoedig mogelijk gebouwd kan worden en het budget slechts beperkt onderhevig is aan inflatie.