Bijlagen

Zoeken binnen deze pagina.
  • 1. Toelichting reserves en voorzieningen

    Eens in de 4 jaar wordt een nota reserves en voorzieningen uitgebracht waarin het beleid wordt uiteengezet. In november 2019 is de 'Nota Reserves & Voorzieningen 2020-2023' vastgesteld. Voor alle bestemmingsreserves geldt dat het saldo van de reserve beschikbaar is voor de benoemde bestedingsdoelen. Voor een deel zijn de hierin opgenomen middelen reeds geoormerkt voor specifieke activiteiten. In deze bijlage is van iedere reserve en voorziening een detailoverzicht van het verloop in 2024 weergegeven, inclusief eventuele resterende oormerken.

    Reserves

    Algemene reserve (NR: A001)

    De 'Algemene reserve' is noodzakelijk om te voorkomen dat bij incidentele tegenvallers ombuigingen op het bestaande beleid nodig zijn. Ook kan de reserve worden benut voor incidentele uitgaven waarvoor geen andere dekking beschikbaar is.

    De gewenste omvang van de 'Algemene reserve' wordt bepaald door de beleidsuitgangspunten in de 'Nota Risico en weerstandsvermogen 2021', waarbij het risicoprofiel van de provincie en de andere mogelijkheden die er zijn om eventuele tegenvallers op te vangen een rol spelen. Dit wordt jaarlijks in de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing' in begroting en jaarstukken toegelicht.

    Voor de 'Algemene reserve' is daarnaast een ondergrens vastgesteld. Deze bedraagt 5% van de begrotingsomvang voor bestemming; met de begrotingsomvang wordt bedoeld het totaal van de geraamde c.q. verantwoorde lasten in het jaar waarop de bandbreedte van toepassing is. Hieraan wordt ultimo 2024 voldaan.

    De 'Algemene reserve' wordt gevoed uit rekeningoverschotten, waaraan geen bestemming is gegeven en incidentele meevallers.

    Voor de 'Algemene reserve' bestaat geen bestedingsplan, waardoor de 'Algemene reserve' in beginsel volledig als ‘vrije’ ruimte kan worden beschouwd voor de weerstandscapaciteit, een en ander behoudens eventuele aangebrachte oormerken.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    Oormerk

    A001 Algemene reserve

    33.011

    7.204

    -1.867

    38.348

    16.167

    Bij

    Storting oormerk 'Calamiteitenfonds'

    5.000

    Storting oormerk 'Egaliseren meerjarenperspectief'

    2.204

    7.204

    Af

    Vrijval Circulaire economie (resultaatbestemming 2023)

    -233

    Kapitaallasten GOBS

    -210

    Impulsgelden weerbaarheid Gemeenten

    -100

    Routeontwikkeling; Doorkijkpanelen

    -21

    Tong

    -14

    Vergroten belevingswaarde

    -32

    Lastneming WUR

    -32

    Inzetten nieuwe technologie

    -500

    Bestemming rekeningresultaat 2023 Omgevingsvisie

    -132

    Bestemming rekeningresultaat 2023 Novex

    -300

    Bestemming rekeningresultaat 2023 Personeel

    -294

    -1.867

    Resterende oormerken per 31-12-2024

    Autoleasemaatschappijen

    8.963

    Calamiteitenfonds

    5.000

    Egalisering meerjaren perspectief

    2.204

    Egalisatiereserve Personeel (NR: B003)

    Dit betreft een gedelegeerde reserve waarvoor verplichtingen mogen worden aangegaan, alvorens de begroting te wijzigen. De verplichting dient te passen binnen het bestedingskader. De reserve wordt ingezet voor:

    • (tijdelijke) bovenformatieve formatieplaatsen;
    • tijdelijke dubbeling van een functie (voor maximaal 3 maanden);
    • personele knelpunten;
    • vervanging bij langdurige ziekte (langer dan zes maanden);
    • complexe personeelsdossiers en / of afvloeiingskosten;
    • organisatieontwikkeling;
    • kosten voortvloeiend uit reorganisatie bedrijfsvoering;
    • kosten voortvloeiend uit afspraken gemaakt in de cao.

    Bij de Zomernota 2017 is de doelstelling van deze reserve verruimd en de naam gewijzigd (voorheen: reserve 'Personele frictiekosten'). Met ingang van 2017 worden de overschotten/tekorten op de personele budgetten voor medewerkerontwikkeling (inclusief PBDI), management development traject, duurzame inzetbaarheid en mobiliteit, en stelpost 'Versterking organisatie' bij de jaarrekening toegevoegd of onttrokken aan deze reserve. Deze bredere inzet van budgetten maakt een meer programmatische aansturing mogelijk, waardoor de budgetten beter worden benut en tijdelijk extra personeelslasten beter kunnen worden opgevangen. Hierdoor kan de directie voor wat betreft de personele budgetten beter inhoud geven aan haar verantwoordelijkheid om de bedrijfsvoering binnen de bestaande budgetten uit te voeren en zich daarbij te conformeren aan de cao.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B003 Personeel

    4.978

    1.613

    -1.965

    4.626

    Bij

    Reguliere storting

    921

    Restant budget in het kader van 'Nota Beter ramen'

    692

    1.613

    Af

    salarissen en IKB voor bovenformatieve uren

    -8

    Inhuur

    -1.700

    Betreft de stelpost 'Frictiekosten' in 2025, deze stelpost is in te zetten voor punten 1 tot en met 6 van het bestedingskader reserve personeel

    -21

    Betreft de stelpost 'Frictiekosten' in 2025, deze stelpost is in te zetten voor punten 1 tot en met 6 van het bestedingskader reserve personeel

    -236

    -1.965

    Bestemmingsreserve Monumentenzorg (NR: B008)

    De reserve heeft tot doel om middelen beschikbaar te hebben om financiële bijdragen toe te kennen voor restauratie van rijksmonumenten, overeenkomstig het daarvoor vastgestelde beleid.
    Tevens worden niet bestede middelen in enig jaar voor toevalsvondsten geoormerkt toegevoegd aan de reserve conform de nota 'Erfgoedprogramma'.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    Oormerk

    B008 Monumentenzorg

    1.682

    370

    0

    2.052

    1.112

    Bij

    Reguliere storting

    195

    Doeluitkering

    129

    Toevalsvondsten

    46

    370

    Resterende oormerken per 31-12-2024

    Poldertoren

    912

    Toevalsvondsten

    200

    Totaal oormerken

    1.112

    Brede Bestemmingsreserve (NR: B009)

    De reserve is ingesteld om projecten te realiseren / stimuleren die belang zijn voor de provincie en bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de provincie en niet passen bij het karakter van andere reserves.

    Voor een beroep op deze reserve zijn de volgende randvoorwaarden gesteld:

    • het gaat om – veelal grootschalige – projecten met substantiële effecten, uitstraling en betekenis voor Flevoland;
    • op deze reserve wordt geen beroep gedaan op grond van het feit dat bestaande budgetten of andere reserves niet toereikend zijn;
    • het gaat niet om onderwerpen die in de reguliere begroting thuishoren omdat zij met een zekere regelmaat voorkomen;
    • het gaat om publieke zaken waarvan nadrukkelijk een multipliereffect mag worden verwacht.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    Oormerk

    B009 Brede Bestemmingsreserve

    82.824

    30.331

    -16.815

    96.340

    62.424

    Bij

    Resultaatbestemming Omgevingsvisie

    132

    Resultaatbestemming Novex

    300

    Onttrekking Ontwikkelruimte ondernemer

    -100

    Storting restant stelpost 'Loon- en prijsontwikkeling' 2024

    1.358

    Storting BBR vrije ruimte stelpost 'Nieuw beleid'

    24.308

    Vaststelling Fractievergoedingen 2023

    170

    Actualisatie kapitaallasten conform begroting

    10

    Aanvulling BBR voor coalitieakkoord

    1.700

    Reguliere storting

    1.753

    Storting conform amendement zomernota

    750

    Onbenutte deel - storting oormerk BBR

    -200

    Correctie oormerken BBR/coalitieakkoord

    150

    30.331

    Af

    Batavialand -> subsidies

    -51

    Landschapsvisie

    -71

    Aanleg vooroever

    -300

    Woningbouwopgave

    -392

    Netcongestie

    -1.600

    Waterstofeconomie

    -100

    Motie Koerhuis

    -860

    Realisatie evaluatie Flever

    -46

    Onttrekking evaluatie OVP

    -100

    Onttrekking evaluatie Flever

    -50

    Onttrekking beleefbaar en toegankelijke natuur

    -500

    Onttrekking BBR ongeoormerkte deel ondd. Capaciteit Waterberg

    -150

    Onttrekking BBR ongeoormerkte deel voorziening electrif.

    -500

    Onttrekking BBR ongeoormerkte deel prov. Klimaatplan

    -100

    Onttrekking BBR ongeoormerkte deel energiemix en altern.

    -500

    Onttrekking BBR ongeoormerkte deel Pilot oppervl. IJsselmeer

    -250

    Onttrekking BBR ongeoormerkte deel Flevoland Landbouwvisie

    -250

    Energie noodfonds (mkb-ondernemingen)

    -41

    Energie noodfonds (culturele instellingen en/of (sport) verenigingen)

    -317

    Uitvoering bodemtaken

    -44

    Economisch programma 2023-2029, programmalijn 3

    -1.262

    GLB-pijler (POP3)

    -170

    Oekraïne noodfonds

    -286

    Wind

    -164

    Poort Lelystad

    -645

    Luchthavenfonds

    -87

    DE-on Negatieve Eigen Vermogen

    -338

    Stikstof maatregelen

    -241

    Storting oormerk 'Algemene Reserve' - 'Calamiteitenfonds'

    -5.000

    Overboeking naar reserve 'Uitvoering Coalitieakkoord'

    -2.450

    Correctie oormerken BBR/coalitieakkoord

    50

    -16.815

    Resterende oormerk per 31-12-2024

    Achtervang lening De-on

    7.312

    Kredietfaciliteit MKB Doorstartfonds

    163

    Project 'Digitalisering Statenwerk'

    210

    Verbreding sluizen Kornwerderzand

    2.500

    Stimuleringsbudget initiatieven verduurzaming OV

    500

    Nationaal Park Oostvaardersplassen

    219

    Wereld erfgoed Schokland

    500

    NP Nieuw Land (Poort Lelystad)

    355

    Uitwerking 'Nota Natuur: verrassend Groen'

    375

    Hoogwaardig OV Luchthaven

    1.000

    GLB-pijler 1 (POP3)

    400

    Digicity

    2.000

    Risicoreservering Groeifonds

    1.000

    Oostvaardersoevers

    4.000

    Batavialand

    2.014

    Krachtige samenleving: Zorgtafel

    100

    Stikstof maatregelen

    4.310

    Landschapsvisie

    540

    Derving opbrengsten OV (corona)

    2.095

    Human Capital Agenda: klimaatopgave

    120

    Omgevingswet

    293

    Onderzoek levensbestendig wonen

    78

    Luchthavenfonds

    38

    Motie Koerhuis

    126

    Flevokust Haven

    295

    Waterprogramma

    667

    Waterstofeconomie

    113

    Wind

    1.475

    Duurzaam gebr. Flevolandse Ondergrond

    364

    MITC

    6.000

    Bestuurlijke Vernieuwing

    146

    Oekraïne noodfonds (amendement)

    11

    Toezichthouders stikstof

    125

    Energieweerbaarheid

    500

    Duurzaam circulair inkopen

    650

    Compensatie altijd vrij abonnement (motie)

    227

    Aanleg van een vooroever

    1.700

    Stikstof procesgelden

    540

    N50 Ramspol en Hattemerbroek

    5.000

    Bereikbaarheid dorpen en buitengebied

    500

    Agrarisch natuurbeheer

    1.000

    Bodemdaling

    2.000

    Evaluatie Horizon

    100

    Analyse economisch profiel

    250

    Beleefbaarh.en toegankelijkh.natuur

    1.500

    Evaluatie Flever

    4

    Versterking zorglandschap

    600

    Voedselonderwijs

    400

    Financiële ruimte initiatieven PS

    1.858

    MSNF

    2.000

    Initiatieven Vitale Samenleving

    750

    Loon- en prijsontwikkeling

    2.493

    Omgevingsvisie en Novex

    432

    Weerbaarheid gemeenten

    475

    Totaal oormerken

    62.424

    Het doel van deze reserve betreft het versterken van provinciale maatschappelijke waarden van sport.

    De reserve ondersteunt de uitvoering van het sportbeleid door bijdragen te verstrekken aan grote sportevenementen.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B011 Sport

    143

    0

    0

    143

    Uitvoeringsreserve Zuiderzeelijngelden (NR: B016)

    De reserve wordt gebruikt voor de uitvoering van het 'ZZL-programma'. Dit programma omvat de realisatie van projecten tot verbetering en versterking van de bereikbaarheid en economische ontwikkeling van provincie Flevoland, die kunnen worden gezien als compensatie voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. De reserve blijft in stand tot de daarmee te realiseren projecten zijn afgerond, daarna kan de reserve worden opgeheven.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    Oormerk

    B016 Zuiderzeelijngelden

    10.794

    0

    -923

    9.871

    9.871

    Af

    Provinciale bijdrage projecten ZZL

    -923

    -923

    Resterend oormerk per 31-12-2024

    Luchthavenfonds

    274

    Provinciale bijdrage Maritieme Servicehaven NF

    5.810

    Provinciale bijdragen overige projecten ZZL/NF

    3.787

    Totaal oormerken

    9.871

    Egalisatiereserve Technische bijstand Europa (NR: B017)

    Voor de uitvoeringskosten van de Europese programma’s zijn middelen beschikbaar gesteld, genaamd ‘technische bijstand’. Dit betreft salariskosten (inclusief overhead), accountantskosten en overige (declarabele) kosten. Deze uitvoeringskosten hebben geen gelijkmatig verloop. Met deze egalisatiereserve kunnen de schommelingen in de kosten van Technische Bijstand in een verantwoordingsjaar worden opgevangen.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B017 Technische bijstand Europa

    589

    0

    -65

    524

    Af

    Egalisatie Technische bijstand Europa

    -65

    -65

    Bestemmingsreserve Procesgelden gebiedsontwikkeling (NR: B025)

    Voor de uitvoering van de gebiedsprogramma’s is gekozen om de benodigde expertise in te huren, in plaats van het uitbreiden van de formatie. De reden daarvan is dat de vraag naar inzet en expertise afhankelijk is van de fase waarin een gebiedsprogramma zich bevindt. Omdat er vraaggericht wordt ingehuurd is er sprake van een ongelijkmatig verloop van de proceskosten voor de gebiedsprogramma’s. Het doel van de reserve is het jaarlijks beslag op de begroting te egaliseren.

    Voor elke gebiedsontwikkeling wordt een bestuursopdracht door PS vastgesteld, waarbij inzicht wordt gegeven in de uitgaven die voor de gebiedsontwikkeling zullen worden gedaan.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B025 Procesgelden gebiedsontwikkeling

    1.246

    1.000

    -935

    1.311

    Bij

    Reguliere storting

    1.000

    1.000

    Af

    Oostvaardersoevers 2024

    -52

    Markermeer - IJmeer 2024

    -30

    Lelystad Airport 2024

    -145

    Flevokust Haven 2024

    -31

    Regiodeal NF 2024

    -44

    MITC 2024

    -85

    MSNF 2024

    -147

    Overige gebiedsprogramma's

    -6

    Batavialand

    -180

    Vervangingsinhuur

    -215

    -935

    Uitvoeringsreserve POP (NR: B027)

    De reserve heeft als doel in enig jaar niet bestede middelen voor cofinanciering van het 'POP3-programma' beschikbaar te houden voor latere jaren. De provinciale cofinanciering en uitvoeringskosten voor het 'POP3-programma' zijn gelijkmatig over de jaren verdeeld. De feitelijke inzet hiervan wisselt echter van jaar tot jaar, vanwege de relatie met de voortgang en declaratie door derden.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    Oormerk

    B027 POP

    8.061

    500

    -1.959

    6.602

    1.610

    Bij

    Reguliere storting

    500

    500

    Af

    Uitvoeringskosten POP3/RVO

    -483

    Provinciale cofinanciering voor het programma 'POP3'

    -1.476

    -1.959

    Resterend oormerk per 31-12-2024

      Uitvoeringskosten POP3

    1.610

    Totaal oormerken

    1.610

    Bestemmingsreserve Bodem (NR: B029)

    Het doel van de reserve is het inzetten van middelen (€ 1,8 mln.) voor onder andere gebiedsprocessen, ABW en het ontwikkelen van pilots rond bodemdaling, bodemkwaliteit en meervoudig ruimtegebruik om de bodemkwaliteit te waarborgen en een geïntegreerde benadering ontwikkelen voor de gebiedsontwikkeling in gebieden met bodemdaling.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    Oormerk

    B029 Bodem

    1.392

    0

    -109

    1.283

    1.283

    Af

    Pilot Bodem conform Coalitieakkoord 2019-2023

    -109

    -109

    Resterende oormerken per 31-12-2024

      Bodemdaling conform Coalitieakkoord 2019-2023

    758

      Pilots grondgebruik (PN22-26)

    525

    Totaal oormerken

    1.283

    Uitvoeringsreserve Cofinanciering EU-projecten 2014-2020 (NR: B031)

    Het doel van de reserve is om de provinciale cofinanciering voor de projecten uit het 'Europese programma 2014-2020' gelijkmatig ten laste van de begroting te laten komen. De reserve wordt primair ingezet voor de cofinanciering van projecten en de uitvoering van eigen projecten, in het kader van het 'Europese programma 2014-2020'. Daarnaast worden eventuele oninbare vorderingen uit de reserve gedekt en vervult de reserve een rol bij het afdekken van het risico dat de Europese commissie de gedeclareerde programmakosten niet volledig vergoedt.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B031 Cofinanciering EU-projecten 2014-2020

    3.147

    953

    -509

    3.591

    Bij

    Reguliere storting

    900

    Dotatie Circulaire water

    53

    953

    Af

    Provinciale cofinanciering OP Kansen voor West 2014-2020

    -488

    Provinciale cofinanciering Interreg V

    -21

    -509

    Bestemmingsreserve Nieuwe Natuur (NR: B032)

    De in de reserve beschikbare middelen worden ingezet voor de realisatie van het 'Programma Nieuwe Natuur' en de afwikkeling van het voormalig Oostvaarderswold. Om het inzicht te verbeteren in de nog beschikbare middelen voor het programma is hiervoor een afzonderlijke reserve ingesteld.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B032 Nieuwe natuur

    4.379

    0

    -2.000

    2.379

    Af

    Projecten 'Nieuwe Natuur' gronden

    -2.000

    -2.000

    Egalisatiereserve activering vervangingsinvesteringen (NR: B033)

    Op basis van de 'Koepelnota integraal infra beheer' is een totaal dekkingsarrangement gemaakt voor
    de kosten van infrabeheer (jaarlijks onderhoud, niet jaarlijks onderhoud en vervangingsinvesteringen) voor de komende jaren. Daarbij worden de vervangingsinvesteringen geactiveerd, waarbij de kapitaallasten (‘de stille lasten’) worden gedekt uit het beschikbare budget voor de stille lasten (€ 4,5 mln. per jaar vanaf 2014). Dit betekent dat er in de eerste jaren ruimte binnen het stille lasten budget ontstaat, die in latere jaren nodig is om de oplopende kapitaallasten te dekken. Deze egalisatiereserve is bedoeld om de lasten van het infrabeheer in latere jaren te kunnen dekken.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B033 Egalisatiereserve activering vervangingsinvestering

    19.147

    2.000

    -108

    21.039

    Bij

    Storting coalitieakkoord 2023-2027

    2.000

    2.000

    Af

    Egalisatiereserve vervangingsinvesteringen

    -108

    -108

    Bestemmingsreserve Almere 2.0 (NR: B035)

    Het doel van de reserve is om de voor het Fonds Verstedelijking Almere (FVA) beschikbare provinciale bijdrage beschikbaar te houden totdat deze op basis van gehonoreerde projecten tot besteding komt.

    Bestedingen ten laste van de reserve 'Almere 2.0' zullen plaatsvinden op basis van door PS vastgestelde jaarprogramma’s voor het FVA (incl. eventuele tussentijds vastgestelde wijzigingen).

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B035 Almere 2.0

    223

    6.700

    -6.750

    173

    Bij

    Reguliere storting

    6.700

    6.700

    Af

    Bijdrage FVA Jaarprogramma 2020 (Algemeen)

    -6.700

    Aanvulling Waterlab

    -50

    -6.750

    Egalisatiereserve jaarlijks onderhoud Infrastructuur (NR: B036)

    Door de egalisatiereserve 'Jaarlijks onderhoud Infrastructuur' kunnen overlopende activiteiten in het daaropvolgende jaar worden gedekt. Het maximale saldo is € 0,75 mln. In geval van volledige uitputting van de jaarlijkse begrotingspost 'Jaarlijks Onderhoud' wordt de reserve gebruikt om de verdere kosten van het jaarlijks onderhoud te dekken.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B036 Egalisatiereserve jaarlijks onderhoud Infrastructuur

    569

    0

    -569

    0

    Af

    Onttrekking reserve 'JO Infrastructuur'

    -569

    -569

    Egalisatiereserve Mobiliteit (NR: B037)

    Het doel van de reserve is het egaliseren van de lasten voor openbaar vervoer, bereikbaarheid (verkeers- en mobiliteitsmanagement, alsmede infrastructurele projecten) en verkeersveiligheid. Dit draagt bij aan een stabiel begrotingsbeeld, maakt het mogelijk om het beleid op lange termijn te waarborgen en te verbeteren en om de hiervoor benodigde middelen beschikbaar te houden. De voeding bestaat uit in het verleden aan het provinciefonds toegevoegde structurele middelen voor verkeer en vervoer en is bedoeld ter dekking van eerdergenoemde lasten. De reserve draagt bij aan de ambities in het 'Programma Mobiliteit en Ruimte' dat jaarlijks wordt geactualiseerd bij de begroting.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    Oormerk

    B037 Mobiliteit

    121.117

    7.502

    0

    128.619

    8.003

    Bij

    Reguliere storting Mobiliteitsmiddelen uit Provinciefonds

    1.499

    Verwachte onderschrijding begrotingsproduct 'Mobiliteit'

    2.018

    Productsaldo 'Mobiliteit' 2024

    2.375

    DU 'OV aanbod verbeteren en op peil houden' (restant)

    831

    DU 'Voorkomen tariefstijging regionaal OV' (restant)

    115

    DU 'Verbeteren toegankelijkheid OV'

    370

    DU 'Verkeersveiligheid'

    157

    Kapitaallasten 'Investering provinciale infra' 2024

    137

    7.502

    Resterende oormerken per 31-12-2024

    Bijdrage N50

    750

    Bijdrage busbanen Almere

    4.753

    Fietsmaatregelen (Coalitieakkoord 2019-2023)

    2.500

    Totaal oormerken

    8.003

    Egalisatiereserve Beheer en ontwikkeling natuur (NR: B038)

    Het doel van de reserve is de realisatie van projecten en het uitvoeren van beheermaatregelen in het kader van de decentralisatie van het 'Natuurbeleid'. De reserve zorgt ervoor dat de verschillen in kasuitgaven tussen de jaren worden geëgaliseerd.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    Oormerk

    B038 Beheer en ontwikkeling natuur

    7.392

    1.820

    -903

    8.309

    357

    Bij

    Reguliere storting conform begroting

    850

    Onderuitputting natuur

    681

    Storting conform september circulaire

    289

    1.820

    Af

    Subsidie faunabeheereenheid

    -76

    Faunaschade

    -253

    Storting kwaliteitsontwikkeling natuur

    -500

    Natuurinclusief na-isoleren

    -74

    -903

    Resterende oormerken per 31-12-2024

    Natuurinclusief na-isoleren

    357

    Totaal oormerken

    357

    Uitvoeringsreserve Doorgeschoven Activiteiten (NR: B040)

    Doel van deze reserve is het overhevelen van niet bestede budgetten voor specifieke activiteiten die over de jaargrens heen schuiven. Het gaat daarbij uitsluitend om doorgeschoven middelen voor activiteiten waarvoor geen specifieke bestemmingsreserves zijn ingesteld. Indien dit laatste wel het geval is, vindt eventuele overheveling plaats via de daarvoor geëigende reserves.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    Oormerk

    B040 Doorgeschoven activiteiten

    1.225

    594

    -1.225

    594

    594

    Bij

    Storting Actieplan geluid / SWUNG 2025-2027

    300

    Kosten personeel (resultaatbestemming 2023)

    294

    594

    Af

    Omgevingswet

    -100

    Actieplan geluid / SWUNG

    -700

    Vrijval Circulaire economie

    -150

    Omgevingsvisie

    -125

    Media Beeldvorming

    -150

    -1.225

    Resterende oormerken per 31-12-2024

    Actieplan geluid / SWUNG 2025-2027

    300

    Kosten personeel (resultaatbestemming 2023)

    294

    Totaal oormerken

    594

    Egalisatiereserve Economisch Programma (NR: B043)

    Doel van de 'Economische visie 2030' en het 'Economisch programma 2023-2028' is kwalitatieve economische groei en ontwikkeling en versterking van de brede welvaart in Flevoland. Dit wordt beoogd langs vier programmalijnen, te weten: 'Verdienvermogen mkb',' Menselijk en sociaal kapitaal', 'Toekomstbestendig bedrijfsleven' en 'Ruimtelijk-economische ontwikkeling'. De reserve wordt ingezet ter dekking van de ingediende projectvoorstellen. Hierbij dienen de projectvoorstellen te voldoen aan de door PS vastgestelde kaders.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    Oormerk

    B043 Economisch Programma

    13.991

    3.013

    -1.443

    15.561

    13.677

    Bij

    Besluitv. Economisch programma, programmalijn 3 (BBR)

    1.263

    Besluitv. Economisch programma, programmalijn 3

    265

    Uitvoering MIT-regeling 2024 (F25)

    1.210

    Uitvoering MIT-regeling 2021 (F14)

    18

    Productsaldo 'Economie' 2024

    257

    3.013

    Af

    Verdienvermogen mkb (oormerk)

    -1.063

    Internationaal ondernemerschap (oormerk)

    -113

    Human Capital Agenda (PPS-regeling) (oormerk)

    -69

    Overig (ongeoormerkt)

    -145

    Uitvoering MIT-regeling 2022 en 2023 (F25)

    -53

    -1.443

    Resterende oormerken per 31-12-2024

    Internationaal Ondernemerschap

    237

    Human Capital Agenda/Arbeidsmarkt

    1.168

    Internationalisering

    134

    Verdienvermogen mkb

    5.888

    Menselijk en sociaal kapitaal

    2.400

    Toekomstbestendig bedrijfsleven

    1.640

    Ruimtelijk-economische ontwikkeling

    710

    Voucherregeling (CA 2023-2027)

    500

    Risicoreservering Groeifonds Flevoland (CA 2019-2023)

    1.000

    Totaal oormerken

    13.677

    Uitvoeringsreserve Duurzame energie (NR: B044)

    Het doel van de reserve is het uitvoeren van projecten binnen de opgave 'Duurzame Energie'. Aan de reserve 'Duurzame Energie' worden onttrekkingen gedaan voor projecten zoals subsidieregeling oplossingen voor netcongestie, ‘Regionale Energie Strategie’, initiatieven energietransitie en het actieplan ‘het Goede Voorbeeld’ waarmee PS hebben ingestemd.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    Oormerk

    B044 Duurzame energie

    1.841

    1.600

    -183

    3.258

    2.903

    Bij

    Subsidie Oplossingen voor netcongestie voor bedrijven en de gebouwde omgeving

    1.600

    1.600

    Af

    Subsidie Oplossingen voor netcongestie voor bedrijven en de gebouwde omgeving

    -177

    Subsidie Platform Energiecoöperatie Flevoland 2022

    -6

    -183

    Resterende oormerken per 31-12-2024

    Subsidie Oplossingen voor netcongestie

    1.723

    Actieplan 'Het Goede Voorbeeld'

    140

    Ontwikkeling wamtenet

    187

    Aanpak grootste gasverbruikers Flevoland

    54

    Regionale energie Strategie

    799

    Totaal oormerken

    2.903

    Uitvoeringsreserve Regiodeal Noordelijk Flevoland (NR: B045)

    Het doel is het reserveren van de middelen, de rijksbijdrage en (provinciale) cofinanciering, voor de uitvoering van het 'Regiodeal programma'. De rijksbijdrage en de regionale cofinanciering zullen worden besteed aan het realiseren van de doelen die benoemd zijn in de Regiodeal, gericht op het toekomstbestendig maken van het Maritiem Cluster op Urk, de verduurzaming van de IJsselmeervisserij en het verzilveren van het groeipotentieel van Noordelijk Flevoland verbonden aan smart mobility. Het kader voor de besteding is vastgelegd in de Regiodeal.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    Oormerk

    B045 Regiodeal Noordelijk Flevoland

    3.730

    5.000

    -1.347

    7.383

    2.383

    Af

    Gerealiseerde kosten Regiodeal 2024

    -1.347

    -1.347

    Resterende oormerken per 31-12-2024

    MCU-Innovatie

    2.191

    MCU-Talent

    192

    Totaal oormerken

    2.383

    Uitvoeringsreserve Fonds Culturele ontwikkeling (NR: B046)

    Het doel van deze reserve betreft het financieel ruimte bieden om op het gebied van cultuur te experimenteren.

    De te bereiken doelen zijn globaal:
    • Met de experimenten die het Fonds mogelijk maakt, wordt de Flevolandse cultuur aantoonbaar vernieuwd en verrijkt.
    • De experimenteerruimte draagt bij aan de aantrekkingskracht van Flevoland op ‘creatieven’.
    • Cofinanciering voor initiatieven van derden op het gebied van grootschalige kunstwerken/landschapskunst.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B046 Fonds Culturele ontwikkeling

    2.508

    33

    -1.327

    1.214

    Bij

    Reguliere storting

    33

    33

    Af

    Restauratie landschapskunst

    -410

    Realisatie Flevolands Fonds culturele ontwikkeling

    -917

    -1.327

    Bestemmingsreserve Krachtige samenleving (NR: B047)

    De reserve wordt onder andere ingezet voor:

    • een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt;
    • een toekomstbestendig, bereikbaar en betaalbaar zorglandschap dat past bij de behoeften en mogelijkheden van Flevoland .

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B047 Krachtige samenleving

    918

    0

    -317

    601

    Af

    Programma 'Krachtige samenleving'

    -317

    -317

    Bestemmingsreserve Vitaal platteland (NR: B048)

    De reserve wordt ingezet voor activiteiten gericht op initiatieven die de leefbaarheid van het platteland van Flevoland bevorderen.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B048 Vitaal platteland

    1.215

    0

    -1.208

    7

    Af

    Vrijval restant Reserve Leefbaar Platteland

    -750

    Realisatie Leefbaar Platteland 2024

    -458

    -1.208

    Egalisatiereserve Informatievoorziening (NR: B049)

    In de samenleving is een ‘digitale transformatie’ gaande; dit heeft de komende jaren de nodige impact op de digitalisering en informatievoorziening van de provincie’. Om deze de komende jaren op het juiste niveau te brengen en te houden heeft GS de ‘Informatiestrategie 2021-2024’ (voor de thema’s 'Data', 'Dienstverlening', 'Bedrijfsvoering', 'Innovatie' en 'Medewerker') vastgesteld. Voor elk van deze thema’s wordt een groot aantal projecten en activiteiten gerealiseerd die een langere doorlooptijd hebben. De duur en kosten per jaar wisselen naar verwachting sterk, waar de inzet van een egalisatiereserve een oplossing voor kan bieden. De reserve kan worden aangewend in jaren waarin er een tekort op de programmakosten ontstaat en worden aangevuld in de jaren waarin een begrotingsoverschot ontstaat.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B049 Informatievoorziening

    659

    0

    -54

    605

    Af

    Egalisatie van resultaat op product Informatievoorziening (8.2.4)

    -54

    -54

    Uitvoeringsreserve Flevoland Natuurinclusief (NR: B050)

    In de Najaarsnota 2020 is aangekondigd dat er in 2021 een nieuw programma 'Flevoland Natuurinclusief' wordt ontwikkeld, gezien de noodzaak van een transitie naar een meer natuurinclusieve samenleving. Rijk en provincies werken samen aan een ‘natuurinclusieve’ agenda, waarin voor de langere termijn het perspectief, de ambities en kansen voor de samenleving in beeld worden gebracht, met versterkte aandacht voor de natuur in onze nabije omgeving, zowel binnen als buiten onze natuurgebieden. Voor het programma is een meerjarige investering nodig, welke parallel loopt aan de investeringen van het Rijk op het gebied van natuur (en stikstof). De aanpak is gericht op samenwerking met verschillende partners en de koppeling met andere belangrijke opgaven. Een groot deel van de kosten zitten in projecten van derden en andere overheden. Dit vraagt om flexibiliteit tussen de verschillende onderdelen en mogelijk ook tussen de jaren. Om deze reden wordt gebruik gemaakt van een reserve.

    De reserve wordt onder andere ingezet voor de uitvoering van het programma 'Flevoland Natuurinclusief'. Dit programma is in 2021 opgesteld en bevat in ieder geval de volgende onderdelen:

    • 'actieplan Biodiversiteit';
    • 'Bossenstrategie';
    • 'Vermaatschappelijking natuur';
    • 'Exotenbestrijding';
    • 'Natuurmaatregelen stikstof'.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B050 Flevoland Natuurinclusief

    3.077

    2.000

    -720

    4.357

    Bij

    Natuurinclusief (PN2023-2026) van B032

    2.000

    2.000

    Af

    Actieplan Biodiversiteit

    -685

    Vermaatschappelijking

    -6

    Aanplant bos langs provinciale wegen

    -29

    -720

    Egalisatiereserve Afschrijvingslasten Batavialand (NR: B051)

    Het doel van deze reserve is het dekken van de afschrijvingslasten die ontstaan door activering van de investeringen in het vastgoed Batavialand als gevolg van de doorontwikkeling. De reserve wordt ingezet ter dekking van de afschrijvingslasten voor de investeringen in vastgoed Batavialand. De hoogte van de onttrekking is afhankelijk van de afschrijvingslasten, zoals deze voortvloeien uit de staat van activa .

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B051 Afschrijvingslasten Batavialand

    2.300

    0

    0

    2.300

    Bestemmingsreserve GLB (NR: B052)

    De reserve is ingesteld bij de begroting 2023 om provinciale cofinanciering beschikbaar te hebben voor de uitvoering het 'Gemeenschappelijk Landbouw Beleid GLB-NSP 2023-2027', alsmede uitvoeringskosten. Het GLBNSP is het vervolg op de programmaperiode van POP3.

    De reserve heeft als doel middelen voor cofinanciering en uitvoeringslasten voor het GLB-NSP 2023-2027 beschikbaar te hebben. De feitelijke inzet van de middelen wisselt van jaar tot jaar, vanwege de relatie met de voortgang en de declaraties door derden.

    In 2023 is een initiële storting opgenomen in de begroting van € 7,75 mln. Daarnaast is de jaarlijkse storting in de reserve POP3 gekoppeld aan de nieuwe GLB-reserve, waardoor de reserve POP3 niet meer met het bedrag wordt gevoed.

    Op 13 december 2023 hebben Provinciale Staten (PS) hiervoor de ‘Subsidieverordening GLB Flevoland 2023- 2027’ vastgesteld en de ingestelde bestemmingsreserve ‘GLB’ gewijzigd naar een uitvoeringsreserve. In 2024 is gestart met de openstelling van interventies GLB en zijn de verwachte uitvoeringskosten en de provinciale cofinanciering daarvoor op de begroting gezet voor de jaarschijven 2024-2027.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B052 GLB

    8.180

    654

    -923

    7.911

    Bij

    Reguliere storting

    654

    654

    Af

    Onttrekking reserve uitvoeringskosten GLB

    -893

    Onttrekking reserve cofinanciering GLB

    -30

    -923

    Egalisatiereserve MSNF (NR: B053)

    De reserve is ingesteld als onderdeel van de besluitvorming over de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland. Voor de besluitvorming over de Jaarstukken 2022 zijn PS gevraagd om € 3 mln. van het positieve resultaat te bestemmen voor het project ‘MSNF’. Deze aanvullende middelen zijn nodig als gedeeltelijke dekking van de hogere lasten die het gevolg zijn van de toegenomen investeringsomvang en de rentelasten. Hiermee wordt bijgedragen aan het terugbrengen van de terugverdientijd en wordt het risicoprofiel van de ontwikkeling beter beheersbaar. Vanuit het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is het niet toegestaan om bijdragen uit het eigen vermogen (reserve) direct in minderen te brengen op het te activeren bedrag van investeringen. De omvang van de kapitaallasten per boekjaar is nu nog niet concreet in te schatten, omdat die afhangt van de voortgang van de investeringen en het aanvangsmoment van afschrijven (na ingebruikname) .

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B053 MSNF

    3.000

    0

    0

    3.000

    Uitvoeringsreserve Coalitieakkoord 2023-2027 (NR: B054)

    De reserve is ingesteld bij de Programmabegroting 2024 om de incidentele middelen vanuit het Coalitieakkoord 2023-2027 “Toekomst voor het nieuwe land” beschikbaar te hebben voor de uitvoering van het coalitieakkoord.

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B054 Uitvoering Coalitieakkoord 2023-2027

    0

    4.950

    -37

    4.913

    Bij

    Oormerk 'Beleefbaar en toegankelijke Natuur'

    500

    Oormerk 'Ontwikkelruimte ondernemers'

    100

    Oormerk 'Evaluatie OVP'

    100

    Oormerk 'Flever'

    50

    Oormerk 'Flevolandse Landbouwvisie'

    250

    Oormerk 'Onderzoek capaciteit waterberging'

    150

    Oormerk 'Pilot oppervlaktewater IJsselmeer'

    250

    Oormerk 'Energiemix en alternatieve energiebronnen'

    500

    Oormerk 'Voorzieningen voor elektrificatie'

    500

    Oormerk 'Klimaatplan'

    100

    Overboeking vanuit 'Brede Bestemmingsreserve' naar 'Uitvoering Coalitieakkoord 2023-2027'

    2.450

    4.950

    Af

    Onttrekking 'Uitwerking klimaatakkoord'

    -37

    -37

    Egalisatiereserve Wet open overheid (NR: B055)

    In de Perspectiefnota 2023-2026 zijn er door PS financiële middelen beschikbaar gesteld om te voldoen aan de Wet open overheid (Woo). De toewijzing van de middelen aan de boekjaren is niet altijd in overeenstemming met de uitvoering/implementatie. Middels de egalisatiereserve wordt gewaarborgd dat de toegewezen middelen aan hun doel worden besteed. Het Rijk verwacht dat de implementatie van de Wet open overheid ongeveer 8 jaar duurt (startjaar 2022).

    Bedragen x € 1.000

    1/1

    Bij

    Af

    31/12

    B055 Wet open overheid

    725

    799

    0

    1.524

    Bij

    Wet open overheid

    799

    799

    Voorzieningen

    Grondwaterbeheer (NR: V005)

    De voorziening is bestemd voor het egaliseren van jaarlijkse verschillen tussen uitgaven wegens grondwaterbeheer (inclusief schadevergoedingen) en inkomsten uit de grondwaterheffing. De bestedingsdoelen van de grondwaterheffing vloeien voort uit de Waterwet (voorheen de Grondwaterwet), artikel 7.7. De doelen zijn maatregelen om nadelige effecten van grondwateronttrekkingen te compenseren, onderzoekingen ten behoeve van het grondwaterbeleid, het grondwaterregister en schade in verband met onttrekkingen. Ook het met deze taken belaste personeel kan betaald worden uit de grondwaterheffing. Besteding aan andere doelen is niet toegestaan. De voorziening wordt gevoed uit de opbrengsten van de grondwaterheffing, voor zover die niet in het jaar van ontvangst zijn besteed.

    Bedragen x € 1.000

     1/1

     Bij

     Af

     31/12

    V005 Grondwaterbeheer

    503

    0   

    -66

    437

    Af

    Egalisatie grondwaterbeheer 2024

    -66

    -66

    Niet-jaarlijks onderhoud provinciehuis (NR: V011)

    De voorziening is bedoeld om het provinciehuis inclusief de daarin aanwezige installaties in de huidige vorm voor een lange periode in stand te houden; dit gebeurt op basis van een opgesteld meerjarenonderhoudsplan, waarin voor een langere periode (max. 40 jaar) een doorkijk wordt gegeven in de benodigde financiële middelen.

    Om de vier jaar wordt een meerjarenonderhoudsplan door PS vastgesteld. In het plan is inzichtelijk gemaakt op welke onderdelen voor het niet-jaarlijks onderhoud in die periode kosten zullen worden gemaakt.

    Bedragen x € 1.000

     1/1

     Bij

     Af

     31/12

    V011 NJO provinciehuis

    1.875

    472

    -669

    1.678

    Bij  

    Reguliere storting

    472

    472

    Af

    Uitvoering onderhoud 2024 volgens onderhoudsplan

    -669

    -669

    Pensioenen (oud) leden GS (NR: V015)

    Uit de voorziening worden de pensioenaanspraken van (voormalige) gedeputeerden betaald. De hoogte van deze voorziening wordt vastgesteld door een externe partner. Hiervoor worden de volgende recente actuariële grondslagen gehanteerd:
    • Ervaringscijfers sterftekansen ABP, inclusief kostenopslag;
    • Rekenrente van DNB;
    • Overlevingskansen: prognosetafels ABP met CBS;
    • Pensioenrichtleeftijd (thans 67 jaar);
    • Contante waarde voor het nabestaandenpensioen.
    Daarnaast worden de berekeningen aangepast op basis van informatie over neveninkomsten van de betreffende pensioengerechtigden.

    Bedragen x € 1.000

     1/1

     Bij

     Af

    Vrijval

     31/12

    V015 Pensioenen (oud) leden GS

    6.818

    1.670

    -393

    0

    8.095

    Bij

     Dotatie aan voorziening 'Pensioenen (oud) leden GS'

    1.670

    1.670

    Af

     Betalingen pensioenen (oud) leden GS

    -393

    -393

    Niet-jaarlijks onderhoud infrastructuur (NR: V025 )

    De voorziening is bedoeld om het provinciaal wegen- en vaarwegennet voor een lange periode in stand te houden; daarvoor is periodiek groot onderhoud nodig. Op basis van inspecties en rekening houdend met de aspecten bereikbaarheid, verkeersveiligheid en staat van onderhoud worden meerjaren onderhoudsprogramma’s opgesteld. Op basis hiervan wordt de jaarlijkse dotatie en onttrekking bepaald. De meerjaren onderhoudsprogramma’s worden éénmaal per vijf jaar aangeboden aan PS. De uitwerking vindt plaats in het jaarlijks op te stellen 'Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur (MBVI)'.

    Bedragen x € 1.000

     1/1

     Bij

     Af

     31/12

    V025 NJO infrastructuur

    15.778

    11.335

    -8.215

    18.898

    Bij

    Reguliere storting

    11.335

    11.335

    Af

    Uitvoering onderhoud 2024 volgens onderhoudsprogramma’s

    -8.215

    -8.215

    Oninbare vorderingen (NR: V035)

    Deze voorziening is bedoeld voor het afdekken van het risico op oninbare vorderingen op debiteuren.

    Het bedrag in de voorziening is volledig gebaseerd op specifieke vorderingen.

    Bedragen x € 1.000

     1/1

     Bij

     Af

     31/12

    V035 Oninbare vorderingen

    190

    0

    -139

    51

    Af

    Onttrekking voorziening 'Oninbare vorderingen'

    -139

    -139

    Oninbare leningen (NR: V037)

    Deze voorziening is bedoeld voor afdekking van de risico’s van oninbaarheid van verstrekte leningen. Het bedrag in de voorziening is volledig gebaseerd op specifieke leningen.

    Bedragen x € 1.000

     1/1

     Bij

     Af

     31/12

    V037 Oninbare leningen

    2.775

    338

    0

    3.113

    Bij

    Dotatie voorziening 'DE-on Negatieve EV 2024'

    338

    338

    Niet-jaarlijks onderhoud vestigingen (NR: V043)

    De voorziening is bedoeld om de vestigingen, inclusief de daarin aanwezige installaties, in de huidige vorm voor een lange periode in stand te houden; dit gebeurt op basis van een opgesteld meerjarenonderhoudsplan, waarin voor een langere periode (max. 40 jaar) een doorkijk wordt gegeven in de benodigde financiële middelen.
    Om de vier jaar wordt een meerjarenonderhoudsplan door PS vastgesteld. n het plan is inzichtelijk gemaakt op welke onderdelen voor het niet-jaarlijks onderhoud in die periode kosten zullen worden gemaakt.

    Bedragen x € 1.000

     1/1

     Bij

     Af

     31/12

    V043 NJO Vestigingen

    481

    100

    -210

    371

    Bij

    Reguliere jaarlijkse storting

    100

    100

    Af

    Uitvoering onderhoud 2024 volgens onderhoudsplan

    -210

    -210

    Niet-jaarlijks onderhoud NLE (NR: V044)

    De voorziening is bedoeld om het pand, inclusief de daarin aanwezige installaties, in de huidige vorm voor een lange periode in stand te houden; dit gebeurt op basis van een meerjarenonderhoudsplan, waarin voor een langere periode een doorkijk wordt gegeven in de benodigde financiële middelen.

    Om de vier jaar wordt een meerjarenonderhoudsplan door PS vastgesteld.

    Bedragen x € 1.000

     1/1

     Bij

     Af

     31/12

    V044 NJO NLE

    420

    100

    -130

    390

    Bij

    Reguliere storting

    100

    100

    Af

    Uitvoering onderhoud 2024 volgens onderhoudsplan

    -130

    -130

    Spaarverlof (NR: V047)

    De voorziening is bedoeld ter dekking van verplichtingen die ontstaan als gevolg van spaarverlof. In de CAO 2017-2018 is besloten dat met ingang van 1 januari 2018 de vervaltermijn van het bovenwettelijk verlof en aangekocht (IKB) verlof komt te vervallen. Daarnaast worden de mogelijkheden voor het extra sparen/aankopen van verlof verruimd. Werknemers mogen dan verlof sparen tot maximaal 50 x hun arbeidsduur per week (bij een werkweek van 36 uur kan dus maximaal 1.800 uur verlof gespaard worden). Dit verlof kan bijvoorbeeld ingezet worden voor mantelzorg, een sabbatical, korter werken of eerder stoppen in aanloop naar pensionering.

    Bedragen x € 1.000

     1/1

     Bij

     Af

     31/12

    V047 Spaarverlof

    707

    239

    0

    946

    Bij

    Voeding op basis van ontwikkeling verlofsaldo en tarieven

    239

    239

    Duurzame waardevermindering Flevokust Haven (NR: V048)

    Het doel van de voorziening is het afwaarderen van de boekwaarden van de investeringen in Flevokust Haven. In 2018 is Flevokust Haven in gebruik genomen. Zoals reeds werd voorzien ten tijde van het investeringsbesluit dient op moment van ingebruikname, conform de verslaggevingsvoorschriften, door middel van een taxatie getoetst te worden of er sprake is van een zogeheten lagere marktwaarde ('impairment-toets'). Omdat de getaxeerde directe opbrengstwaarde (gebaseerd op marktconforme bedrijfseconomische rendementseisen) eind 2018 lager was dan de boekwaarde van de investering, moest de boekwaarde worden afgewaardeerd.
    De voorziening wordt in de balans gepresenteerd onder de materiële vaste activa, namelijk als onderdeel van de boekwaarde van Flevokust Haven.

    Bedragen x € 1.000

     1/1

     Bij

     Af

     31/12

    V048 Duurzame waardevermindering Flevokust Haven

    5.268

    0

    -251

    5.017

    Af

    Vrijval voorziening (in verband met afschrijving)

    -251

    -251

    Niet-jaarlijks onderhoud Flevokust Haven (NR: V051)

    De voorziening is bedoeld ter dekking van de meerjarige onderhoudslasten van Flevokust Haven. Dit gebeurt op basis van een geactualiseerd onderhoudsplan. Het huidige plan betreft de periode 2022-2026.

    Bedragen x € 1.000

     1/1

     Bij

     Af

     31/12

    V051 NJO Flevokust Haven

    334

    167

    0

    501

    Bij

    Reguliere storting

    167

    167

    Voorziening Vitaliteitsverlof (NR: V052)

    De voorziening is bedoeld ter dekking van verplichtingen die ontstaan als gevolg van vitaliteitsverlof.

    Bedragen x € 1.000

     1/1

     Bij

     Af

     31/12

    V052 Vitaliteitsverlof

    128

    119

    0

    247

    Bij

    Voeding o.b.v. ontwikkeling verlofsaldo en tarieven

    119

    119

  • 2. Verdeling van de lasten en baten over de taakvelden

    Lasten per programma naar taakveld (incl. directe personele lasten)

    Rekening 2024

    1 Fijn wonen en ruimtelijke ontwikkeling

    1.9 Bestuur, overige baten en lasten 

    425

    3.9 Water, overige baten en lasten 

    72

    6.1 Agrarische aangelegenheden

    4

    6.9 Regionale economie, overige baten en lasten 

    8.334

    8.1 Ruimte en leefomgeving 

    5.429

    8.2 Volkshuisvesting 

    1.335

    Totaal 1 Fijn wonen en ruimtelijke ontwikkeling

    15.598

    2 Landbouw, visserij, water en natuur in balans

    0.3 Geldleningen en uitzettingen 

    123

    1.9 Bestuur, overige baten en lasten 

    702

    3.3 Kwantiteit grondwater 

    270

    3.9 Water, overige baten en lasten 

    934

    4.1 Bodembescherming 

    273

    4.6 Duurzaamheid 

    1.163

    5.1 Natuurontwikkeling

    3.412

    5.2 Beheer natuurgebieden 

    10.784

    5.3 Beheer flora en fauna 

    1.530

    5.9 Natuur, overige baten en lasten 

    2.387

    6.1 Agrarische aangelegenheden

    3.007

    6.9 Regionale economie, overige baten en lasten 

    201

    7.9 Cultuur en maatschappij, overige baten en lasten

    628

    Totaal 2 Landbouw, visserij, water, natuur in balans

    25.414

    3 Bloeiende economie

    0.4 Deelnemingen 

    32

    1.9 Bestuur, overige baten en lasten 

    73

    3.4 Kwaliteit oppervlaktewater 

    77

    4.3 Geluidhinder 

    310

    4.6 Duurzaamheid 

    178

    6.1 Agrarische aangelegenheden

    83

    6.2 Logistiek 

    472

    6.3 Kennis en innovatie 

    721

    6.9 Regionale economie, overige baten en lasten 

    12.674

    Totaal 3 Bloeiende economie

    14.619

    4 Vitale samenleving aantrekkelijk Flevoland

    1.9 Bestuur, overige baten en lasten 

    12

    6.4 Recreatie en toerisme 

    1.387

    7.1 Cultuur 

    7.794

    7.2 Maatschappij 

    2.811

    7.9 Cultuur en maatschappij, overige baten en lasten 

    1.827

    Totaal 4 Vitale samenleving aantrekkelijk Flevoland

    13.831

    5 Toekomstbestendige energie en klimaat

    1.9 Bestuur, overige baten en lasten 

    233

    4.1 Bodembescherming 

    997

    4.4 Vergunningverlening en handhaving 

    5.920

    4.6 Duurzaamheid 

    5.766

    4.9 Milieu, overige baten en lasten

    806

    5.9 Natuur, overige baten en lasten 

    489

    Totaal 5 Toekomstbestendige energie en klimaat

    14.211

    6 Goede bereikbaarheid en infrastructuur

    1.9 Bestuur, overige baten en lasten 

    125

    2.1 Landwegen 

    37.931

    2.2 Waterwegen 

    6.374

    2.3 Openbaar vervoer 

    35.407

    2.9 Verkeer en vervoer, overige baten en lasten 

    3.745

    7.1 Cultuur 

    7.157

    Totaal 6 Goede bereikbaarheid en infrastructuur

    90.739

    7 Eigentijds bestuur

    1.1 Provinciale Staten 

    3.594

    1.2 Gedeputeerde Staten 

    5.558

    1.3 Kabinetszaken 

    53

    1.4 Bestuurlijke organisatie 

    83

    1.5 Interbestuurlijk toezicht op de regio 

    2

    1.6 Openbare orde en veiligheid 

    286

    1.9 Bestuur, overige baten en lasten 

    1.205

    3.9 Water, overige baten en lasten 

    3

    Totaal 7 Eigentijds bestuur

    10.785

    8 Algemene dekkingsmidd. en bedrijfsvoer.

    0.2 Opbrengst provinciale belastingen 

    -10

    0.3 Geldleningen en uitzettingen 

    15

    0.6 Overhead 

    41.272

    0.9 Resultaat

    10.590

    1.9 Bestuur, overige baten en lasten 

    930

    Totaal 8 Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering

    52.797

    9 Reserves

    0.8 Mutaties reserves 

    78.637

    Totaal 9 Reserves

    78.637

    Totaal Lasten

    316.631

    Baten per programma naar taakveld

    Rekening 2024

    1 Fijn wonen en ruimtelijke ontwikkeling

    3.9 Water, overige baten en lasten 

    -21

    6.9 Regionale economie, overige baten en lasten 

    -77

    8.1 Ruimte en leefomgeving 

    -1.817

    8.2 Volkshuisvesting 

    -222

    Totaal 1 Fijn wonen en ruimtelijke ontwikkeling

    -2.137

    2 Landbouw, visserij, water en natuur in balans

    3.3 Kwantiteit grondwater 

    -544

    3.9 Water, overige baten en lasten 

    -353

    4.1 Bodembescherming 

    -39

    5.1 Natuurontwikkeling

    -2.183

    5.2 Beheer natuurgebieden 

    -25

    5.9 Natuur, overige baten en lasten 

    -802

    6.1 Agrarische aangelegenheden

    -459

    6.9 Regionale economie, overige baten en lasten 

    -122

    Totaal 2 Landbouw, visserij, water en natuur in balans

    -4.527

    3 Bloeiende economie

    3.4 Kwaliteit oppervlaktewater 

    -105

    4.3 Geluidhinder 

    -200

    4.6 Duurzaamheid 

    -81

    6.2 Logistiek 

    -631

    6.3 Kennis en innovatie 

    -273

    6.9 Regionale economie, overige baten en lasten 

    -399

    Totaal 3 Bloeiende economie

    -1.689

    4 Vitale samenleving aantrekkelijk Flevoland

    0.6 Overhead 

    -15

    6.4 Recreatie en toerisme 

    -46

    7.1 Cultuur 

    -485

    7.9 Cultuur en maatschappij, overige baten en lasten 

    -12

    Totaal 4 Vitale samenleving aantrekkelijk Flevoland

    -558

    5 Toekomstbestendige energie en klimaat

    4.1 Bodembescherming 

    -525

    4.4 Vergunningverlening en handhaving 

    -253

    4.6 Duurzaamheid 

    -1.939

    4.9 Milieu, overige baten en lasten

    -90

    Totaal 5 Toekomstbestendige energie en klimaat

    -2.807

    6 Goede bereikbaarheid en infrastructuur

    2.1 Landwegen 

    -678

    2.2 Waterwegen 

    -127

    2.3 Openbaar vervoer 

    -2.064

    2.9 Verkeer en vervoer, overige baten en lasten 

    -486

    Totaal 6 Goede bereikbaarheid en infrastructuur

    -3.356

    7 Eigentijds bestuur

    1.2 Gedeputeerde Staten 

    -398

    3.9 Water, overige baten en lasten 

    -13

    Totaal 7 Eigentijds bestuur

    -412

    8 Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering

    0.1 Uitkering provinciefonds 

    -205.482

    0.2 Opbrengst provinciale belastingen 

    -43.494

    0.3 Geldleningen en uitzettingen 

    -4.006

    0.4 Deelnemingen 

    -345

    0.6 Overhead 

    -3.558

    Totaal 8 Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering

    -256.885

    9 Reserves

    0.8 Mutaties reserves 

    -44.261

    Totaal 9 Reserves

    -44.261

    Totaal Baten

    -316.633

                                                                                                                                                                       x € 1.000

  • 3. Specificatie van incidentele lasten en baten

    In overeenstemming met het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (artikel 28 lid c) dient in de jaarstukken een overzicht van de incidentele baten en lasten per programma te worden opgenomen. In de 'Notitie structurele en incidentele baten en lasten' van de commissie BBV is het onderscheid tussen structurele en incidentele baten en lasten nader uiteengezet. Bij het opstellen van het onderstaande overzicht van de incidentele baten en lasten per programma is deze notitie gevolgd. In lijn met de verschillenanalyse in onderdeel II Programmaverantwoording zijn alle incidentele baten en lasten groter dan € 0,1 mln. van een verklaring voorzien.

    Programma / post

    Bedrag

    Bate / last

    1 Fijn wonen en ruimtelijke ontwikkeling

    Flevoland bouwt aan Nederland

                392

    last

    Toelichting:

    Voor de opgave ‘Flevoland bouwt aan Nederland’ zijn tijdelijk provinciale middelen beschikbaar zijn gesteld

    Subsidies programma 'Flevoland bouwt'

               860

    last

    Toelichting:

    Dit betreffen incidentele subsidies voor het programma 'Flevoland bouwt'.

    Diverse incidentele baten en lasten van geringe omvang.

                  74

    last

    Subtotaal:

             1.326

    last

    2 Landbouw, visserij, water en natuur in balans

    Bodem

                109

    last

    Toelichting:

    Voor de opgave 'Bodem' zijn tijdelijk provinciale middelen beschikbaar gesteld.

    Landbouw Meerdere Smaken

                237

    last

    Toelichting:

    Voor het project 'Landbouw Meerdere Smaken' zijn tijdelijk provinciale middelen beschikbaar gesteld.

    Uitvoeringskosten GLB

                893

    last

    Toelichting:

    Betreffen uitvoeringskosten GLB, welke (deels) worden gedekt uit een reserve (en daarmee aangemerkt als incidenteel).

    Waterkwaliteit

                195

    last

    Toelichting:

    Voor het thema 'Waterkwaliteit' zijn incidentele provinciale middelen beschikbaar gesteld.

    Faunafonds

                253

    last

    Toelichting:

    Voor het ‘Faunafonds’ zijn incidentele provinciale middelen beschikbaar gesteld.

    Top-up Waterprogramma

                170

    last

    Toelichting:

    Voor het ‘Top-up waterprogramma’ zijn incidentele provinciale middelen beschikbaar gesteld.

    Flevoland Natuurinclusief

                676

    last

    Toelichting:

    Het programma ‘Flevoland Natuurinclusief’ betreft een provinciaal programma, waarvoor tijdelijk provinciale middelen beschikbaar zijn gesteld

    Gebiedsgerichte aanpak stikstof

                237

    last

    Toelichting:

    De opgave ‘Gebiedsgerichte aanpak stikstof’ betreft een provinciale opgave, waarvoor tijdelijk provinciale middelen beschikbaar zijn gesteld.

    Transitie Landelijk Gebied

                145

    last

    Toelichting:

    De opgave 'Transitie Landelijk gebied' betreft een provinciale opgave, waarvoor tijdelijk provinciale middelen beschikbaar zijn gesteld. De lasten worden volledig gedekt door de baten.

    Diverse incidentele baten en lasten van geringe omvang.

                  93

    last

    Subtotaal:

            3.007

    last

    3 Bloeiende Economie

    Flevokust Haven

                167

    last

    Toelichting:

    Voor‘Flevokust Haven’ zijn tijdelijk provinciale middelen beschikbaar gesteld.

    Luchthaven Lelystad regionaal

                145

    last

    Toelichting:

    Voor 'Luchthaven Lelystad' zijn tijdelijk provinciale middelen beschikbaar gesteld.

    Noordelijk Flevoland

                923

    last

    Toelichting:

    Voor ‘Noordelijk Flevoland’ zijn tijdelijk provinciale middelen beschikbaar gesteld.

    Servicehaven Noordelijk Flevoland

                146

    last

    Toelichting:

    Voor ‘Servicehaven Noordelijk Flevoland’ zijn tijdelijk provinciale middelen beschikbaar gesteld.

    Luchthavenfonds

                105

    last

    Toelichting:

    Betreft een incidentele bijdrage in 2024.

    Programma Regiodeal NF

             1.321

    last

    Toelichting:

    Voor het programma 'Regiodeal NF' zijn tijdelijk provinciale middelen beschikbaar gesteld.

    Algemene programmamiddelen Economie

                104

    last

    Toelichting:

    De algemene programmamiddelen Economie betreffen incidentele provinciale lasten (mede i.r.t. de reserve).

    Afwikkelingsverschillen

              (230)

    bate

    Toelichting:

    Afwikkelingsverschillen betreffen incidentele lasten (in lijn met nota Incidentele baten en lasten van de commissie BBV).

    Diverse incidentele baten en lasten van geringe omvang.

                439

    last

    Subtotaal:

             3.121

    last

    4  Vitale Samenleving en Aantrekkelijk Flevoland

    Speerpunt Landschapskunst

                424

    Last

    Toelichting:

    Voor het Speerpunt Landschapskunst zijn incidentele provinciale middelen beschikbaar gesteld.

    Programma Krachtige samenleving

                363

    Last

    Toelichting:

    Voor het programma 'Krachtige samenleving' zijn incidentele provinciale middelen beschikbaar gesteld.

    Batavialand

                232

    Last

    Toelichting:

    Voor Batavialand zijn incidentele provinciale middelen beschikbaar gesteld.

    Energie noodfonds

                317

    Last

    Toelichting:

    Voor het 'Energie noodfonds' zijn incidentele provinciale middelen beschikbaar gesteld.

    Fonds culturele ontwikkeling

                257

    last

    Toelichting:

    Voor het Fonds culturele ontwikkeling zijn tijdelijk provinciale middelen beschikbaar gesteld (mede i.r.t. reserve).

    Regionale Culturele Infrastructuur

                    -

    Toelichting:

    Voor de opgave 'Regionale Culturele Infrastructuur' zijn tijdelijk provinciale middelen beschikbaar gesteld. Deze lasten worden volledig gedekt door baten.

    Makers

                661

    last

    Toelichting:

    Voor het programma 'Makers' zijn tijdelijk provinciale middelen beschikbaar gesteld.

    Afwikkelingsverschillen

              (240)

    bate

    Toelichting:

    Afwikkelingsverschillen betreffen incidentele lasten (in lijn met nota Incidentele baten en lasten van de commissie BBV).

    Diverse incidentele baten en lasten van geringe omvang.

                  (8)

    bate

    Subtotaal:

            2.006

    last

    5 Toekomstige energie en klimaat

    Duurzaamheid en energie

                571

    last

    Toelichting:

    Voor de opgave ‘Duurzaamheid en energie’ zijn tijdelijk provinciale middelen beschikbaar gesteld. De lasten worden volledig gedekt door baten.

    Opgave 'Duurzame energie'

             1.030

    last

    Toelichting:

    Voor de opgave ‘Duurzame energie’ zijn tijdelijk provinciale middelen beschikbaar gesteld.

    PUL

               (197)

    bate

    Toelichting:

    Voor 'PUL' zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld.

    Diverse incidentele baten en lasten van geringe omvang.

                    5

    last

    Subtotaal:

            1.408

    last

    6 Goede bereikbarheid en infrastructuur

    Openbaar streekvervoer

            6.995

    last

    Toelichting:

    Betreffen diverse incidentele doeluitkeringen voor openbaar streekvervoer.

    Verkeersveiligheid

                 177

    last

    Toelichting:

    Betreffen diverse incidentele doeluitkeringen voor verkeersveiligheid.

    Afwikkelingsverschillen

                285

    last

    Toelichting:

    Afwikkelingsverschillen betreffen incidentele lasten (in lijn met nota Incidentele baten en lasten van de commissie BBV).

    Diverse incidentele baten en lasten van geringe omvang.

                  88

    last

    Subtotaal:

             7.545

    last

    7 Eigentijds bestuur

    Afwikkelingsverschillen

               (119)

    bate

    Toelichting:

    Afwikkelingsverschillen betreffen incidentele lasten (in lijn met nota Incidentele baten en lasten van de commissie BBV).

    Diverse incidentele baten en lasten van geringe omvang.

                    6

    last

    Subtotaal:

               (113)

    bate

    8 Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering

    Voorzieningen HR

                358

    last

    Toelichting:

    Betreffen mutaties in voorzieningen, derhalve aangemerkt als incidenteel.

    Provinciefondsuitkering

          (15.491)

    bate

    Toelichting:

    Betreffen diverse ontvangen incidentele decentralisatieuitkeringen.

    Diverse incidentele baten en lasten van geringe omvang.

                    3

    last

    Subtotaal:

         (15.130)

    bate

    9 Reserves

    Algemene reserve

             5.337

    last

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

    Monumentenzorg

                370

    last

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

    831 Brede Bestemmingsreserve

           13.516

    last

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

    711 Zuiderzeelijngelden

              (923)

    bate

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

    831 Procesgelden gebiedsontwikkeling

                  65

    last

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

    Bodem

              (109)

    bate

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

    Cofinanciering EU-projecten 14-20

                445

    last

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

    741 Nieuwe Natuur

           (2.000)

    bate

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

    Almere 2.0

                (50)

    bate

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

    831 Doorgeschoven activiteiten

               (631)

    bate

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

    Duurzame energie

             1.417

    bate

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

    Fonds Culturele ontwikkeling

           (1.294)

    bate

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

    p-MJP/POP

           (1.459)

    bate

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

    431 Krachtige Samenleving

               (317)

    bate

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

    Flevoland Natuurinclusief

             1.280

    last

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

    Regiodeal Noordelijk Flevoland

             3.653

    last

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel

    Fonds vitaal platteland

           (1.208)

    bate

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel

    GLB

              (269)

    bate

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel

    Uitvoering coalitieakkoord

             4.913

    last

    Toelichting:

    Betreft een reserve, in overeenstemming met de Notitie structurele en incidentele baten en lasten aangemerkt als incidenteel

    Subtotaal:

           22.736

    last

    Totaal per saldo (-=bate / +=last):

          25.908

    last

     

  • <SISA BIJLAGE NOG TOE TE VOEGEN>

  • 5. Controleverklaring van de onafhankelijke accountant

    De controleverklaring wordt toegevoegd aan de Jaarstukken 2024 en gepubliceerd op www.flevoland.nl/jaarstukken .

  • 6. Lijst met afkortingen

    AAA: 

    Amsterdam Airport Area

    ABW: 

    Actieplan Bodem en Water

    AER: 

    Assembly of European Regions

    AGC: 

    Airport Garden City

    AP:

    Autoriteit Persoonsgegevens 

    APPA: 

    Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers

    AVG:

    Algemene Verordening Gegevensbescherming 

    BAC: 

    Bestuurlijke adviescommissie

    BAR:

    Brexit Adjustment Reserve

    BBP: 

    Bruto Binnenlands Product

    BBV: 

    Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten

    BIO:

    Baseline Informatieveiligheid Overheid 

    BIS:

    Basisinfrastructuur

    BNG: 

    Bank Nederlandse Gemeenten

    BO MIRT:

    Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport

    BV:

    Besloten Vennootschap

    BVOV:

    Beschikbaarheids Vergoeding OV

    BZK:

    Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

    CA:

    Coalitieakkoord 

    CBS:

    Centraal Bureau voor Statistiek

    CISO:

    Corporate Information Security Officer 

    CMO: 

    Centrum voor Maatschappelijk Ontwikkeling Flevoland

    COL:

    Corona Overbruggingslening

    CPMR: 

    Conference of Peripheral Maritime Regions

    CUP: 

    College uitvoeringsprogramma

    CvdR:

    Comité van de Regio's

    DGO: 

    Duurzaam Gebruik Ondergrond

    DNW:

    Duits-Nederlandse Windtunnels

    DOVA:

    decentrale OV-autoriteiten 

    DSO: 

    Digitaal Stelsel Omgevingswet

    DSO-LV:

    Digitaal Stelsel Omgevingswet Landelijke Voorziening

    EBN:

    Energiebeheer Nederland 

    EBB:

    Evidence Based Beleid

    EEF:

    Energie Expertise Centrum Flevoland

    eDocs: 

    Documentmanagementsysteem

    EFRO: 

    Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling

    EHS: 

    Ecologische Hoofdstructuur

    EZK:

    Economische Zaken en Klimaat

    FBE:

    Faunabeheereenheid Flevoland

    FEA: 

    Flevolandse Energie Agenda

    FG:

    Functionaris Gegevensbescherming

    Fido:

    Wet Financiering decentrale overheden

    FTE: 

    Fulltime-equivalent (fulltime medewerker)

    FVA: 

    Fonds Verstedelijking Almere

    GGD:

    Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst

    GLB: 

    Gemeenschappelijk Landbouwbeleid

    GOBS:

    Groot Onderhoud Bruggen en Sluizen

    GR: 

    Gemeenschappelijke Regeling

    GS:

    Gedeputeerde Staten

    HNP:

    Huis Nederlandse Provincies 

    HOF:

    Wet Hof

    HRM:

    Human Resource Management

    IBP:

    Interbestuurlijk Programma

    ICT: 

    Informatie- en Communicatie Technologie

    IDA:

    Interprovinciale Digitale Agenda 

    IDS: 

    Introductie Duurzaam Stortbeheer

    IenW:

    Infrastructuur en Waterstaat

    IFA: 

    Investeringsimpuls Flevoland Almere

    IKB: 

    Individueel Keuze Budget

    IPO: 

    Interprovinciaal Overleg van en voor Provincies

    ISO:

    Information Security Officer

    IT: 

    Information Technology

    IUS:

    Invasieve Uitheemse Soorten

    IV:

    Informatievoorziening

    IVN:

    Instituut voor Natuureducatie en duurzaamheid

    KO's: 

    Koninklijke onderscheidingen

    KRW: 

    Kaderrichtlijn Water

    LAB: 

    Lelystad Airport Businesspark

    LAW:

    Langeafstandswandelroutes

    LBI:

    Landelijke Bijdrage-Index

    LF:

    Langeafstandsfietsroutes

    LISA:

    Landelijk Informatiesysteem Arbeidsplaatsen

    LNV:

    Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

    LOI:

    Letter of Intent 

    LTO: 

    Land- en Tuinbouworganisatie

    MAAS: 

    Mobility as a Service

    MAB: 

    Meerjaren Aanpak Bedrijfsvoering

    MBVI:
    MC:

    Meerjarenprogramma Beheer en Onderhoud Vervangingsinvesteringen Infrastructuur
    Monte Carlo

    MER:

    Milieueffectrapportage

    MEP:

    Model European Parliament

    MFK:

    Meerjarig Financieel Kader 

    MITC: 

    Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum

    MIRT:

    Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport

    MJOP: 

    Meerjaren Onderhoudsplan Provinciehuis

    MKB: 

    Midden- en Kleinbedrijf

    mld.:
    mln.:

    miljard
    miljoen

    MOBLA: 

    Bereikbaarheid Lelystad Airport

    MRA: 

    Metropoolregio Amsterdam

    MRA-E: 

    MRA Elektrisch

    MRB: 

    Motorrijtuigenbelasting

    MGA:

    Mutual Gains Approach

    MSNF: 

    Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland

    MW:

    Megawatt

    NBTC: 

    Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen

    NDW:

    Nationale Databank Wegverkeersgegevens 

    NF:

    Noordelijk Flevoland

    NJO: 

    Niet-jaarlijks onderhoud

    NIE:

    Natuurinclusieve energietransitie

    NLE: 

    Nieuwland Erfgoedcentrum

    NLR:

    Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum 

    n.b.:

    niet bepaald

    n.n.b.:

    nog niet bekend

    NNN: 

    Natuurnetwerk Nederland

    NPNL:

    Nationaal Park Nieuw Land

    NSL:

    Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit

    NSP:

    Nationaal Strategisch Plan

    NV:

    Naamloze Vennootschap

    OCW:

    Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 

    ODNZKG: 

    Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

    OFGV: 

    Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek

    OMALA:

    Ontwikkelingsmaatschappij Airport Lelystad Almere 

    OMFL: 

    Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland

    OV: 

    Openbaar Vervoer

    OV-SAAL:

    Openbaar Vervoer - Schiphol Amsterdam Almere Lelystad

    OWNHL:

    Op Weg Naar Het Lagerhuis

    P&C: 

    Planning & Control

    P&O: 

    Personeel en Organisatie

    PAS: 

    Programmatische Aanpak Stikstof

    PBM:

    Platform Bereikbaarheid Metropoolregio

    PFAS:

    Poly- en perfluoralkylstoffen 

    p-MIRT: 

    Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport

    PMR: 

    Programma Mobiliteit en Ruimte

    pNN: 

    Programmaonderdeel Nieuwe Natuur

    Plabeka:

    Platform Bedrijven en Kantoren

    POB: 

    Persoonlijk Ontwikkel Budget

    PoC-fonds: 

    Proof of Concept Fonds

    POP3: 

    Plattelandsontwikkelingsprogramma 3

    PPS: 

    Publiek private samenwerkingen

    PS:

    Provinciale Staten

    RBT:

    Regionaal Beleidsteam

    RDW: 

    Rijksdienst voor het Wegverkeer

    REACT-EU:

    Recovery Assistance for Cohesion and Territories of Europe

    RES: 

    Regionale Energiestrategie

    RHC HFA: 

    Regionaal Historisch Centrum Het Flevolands Archief

    RIEC: 

    Regionaal Informatie en Expertisecentrum

    RMP's:

    Regionale Mobiliteitsprogramma's

    RMV:
    ROM: 

    Rechtmatigheidsverantwoording
    Regionale Ontwikkelingsmaatschappij

    RRAAM: 

    Rijk-Regioprogramma Amsterdam, Almere, Markermeer

    RRK: 

    Randstedelijke Rekenkamer

    Ruddo: 

    Regeling uitzetting derivaten decentrale overheden

    RVB:

    Rijksvastgoedbedrijf 

    RVO: 

    Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

    SBAB:

    Samen Bouwen aan Bereikbaarheid

    SBA: 

    Stedelijke bereikbaarheid Almere

    SBB:

    Staatsbosbeheer

    SDG’s:

    Sustainable Development Goals

    SFF:

    Stichting Faunabeheer Flevoland

    SISA: 

    Single information Single Audit

    SLA:

    Schone Lucht Akkoord

    SMWF:

    Samen Maken We Flevoland

    SNL:

    Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer

    SPV:

    Strategisch Plan Verkeersveiligheid 

    SRE: 

    Schiphol Real Estate

    STOP/TPOD:

    Standaard Officiële Publicaties/Toepassingsprofiel Omgevingsdocumenten

    SUP`s:       

    Strategische uitvoeringsprogramma’s

    TBES:       

    Toekomst Bestendig Ecologisch Systeem

    TBO’s:

    Terreinbeherende organisaties

    TMI:       

    Technologische MKB Innovatieregeling

    UP:       

    (college) Uitvoeringsprogramma

    VNG:

    Vereniging van Nederlandse Gemeenten

    VO:       

    Voortgezet Onderwijs

    VTH:       

    Vergunning, toezicht en handhaving

    VRN:

    Voortgangsrapportage Natuur

    VWS:

    Volksgezondheid, Welzijn en Sport

    WBE: 

    wildbeheereenheid Flevoland

    WKO:       

    Warmte- en Koudeopslag

    Wnra:

    Wet normalisering rechtspositie ambtenaren 

    Woo:

    Wet open overheid

    Wob:

    Wet openbaarheid van bestuur 

    EWNT:       

    Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector

    WOL:

    Monitor Wind op Land 

    ZZL:       

    Zuiderzeelijngelden

Deze pagina is gebouwd op 05/21/2025 11:17:52 met de export van 05/21/2025 11:14:49