De Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) geeft uitvoering aan onze wettelijke verantwoordelijkheid voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. Door het vinden van een balans tussen het gebruik van de leefomgeving en beschermen daarvan draagt de omgevingsdienst bij aan de omgevingskwaliteit.
89
NV Afvalzorg: Afvalzorg beheert de stortplaatsen in provincie Flevoland. Provincie Flevoland heeft een belang van 10% in de NV Afvalzorg Holding. Tweemaal per jaar vindt de Algemene Vergadering van Aandeelhouders plaats.
Het Provinciaal Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen Flevoland zorgt voor voldoende financiële middelen voor de eeuwigdurende nazorg van gesloten stortplaatsen. Daarmee draagt zij bij aan het behoud van een goede uitgangspositie voor de omgevingskwaliteit.
Stichting DE-on/EEF richt zich met behulp van een lening van de provincie op duurzame-energieprojecten en draagt daardoor bij aan energieneutraliteit in 2030 en het duurzaam benutten van de ondergrond.
De provincie is aandeelhouder van Alliander. Vanwege de wettelijke eis dat de aandelen middellijk of onmiddellijk in handen van de overheid moeten zijn, heeft de provincie belang in deze organisatie.
Details verbonden partij(en) programmma
6 | ||
Afvalzorg Holding N.V. | ||
Vestigingsplaats | Assendelft | |
---|---|---|
Juridische vorm | N.V. | |
Website | www.afvalzorg.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Afzalzorg | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Stemrecht AVA | |
Betrokken bestuurder(s) | J.N. Simonse | |
1-1-2024 | 31-12-2024 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 10,00 | 10,00 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 4 | 4 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 77.752 | 80.884 |
Omvang vreemd vermogen | 156.043 | 138.334 |
2023 | 2024 | |
Financieel resultaat | 6.136 | 2.566 |
Dividend | 125 | 106 |
Prognose o.b.v. begroting 2025 | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
Het publiek belang van afvalverwerking en milieuzorg komt voort uit de voormalige nutsbedrijven. Zowel bestuurlijk als financieel is er voor de provincie nauwelijks sprake van risico’s anders dan een regulier risico als aandeelhouder in verband met het zeer beperkte aandeel in het bedrijf. Gezien de beperkte risico’s zijn specifieke beheersmaatregelen niet aan de orde. | ||
ENDVBEND | ||
9 | ||
Alliander N.V. | ||
Vestigingsplaats | Arnhem | |
Juridische vorm | N.V. | |
Website | www.alliander.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Energievoorziening | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Stemrecht AVA | |
Betrokken bestuurder(s) | H.J. Hofstra | |
1-1-2024 | 31-12-2024 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 0,05 | 0,05 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 201 | 201 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 4.749.000 | 4.749.000 |
Omvang vreemd vermogen | 6.897.000 | 5.252.000 |
2023 | 2024 | |
Financieel resultaat | 267 | 879 |
Dividend | 38 | 80 |
Prognose o.b.v. halfjaarcijfers 2024 | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
Vanwege de wettelijke eis dat de aandelen middellijk of onmiddellijk in handen van de overheid moeten zijn, heeft de provincie een belang in deze organisatie. Zowel bestuurlijk als financieel is er voor provincie Flevoland nauwelijks sprake van risico’s anders dan een ‘normaal’ aandeelhouderschapsrisico in verband met het zeer beperkte aandeel in de energiemaatschappij en netwerkbedrijven. Gezien de beperkte risico’s zijn specifieke beheersmaatregelen niet aan de orde. | ||
ENDVBEND | ||
11 | ||
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | |
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Website | www.ofgv.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Milieu | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Algemeen en Dagelijks bestuur | |
Betrokken bestuurder(s) | H.J. Hofstra | |
1-1-2024 | 31-12-2024 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 28,06 | 28,81 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 0 | 0 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 2.267 | 2.506 |
Omvang vreemd vermogen | 5.590 | 4.769 |
2023 | 2024 | |
Financieel resultaat | 1.331 | 240 |
Dividend | 0 | 0 |
Prognose o.b.v. Jaarstukken 2023 en begroting 2025 | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
De Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) voert taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor de deelnemende provincies en gemeenten. Naast de verplichte milieutaken heeft de provincie ook de vergunningverlening-, toezicht en handhavingstaken op een breed terrein van bodem, ontgronding en water ondergebracht bij de OFGV. | ||
ENDVBEND | ||
15 | ||
Provinciaal Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen Flevoland | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | |
Juridische vorm | Publiek rechtspersoon | |
Website | ||
Openbaar belang dat behartigd wordt | Afvalzorg en milieubeheer | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | College vormt Dagelijks- en Algemeen bestuur | |
Betrokken bestuurder(s) | ||
1-1-2024 | 31-12-2024 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 100,00 | 100,00 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 0 | 0 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 536 | 971 |
Omvang vreemd vermogen | 32.584 | 30.455 |
2023 | 2024 | |
Financieel resultaat | 433 | 1.483 |
Dividend | n.v.t. | n.v.t. |
x € 1.000 | ||
Aanvullende informatie | ||
Provincies zijn verantwoordelijk voor de eeuwigdurende nazorg van stortplaatsen binnen hun grenzen waar na 1 september 1996 afvalstoffen zijn gestort. Zodra een stortplaats vol is, zorgt de exploitant voor de afdichting. Na de technische eindinspectie neemt de provincie de nazorg en de financiering hiervan over. Elke provincie heeft hiervoor een Nazorgfonds opgericht, dat volgens artikel 15.47 van de Wet Milieubeheer een rechtspersoon is met een Dagelijks Bestuur en een Algemeen Bestuur, en een eigen begroting en jaarstukken. GS beheren het fonds en vormen het Algemeen Bestuur. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit twee gedeputeerden met de portefeuilles Financiën, Milieu en Afvalzorg. Het Nazorgfonds heeft twee doelen: het beheren van de middelen voor de eeuwigdurende nazorg en ervoor zorgen dat deze middelen alleen hiervoor worden gebruikt. De rentetoevoeging aan de voorzieningen is jaarlijks gelijk aan het doelrendement (4,4%), ongeacht het werkelijke rendement. De afgelopen jaren was het werkelijke rendement hoger dan het doelrendement, waardoor het eigen vermogen (de buffer voor schommelingen in het rendement) is toegenomen. Financiële risico’s: Nadat een sluitingsverklaring wordt afgegeven voor een stortplaats gaat de nazorgfase van start. Als na het afgeven van een sluitingsverklaring blijkt dat in het Nazorgfonds onvoldoende vermogen aanwezig is om de eeuwigdurende nazorg te kunnen bekostigen, komen aanvullende kosten voor rekening van de provincie en is het verhalen op de exploitanten niet meer mogelijk. Ook ontstaat er een 182 financieel risico wanneer het werkelijke beleggingsrendement van het Nazorgfonds lager is dan het doelrendement (rekenrente voor doelvermogen en heffing) of wanneer het op te brengen doelvermogen te laag blijkt te zijn. Voor de provincie speelt dit risico alleen voor de gesloten stortplaats Het Friese Pad. Beheersmaatregelen: Bij het bepalen van de hoogte van de jaarlijkse nazorgheffingen betrekken we het beleggingsrendement van het Nazorgfonds. Bij het afgeven van een sluitingsverklaring stellen we een financiële eindafrekening op om een tekort of overschot ten opzichte van het doelvermogen bij aanvang van de nazorg te kunnen vereffenen op het moment van overdracht van de stortplaats. We berekenen de benodigde doelvermogens volgens het IPO rekenmodel op basis van goedgekeurde nazorgplannen. De nazorgplannen en rekenmodellen voor de nog niet gesloten stortplaatsen zullen worden geactualiseerd aan de hand van de IPO checklist en het rekenmodel RINAS 4. | ||
ENDVBEND | ||
16 | ||
Stichting DE-on | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | |
Juridische vorm | Stichting | |
Website | www.eef-flevoland.nl/ | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Duurzame energievoorziening | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Geen | |
Betrokken bestuurder(s) | H.J. Hofstra | |
1-1-2024 | 31-12-2024 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 0,00 | 0,00 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 0 | 0 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 8.500 | 10.100 |
Omvang eigen vermogen | -2.906 | -3.037 |
Omvang vreemd vermogen | 8.882 | 10.333 |
2023 | 2024 | |
Financieel resultaat | -2.080 | -131 |
Dividend | 0 | 0 |
Prognose o.b.v. Jaarplan 2025 | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
Stichting DE-on is formeel geen verbonden partij, echter is met PS afgesproken dat DE-on wordt behandeld als ware het een verbonden partij. DE-on draagt bij aan de ontwikkeling van duurzame energie in Flevoland. Deze bijdrage vindt plaats door het financieren van projecten gericht op zowel besparing en/of het duurzaam opwekken van energie, in die delen van de markt welke zich autonoom onvoldoende ontwikkelen. In 2023 is de looptijd van de drie uitstaande leningen met 8 jaar verlengd, tot en met 2042. GS hebben bij besluit van 30 augustus 2022 een aanvullende lening van € 6,5 mln. beschikbaar gesteld aan DE-on. Ten tijde van het opstellen van de Programmabegroting 2024 heeft DE-on geen gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. | ||
ENDVBEND |